A termékeket két fő szempont szerint vizsgálták. Figyeltek a csomagolásra, azon belül is a jelölésre, másrészről
a termékek minőségi és biztonsági paramétereire koncentráltak.
Összesen öt darab fokhagymakrém esetében vettek hatósági mintát, ami reprezentálja a hazai boltokban fellelhető kínálatot.
Összehasonlították a készítmények sótartalmát a csomagoláson feltüntetettel, figyelembe véve az európai uniós ajánlásban előírt tűréshatárokat. A fokhagymakrémek sótartalmát 8,4–9,6 százalék között mérték, ami megfelelt a csomagoláson szereplő adatoknak.
A termék nevében a fokhagyma összetevő kiemelten szerepel, éppen ezért ennek mennyiségét kötelező feltüntetni a jelölésen. A hatóságok itt nem találtak szabálytalanságot, a tubusok 60-70 százaléka állt nyers, darált fokhagymából.
Továbbá kisebb hiányosságokkal találkoztak. A csomagoláson feltüntetett Száraz, hűvös helyen tárolandó! valamint a Felbontás után hűtve tároljuk feliratokat a minőségmegőrzési idő jelölése után kell feltüntetni, azonban egy termék esetében ez nem így történt. A tápértékre vonatkozó információk feltüntetése 2016 decemberétől válik kötelezővé. Egy termék kivételével ezeket önkéntesen feltüntették.
A tartósításra szolgáló adalékanyagok és a nehézfémek ellenőrzéséhez
közel 40 laboratóriumi vizsgálatot végeztek:
az eredmények alapján biztonságosnak mondhatóak a termékek. Az adalékanyagok közül a következőket vizsgálták: a barnulást megakadályozó kén-dioxidot, valamint a szorbinsav- és a benzoesav tartalmat, melyeket a tartósítás céljából használják.
Az egyik termék esetében a gyártó benzoesav tartósítószert használt a szorbinsav mellett, melyet terméke csomagolásán is feltüntetett.
Ennek használatát a fokhagymakrémekben azonban uniós rendelet tiltja.
Egyébként számos élelmiszerhez használható, például ecetes, olajban vagy sós lében eltett zöldségek esetében, illetve alacsony cukortartalmú és más hasonló energiaszegény és cukormentes dzsemekhez. A gyártó a receptúrát megváltoztatta, ezért hatósági eljárás indult ellene.
A kedveltségi tesztnél a szempontok az íz, illat, szín, állag voltak, de olajban futtatva is kipróbálták őket. Az öt termék közül az Auchan lett ez első, második az Univer, harmadik pedig a Spar fokhagymakréme.