November 15-én nulla órára több százan zarándokoltak el a fekete-zöldbe öltöztetett Toys "R" Us játékáruházba, a 44. utca és a Broadway sarkára, hogy az elsők között szerezhessék be az Xboxot, amely a Microsoft reményei szerint a világ legnépszerűbb játékkonzola lesz. A cél elérése érdekében olyan gépet építettek, ami jóval nagyobb kapacitású, mint a konkurens termékek, továbbá merevlemezzel, DVD-lejátszóval és nagy sávszélességű internetkapcsolathoz szükséges aljzattal is rendelkezik.
Bill Gates úgy futott be a helyszínre, mint egy rocksztár: a hosszan kígyózó sor mellett elhaladva kezet rázott a vásárlókkal, és aláírásokat osztott. Ezután a színpadon megküzdött a "The Rock" becenevű népszerű pankrátorral - természetesen csak virtuálisan, az Xbox segítségével. (Dwayne "Rock" Johnsont a magyar közönség A múmia visszatér című filmből ismerheti, ahol a Skorpiókirályt alakította.)
A show-t követően a legelső konzolt Eduardo Glucksman vásárolta meg, mégpedig magától Bill Gatestől. A 20 éves fiatalember 16 órán keresztül várakozott, hogy az első lehessen. A sorban második helyen álló Ray Sanchez a mamájával érkezett, mivel a 15 éves fiút szülei nem akarták egyedül elengedni.
A Microsoft fő szofvertervezője ezután játszott Eduardóval és több ifjú vásárlóval is együtt fényképezkedett.
Piaci kilátások
Bill Gates 2000 márciusában jelentette be, hogy cége egy Xbox nevű berendezéssel beszáll a játtékonzolok piacára. Az eszköz 2001 januárjában mutatkozott be először a nagyközönségnek, mégpedig a Las Vegas-i Consumer Electronics Show keretében. A májusi E3 játékexpón már az árát (299 dollár) és a premierjét (november 8.) is bejelentették, de ehhez képest az Xbox megjelenése végül egy hetet késett.
Elemzők arra számítanak, hogy a Microsoft az első napon 300 ezer darabot tud eladni az Xboxból. Ez a készülék a szoftveróriás első kísérlete arra, hogy megvesse a lábát a játékkonzolok Nintendo és Sony által uralt piacán, melynek éves forgalma eléri a 20 milliárd dollárt. Az új szereplő megjelenése miatt mindenki arra számít, hogy az idei karácsonyi szezonban a videojátékok bevételei rekordot fognak dönteni.
A Microsoft azt tervezi, hogy hetente újabb 100 ezer Xboxot dob piacra. A cél december 31-ig 1-1,5 millió konzol értékesítése. Szakemberek szerint inkább az 1 millió példány tűnik elérhető célnak. A Morgan Stanley elemzői úgy vélik, a Microsoft akár 1 milliárd dollárt is veszíthet az Xboxon, mielőtt 2004-ben nullszaldós lesz a termék - feltéve, hogy a konzol jól fogy majd. Mindenesetre a Microsoft egy 500 millió dolláros reklámkampánnyal igyekszik elnyerni a 18 és 30 év közötti fiatalok szívét.
Az észak-amerikai piacra szánt termékek a mexikói Guadalajarában, míg az európai országokban forgalmazásra kerülő "dobozok" a sárvári Flextronics-gyárban készülnek. A február 22-i japán premier után 16 európai ország játékosai március 14-től vásárolhatnak majd maguknak Xboxot.
Szebb, jobb, gyorsabb
A Microsoft azt a stratégát választotta, hogy nem bővíti az Xboxot, hanem már most belezsúfol minden olyan hardvert, amire az elkövetkező öt évben egy játékosnak szüksége lehet.
A konzol akkora, mint egy videorekorder, négy USB porttal, ötszörös sebességű DVD-meghajtóval, szabványos audio- és videokimenettel és digitális HDTV-kimenettel rendelkezik. Az úgynevezett Dashboard az Xbox beállítását, irányítását segíti. A rendszer Ethernet portja révén alkalmas mind DSL, mind kábeles internetkapcsolat megteremtésére. Az Xbox ezenkívül még egy 8 GB-os merevelemezt is felvonultat. Ezzel a konfigurációval sem a GameCube, sem a PlayStation 2 nem veheti fel a versenyt.
A szoftveróriás szerint a merevlemez a betöltési idők gyorsítására, a játékállások elmentésére szolgál, illetve a segítségével saját zenéinkkel helyettesíthetjük a játékok zenéit. Az internetkapcsolat révén pedig új karaktereket, szinteket és még sok minden mást tölthetünk le rá. Érdekes módon annak ellenére, hogy egyelőre csak a háztartások kis százaléka rendelkezik szélessávú kapcsolattal, az Xboxot kizárólag ilyen hozzáférésre készítették fel - ami azt jelenti, hogy a Microsoft szerint a következő öt évben sokán állnak át DSL vagy kábeltelevíziós szolgáltatásra.
A beépített DVD-lejátszó a játékok betöltésére szolgál, alapállapotban mozifilmek lejátszására alkalmatlan. 29 dollárért azonban megvásárolható ez a funkció, és az Xbox ettől fogva akár egy házimozi-rendszer központját is alkothatja.
A processzort az Intel fejlesztette: a 733 MHz-es chipet a gyártó a saját Pentium III-as sorozatát alapul véve készítette el. Bár a konkurens konzolok chip-architektúrája eltérő, ezért lehetetlen az összehasonlítás, mindenesetre tény, hogy a PlayStation 2 CPU-ja 294 MHz-en, a GameCube processzora pedig 486 MHz-en ketyeg. A memória viszont könnyen összehasonlítható: az Xboxot 64 MB DRAM-mal, a PlayStation 2-t 32 MB DRAM-mal szerelték fel, míg a GameCube-ba 43 MB hagyományos RAM jutott.
A 300 MHz-es grafikus processzort, az X-Chipet a piacvezető Nvidia gyártotta, népszerű GeForce 3 technológiájára alapozva. A berendezés maximális felbontása 1920x1080 pixel.
Ami a hangot illeti, a konzol 64 különböző csatornán 256 sztereo hangot tud egy időben sugározni, továbbá alkalmas Dolby Surround hangzás elérésére is. Ezzel a tulajdonságával világelső a játékkonzolok piacán.
Extrák
Az Xbox Memory Unit segítségével 8 MB adatot vághatunk zsebre és vihetünk át egy másik konzolra - ami nagyon hasznos lehet kimentett állások, és karakterek esetében. Az Advanced/High Definition AV Pack révén gyakorlatilag bármilyen televízóra rákapcsolhatjuk az Xboxot. A Headsetnek - és az Ethernet portnak - köszönhetően online játékok közben szóban is kommunikálhatunk játékostársainkkal. Az extrák körébe tartozik még a korábban már említett DVD Playback Kit, továbbá más gyártók már bejelentett kiegészítői.
A fentiek közül egyelőre egyedül a DVD-filmek lejátszását lehetővé tevő eszköz kapható, a többi extra még árazásra és megjelenésre vár.
Játékok
A Microsoft közleménye szerint a konzol megjelenésének hetében 19 Xboxra fejlesztett játék kerül a boltokba. A szoftveróriás arra számít, hogy ezek közül Halo, az NFL Fever 2002, a Project Gotham Racing, a Dead or Alive 3 és az Oddworld: Munch’s Oddysee lesznek a legnépszerűbbek. A karácsonyi bevásárlószezon kezdete előtt még 10-15 játék megjelenésére lehet számítani.