Éttermek és hotelek hangulatának kitalálásával, dizájnolásával, elindításával foglalkozik a több mint negyven éve alakult Baum & Whiteman. A cég számtalan komoly ügyfelet - elsősorban szállodákat és múzeumokat - tudhat az ügyfelei között, akiknek valamilyen módon éttermet vagy irodaházat segítettek beindítani. Minden évben közzéteszik a következő év várható trendjeinek a listáját, amivel alakítják is ezeket - de azért nem olyan mértékben, hogy egy kis játéknál több legyen ez a jósolgatás. Ami akkor lesz igazán érdekes, ha mellé vesszük a Sterling & Rice reklámügynökség által közzétett hasonló listát, és megnézzük, melyik cég szerint mik lesznek 2013 nagy gasztrotrendjei. (A S&R olyan cégekkel dolgozott együtt, mint az Olive Garden, Taco Bell, Starbuck's, Wendy's.)
Italok - paradigmaváltás és erjesztés
Baum & Whiteman
Paradigmaváltás várható a koktélok terén: az idén még csak szárnyait próbálgató új trend, a merész zöldfűszerek és fűszerek használata jövőre teljesedik ki. Ötfűszer szirup, vaníliaszirup, rozmaring-, citromfű- vagy mentaszirup. Ezzel párhuzamosan a friss zöldségek és gyümölcsök is új színt vihetnek a koktélozásba. Füstölt jégkocka, rafinált ecetek a shrubokban, bourbonos vagy skót whiskys hordóban érlelt koktélok - jövőre mind-mind a bárpultok közönségének kegyeiért versengenek majd.
Szénsavas, cukros üdítők helyett gyümölcslevek, smoothie-k. Az idei év az agyoncukrozott, óriási üdítők elleni harcról szólt, nincs mit csodálkozni azon, ha a B&W a gyümölcslevek és smoothie-k térnyerését jósolja - a trendet igazolni látszik, hogy egyre több gyorsétteremlánc kínál frissen facsart leveket a hagyományos üdítők mellett, a magasabb kategóriájú éttermek pedig elkezdtek komolyabb kézműves leveket keverni és árusítani.
Sterling & Rice
2013 az erjesztés éve lesz. Mindent fermentálni és savanyítani fognak, a sörtől kezdve a különböző üdítőitalokon keresztül.
Ízek - sós gyümölcsök, savanyú minden
A két cég abban egyetért, hogy a savanyítás jövőre eddig nem látott méreteket fog ölteni. Nemcsak az italoknál, de az ételeknél is a savas, fermentált jegyek fognak uralkodni. A Sterling & Rice emellett megjegyzi, hogy az ázsiai ízek (elsősorban a thai, vietnami és koreai) beszivárognak a hagyományos amerikai helyekre is, és az olyan dolgok, mint a koreai marinált sertésborda óriási sztárok lesznek jövőre. Egyrészt a sós gyümölcsök nagy éve lesz ez, másrészt a pattogatott kukorica lesz a sztár. Utóbbit sósan vagy édesen, desszertben, vagy díszítésnek, kruton szerepében, vagy fagyiban - mindenhogy lehet majd kapni.
Hamburger - jön a delux
Baum & Whiteman
Egyre több gourmet burgert lehet majd kapni a gyorséttermekben. A láncok ugyanis rájöttek, hogy az eddig megszokott, olcsó, egy-két dolláros burgerek megtartása mellett bőven megéri a magasabb árkategóriába is kirándulni egy-egy speciális gourmet burgerrel, mint a fekete zsemlés hamburger vagy a japán kaviáros-homáros megoldás. Ezek a szendvicsek sokkal drágábbak ugyan a megszokottnál, de mivel alkalmi vételről van szó, az emberek engednek a kíváncsiságuknak, és a rendes burger árának többszörösét is hajlandóak kiperkálni. Ez a trend, tekintettel az érintett láncok nemzetközi jelenlétére, valószínűleg hazánkba is hamar megérkezik.
Éttermek - kevesebb hús, izgalmasabb kenyerek
Baum & Whiteman
Megszűnik az eddig általános szokás, hogy az éttermek kérés nélkül hozzák az ingyenes kenyereskosarat a vendégnek. Nemcsak hogy nem viszik ki kérés nélkül, de a töméntelen mennyiségű ingyenkenyér ideje lejárt, a válság megöli a kenyereskosarakat. A cég ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy ezzel egy időben az éttermek át fognak állni a pékségektől rendelt kenyerekről a házi sütésre (olcsóbb), és így a kenyér is olyan egyedi kreálmánya lehet egy séfnek, mint az étlap többi része. Ebben a trendben már régen ott vannak a legjobb hazai éttermeink, nagy részük évek óta saját maga süti a kenyerét.
Sterling & Rice
Vége az eddigi pazarló és nem túl egészséges stílusú konyhának, az esztelen vajhasználatnak. A séfek - elsősorban költséghatékonysági szempontok miatt - törekedni fognak az egészségesebb ételekre, ezzel egy időben a háttérbe szorul a hús. A zöldségek már nemcsak köretként vagy előételként kapnak komoly szerepet, de egy-egy fogás főszereplőjeként is. A vegánok, vegetáriánusok, paleósok a tengerentúlon is egyre komolyabb vásárlóerőt képviselnek, az egyre csökkenő forgalom mellett az éttermeknek minden vendéget meg kell próbálniuk megfogni, így igen valószínű, hogy egyre több helyen lesz mindenki számára fogyasztható ételsor.