Azt vizsgálta a Nébih ez alkalommal, hogy az 1,5%-os zsírtartalmú UHT tejek értékesítése során tisztességesen járnak-e el a forgalmazók a beszállítókkal szemben. A Nébih az előállítók, a forgalmazók és kereskedők korrekt piaci viszonyát elemezte, céljuk ezzel elsősorban az volt, hogy kiszűrjék az esetleg hátrányosan megkülönböztetett beszállítókat.
A szakemberek a 41 vizsgálat több mint 30%-ánál állapítottak meg tisztességtelen forgalmazói magatartást, amely miatt öt esetben,
több mint 96 millió forint értékben bírságot is kiszabtak a hivatal ellenőrei.
Az UHT tejek esetében a tisztességtelen forgalmazói magatartás azt jelenti, hogy a termékeket beszerzési ár alatt értékesítik, illetve a magyar és külföldi tejek árképzése során nagy különbség jelenik meg. Az ellenőrzések felét hat kereskedelmi láncnál, illetve három – kereskedelmi lánchoz franchise-szerződéssel kapcsolódó – kiskereskedőnél folytatták le, míg a másik felét kis- és középvállalkozásoknál.
Az árak vizsgálata során jelentős eltéréseket tapasztaltak. Egyes tejeket akár 10-30%-kal magasabb árréssel is értékesítettek, ami miatt
főként a magyar termékek fogyasztói ára emelkedett.
Ezzel pedig jelentős negatív hatást gyakoroltak a hazai termékek eladásaira az egyébként is árérzékeny piacon.
A szabálytalanságok összesen 19-féle – 5 kereskedelmi és 14 gyártói, saját márkás – tej forgalmazását érintették, amelyek közül 9 magyar és 10 külföldi gyártású volt. Az előállítók, beszállítók, valamint a magyar vásárlók érdekeinek védelme érdekében a jövőben is folyamatosan vizsgálják a tisztességtelen forgalmazói magatartás jelenlétét a kereskedelemben.