A Róma és Nápoly között 300 km/órával száguldó vonat gyakran robog keresztül hosszú alagutakon. A vonat körüli légáramlás ilyenkor hirtelen változik, ez pedig hatással van a fékeket működtető kompresszorok légbeszívó képességére. Moszkvában a vasúti berendezéseket télen jég zárja páncélba, Londonban pedig másik metróvonalra irányítják át a vonatszerelvényeket – a kompresszorokra és légellátó berendezésekre szerelt szenzorok adatai megváltoznak. Varga Gusztáv, a Knorr-Bremse vasúti üzletágának tesztmérnöke Londontól Moszkváig, Prágától Rotterdamig és Hongkongig járja a világot, szenzorokat telepít, adatokat gyűjt és elemez. A világszerte ismert fejlesztéseket jegyző Knorr-Bremse Rail Systems Budapest folyamatosan bővül, pályakezdőkre és olyan szakemberekre, mint Gusztáv ezért most is szüksége van.
A Knorr-Bremse Rail Systems Budapestnél több mint 10 éve van lehetőség a legyártott prototípusok és széria termékek tesztelésre, 2013-ban pedig – egy jelentős beruházás keretében – létrejött a Teszt Centrum. Létrejötte, története jól illeszkedik abba a fejlődési ívbe, amely a céget 20 évvel ezelőtti alapítása óta jellemzi: fokozatosan, egyre több és egyre magasabb hozzáadott értéket képviselő tevékenység és szolgáltatás kerül Budapestre, ahol ma már nem csupán a Knorr-Bremse cégcsoport legnagyobb fékgyára, hanem vasúti ágazatának legfontosabb fejlesztési központja is működik.
Varga Gusztáv szakmai pályája követte a vállalat és a Teszt Centrum fejlődését. Hat éve forgácsolási technológusként kezdte a vállalatnál, majd szerelési és ragasztási technológusként folytatta. Amikor megalakult a Teszt Centrum, a német vezető azt mondta, hogy olyan emberekre van szüksége, akik kívülről-belülről ismerik azt a terméket, amit tesztelnek. „Én megfeleltem az elvárásnak, hiszen forgácsolási technológusként ismertem az alkatrészeket, szerelési technológusként pedig magát a készterméket is.” – mondta el a szakember. Gusztáv a tartós tesztről nem sokkal később átkerült a formálódó terepi teszteket végző csoporthoz, majd 2015 februárjában Münchenbe hívták, hogy német kollégáitól tanulja el a szakma csínját-bínját. Egy évet töltött Münchenben, 2016 márciusában tért haza, de a munkája azóta is többször külföldre szólítja. Most már ő az, aki a tapasztalatait magyar, angol, orosz vagy éppen kínai kollégáinak átadja.
Olyan változatos, mindig új kihívásokat jelentő munka a Gusztávé, amely új emberi kapcsolatokat is hoz számára. „Mindenütt nagyon segítőkészek a kollégák. Németországban azt tapasztaltam, hogy bár én mentem oda tanulni, mégis szívesen fogadták a tanácsaimat. Egymást tanítottuk és remekül működött a párbeszéd közöttünk.” – idézte fel Gusztáv németországi élményeit.
Detektív a vonaton
Mint egy nyomozó, Varga Gusztáv adatok vesz fel, jegyzőkönyveket készít a különböző esetekről, majd ezeket és következtetéseit elküldi a kollégáinak, hogy közösen adják meg a részletes analízist és a javaslatot egy adott terméknek a felhasználási körülményeket követő termékfejlesztésére vagy a karbantartási tevékenység optimalizálására. A berendezések komplexitása és az adatok óriási mennyisége miatt Gusztáv egyedül nem volna képes megbízható következtetéseket levonni. Nyomozónk mögött egy nagy tudású csapat és egy világcég több mint 110 éves tapasztalata áll.
A Knorr-Bremse olyan fékeket fejleszt és gyárt, amelyek a hideg sarkvidéki környezetben, vagy a forró indiai mocsarakban is ugyanúgy teljesítenek. Az egyes alkatrészek, így például a kompresszorok és légszárítók a különböző környezeti viszonyoknak megfelelően némileg eltérnek egymástól. A valós körülmények között végzett teszt épp azt vizsgálja, hogy a környezeti hatásoknak kitett berendezések miként működnek, kopnak.
Gusztáv utazótáskája ezért különféle szenzorokkal van tele, amelyekből legalább egy tucatot telepít a mozdonyokra, vonatokra, amelyek, többek között, a páratartalmat, a légnyomást, a hőmérsékletet mérik. Folyamatosan rögzítik az adatokat, amelyeket gyakran évekig gyűjtenek és tárolnak, hogy végül a szakember számítógépén kössenek ki.
„Mik azok a nyomásingadozások?” – tűnik fel neki az olasz adatokat látva. A válaszért vonatra száll a Róma és Nápoly között közlekedő szuper-expresszre. Arrafelé, ha egy vonat végsebessége 300 km/óra, azt bizony ki is használják. Erre a tempóra állítják be a mozdonyt, ami ezzel az elképesztő sebességgel rohan végig az alagutakon. „Huszonhárom ilyen alagutat számoltam össze az út során” – emlékezett vissza Gusztáv. „Ezek olyan légnyomás lökést okoznak, mint amikor porszívózás közben a szívófej bekapja a szőnyeget. A kompresszorok, amelyek a levegőt a környezetből szívják be, nyilván másként működnek ilyenkor és a levegő porkoncentrációja is más.” A légfékek hatékony és biztonságos működtetéséhez pedig tiszta és száraz levegő kell. A terepi tesztek segítenek meghatározni egy-egy alkatrész vagy termék élettartamát, fontos visszajelezéssel szolgálnak a gyártásnak és konstruktőröknek és – nem utolsó sorban – segítenek az üzemeltetőnek elkészíteni a karbantartási tervet.
Hongkongban egy magyar mérnök fejlesztését, egy új, adatgyűjtésre is alkalmas vezérlőkártyát épít be Gusztáv kínai kollégáival közösen a kompresszorok és légellátó egységek légszárító berendezéseibe. Hongkongban néhány éve már a Knorr-Bremse egyik büszkeségét, az olajmentes kompresszorokat használják – természetesen, ezek is a budapesti üzemből kerültek ki.
Moszkvában fiatal mérnökök fogadják, hogy együtt vizsgálják meg, milyen terhelés éri a kompresszorokat és légellátó berendezéseket az oroszországi télben. A Knorr-Bremse termékeit a -60 Celsius fokos hideget előállítani képes klímakamrákban tesztelik, így azok akár jégpáncél alatt is megbízhatóan működnek. Gusztáv az adatok sűrűjében a változást, az akár nagyon apró eltéréseket keresi.
Előtted is szabad a pálya!
A Teszt Centrum fejlődése nem állt meg. Az induláskor még tizennégy tesztállomással számoltak, mára 34 van belőlük. A Knorr-Bremse Budapest idén is tovább bővül, ezért keresi a jó szakembereket, akik számára kiszámítható életpályát, szakmai karriert kínál. A vállalatnál elérhető képzésekkel a forgácsolókból gépbeállító mesterek válhatnak, a szerelőkből mesterszerelők, a mérnökök pedig fontos innovációs projektek részesei lehetnek, de lehetőségük van más szakterületekre is váltani, ahogy a nemzetközi karrier sem kizárt.
Részletek a Knorr-Bremse Budapest karrierportálon: https://knorr-bremse.karrierportal.hu/allasok