A vajat tartalmazó Rama szeptemberben került a német áruházakba. A lépés nem meglepő, a vaj kezdi visszanyerni méltó státuszát, fogyasztása nő – az USA-ban több vaj fogy, mint az elmúlt 44 évben bármikor, és kevesebb margarin, mint valaha az elmúlt 70 évben –, és erről a margaringyárak, pláne a piac 30%-át birtokló Unilever, nem akarnak lemaradni.
Ami talán fordulat, hiszen az Unilever kommunikációjára jellemző volt a vaj lejáratása a margarinnal szemben, érthető okokból, nyilván, naná.
A fordulatot a telített zsírsavak káros mivoltát cáfoló kutatásokkal és a természetes alapanyagok előtérbe kerülésével hozzák összefüggésbe.
A hazai helyzet távolról sem ilyen rózsás, elég csak benézni egy üzletbe, kilencféle margarinra egy árva vaj jut, bár, aki keres, hiperekben is talál jó vajakat.
Magyarországon az egy főre jutó vaj- (és vajkrém, a statisztikákban együtt szerepelnek) fogyasztás az 1990-es 1,7 kg-ról 2010-re fokozatosan 1,3 kg-ra csökkent. A margarin- és étolajfogyasztás jelentősen növekedett (11,8-ról 20,1-re). Az EU-ban 2010-ben 3,8 kg volt az éves vajfogyasztás egy főre vetítve.