A jó idő hatására nagy tömegeket vonzott Velencére az első magyar drónbajnokság. Habár a robotkopterek szabályozása még várat magára, a verseny jó példa volt rá, hogyan lehet legálisan reptetni a gépeket. A hangulat olyan volt, mint egy mini Red Bull Race-n.
Vágólapra másolva!
A regisztráció reggel nyolc órától kezdődött a versenyzőknek, hogy aztán megkezdhessék a gyakorlást a pályán. Az eredeti tervek szerint 12 óráig tartottak volna a próbakörök, de a technika közbeszólt, s végül csak 14 órakor tudták megkezdeni a hivatalos versenyt. Forrás: Drone Racing Hungary A pálya alaprajza olyan volt, mintha éppen egy F1 versenyre menne az ember. Csak beton helyett most homok felett száguldottak a pilóták gépei. Forrás: Drone Racing Hungary Már az áprilisi verseny előtt is többen kipróbálták a terepet: a Velencei Korzót Forrás: Origo Az FPV, azaz belső nézetes irányítás lényege, hogy a pilóta csak a kamera képére, és a tereptárgyakra hagyatkozik, így tudja távolról, akár több kilométerről is irányítani a drónt. Ezt megteheti sisakban, és egy kijelzőn is, kinek hogyan kényelmesebb. Forrás: Drone Racing Hungary A pilótákat versenybíró indította, ekkor lehetett felszállni, és megkezdeni a három próbakört, vagy magát a versenyt. Amikor a versenyigazgatót arról kérdezték, honnan jött az ötlet, hogy drónokat versenyeztessenek, mikor azokat alapvetően katonai célokra, megfigyelésre hozták létre, a Magyar Drón Egyesület elnöke mosolyogva annyit mondott: "Az autókat sem azért hozták létre, hogy versenyezzenek velük, mégis most futam van Bahreinben". Hozzátette: augusztusig minden hónapban lesz egy verseny. Eddig az első két helyszínről hullott le a lepel: Velence után a Hungaring legendás célegyenese ad otthon a bajnokságnak. A pilóták helyezéstől függően 10-8-6-4-2 pontot gyűjtenek egy versenyen. Aki az öt magyar futamon a legtöbb pontot szedi össze, az indulhat a Miamiban tartandó világbajnokságon. Forrás: Origo A távvezérlőn két joystick irányítja a drónt. Az egyik a vízszintes-függőleges irányt adja meg, a másikkal a sebességet lehet növelni, illetve csökkenteni. A szűk pálya, és a másfél méteres kapuk miatt nem volt könnyű dolga a pilótáknak ekkora sebességnél. "Akár 120 km/h is lehet a drónok maximális sebessége az egyenes szakaszokon" - mondták a szervezők. Aki teljesített egy kört, az általában 20-25 másodperc alatt tette. Forrás: Origo Így nézett ki a rajtkocka, ahonnan maximum négy versenyző tudott egy időben elrajtolni. Maximum 5 méter magasra repülhettek a robotkopterekkel, ilyen magasra húzták fel a védőhálót is. Velence polgármestere szerint a cél a hagyományteremtés. "A város egy igazi bicikliközpont, emelett pedig szervezünk vízi versenyt is, ahogy az EFOTT fesztiválnak is ismét mi adunk otthont." Forrás: Origo Indulás előtt a szervezők helyezték el a rajtrácson a drónokat, bekapcsolták a jeladót. Ha minden jól ment, akkor a pilóta visszajelezte, hogy látja a képet, el tud indulni. Sokan a kanyarban vesztették el a jelet, illetve arra is több panasz volt, hogy a kép szakadt, néha vakon repültek a pilóták. Forrás: Origo Hogy az ötméteres hálóra szükség volt, jól mutatta, milyen sokszor berepültek a drónok. Nagy sebességgel ütköztek neki, ezért a rotorok jól bele is gabalyodtak. Néha percekig állt a verseny, amíg ki tudták a szervezők bogózni az apró repülő szerkezetet. Forrás: Origo Mikor arról kérdeztük a versenyzőket, hogy a homok zavarja-e őket, a válasz mindig egy határozott igen volt. "Nem látni, hogy a drón alatt, hol van a talaj, ha pedig egyszer a rotorok beszippantják a szemcséket, leállnak azonnal" - mondta Tóth Norbert pilóta. Minden kör után sűrített levegővel fújták át a szerkezeteket. Forrás: Origo Összesen 37-en neveztek. Fritsch Balázs másfél éve foglalkozik drónokkal. Mint mondta, a pálya nagyon jól sikerült, a szűk részeket, kanyarokat pedig nehéz volt bevenni. Ő is küzdött a homokkal, főleg a másfél méteres kapuknál, ahol egész alacsonyan kellett repülni. Forrás: Origo Tóth Norbert (j) is a homokra panaszkodott, illetve arra, hogy a pilótától legmesszebbi kanyarban a drónok sokszor elvesztik a jelet, így irányítás nélkül a földre zuhannak. Mint mondta szeretne benne lenni az első tízben, de szerinte az már jól látszik, hogy ki lesz az első három helyezett. "Az FPV csoport tagjai közül kerül ki a győztes". Forrás: Origo Jöttek versenyzők a régió több országából. Goran Krajnovic, horvát pilóta azt mondta, próbál minél több versenyen részt venni, és gyakorolni. Magyarország után Ausztria a cél, aztán jön vissza a mogyoródi futamra. A Hungaroringen tartott verseny május 15-én lesz. Forrás: Origo Mindenki több ládányi felszerelést hozott: alkatrészeket, számítógépet, hogy bármi történik, tudják javítani a boxutcában a hibákat. Szemben a F1 futamokkal, itt még a pilóták maguk javítják a robotkoptereket segítőikkel együtt. Forrás: Origo Volt, aki több drónt is hozott, de csak a szervezők által bevizsgált, a feltételeknek megfelelő robotkopterek kapták meg az induláshoz szükséges matricát. Ezzel lehetett repülni a velencei pályán. Forrás: Origo A pilóták csak a belső nézetes képre támaszkodtak. A drónok a szenzorokat csak a gép kiegyensúlyozására használták, az a pilótának nem adott visszajelzést. "Nálam másodpercenként 4000 számítást végez, ennyiszer kéri le a központi egység a giroszkóp adatait, és eszerint hangolja a rotorokat. Persze minden versenyző máshogy finomhangolja a drónját" - mondta Tóth Norbert. Forrás: Origo "Ez a verseny egy jó példa a legális drónhasználatra. A szervezők felkészültek, mindent időben jelentettek, ügyeltek a biztonságra" - mondta el az Origónak a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársa Velencén. Hozzátette, a drónszabályozásra rendkívül nagy szükség van, reményei szerint a törvény 1-2 hónapon belül elkészül, és életbe lép. A velencei versenyen a pilótáknak tilos volt például alkoholt fogyasztani, ezt szúrópróbaszerűen szondáztatással ellenőrizték is. Forrás: Drone Racing Hungary Délelőtt még kevesen voltak kinn a próbakörök alatt... Forrás: Origo ... délutánra azonban hatalmas tömeg gyűlt össze a Velencei korzón. Forrás: Origo A jó idő is sokat segített. Esőben biztos nem gyűltek volna ennyien a Velencei-tó partjára. Forrás: Origo A homokos part után jön a betonpálya. Május 15-én várják az érdeklődőket a mogyoródi Hungaroringen. L. Simon László hatalmas potenciált lát a drónbajnokságban. A cél, hogy az embereknek ne csak negatív gondolatok jussanak az eszükbe, ha a drónokról van szó. Forrás: Origo
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!
Ne maradjon le az ORIGO cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Feliratkozom