Az egész televíziós iparág egyetért abban, hogy a digitális műsorszórás (Digital Video Broadcasting, avagy DVB) alapjaiban fogja megváltoztatni a televíziózás módját. A tévékészüléknek nem kell többé helyhez kötöttnek lennie, mivel vezeték nélkül, mozgás közben is tökéletes minőségű képet tud produkálni. Lehetőség nyílik az interaktivitásra is, így a műsor nézése közben - vagy helyett - olyan szolgáltatásokat vehetünk igénybe, amelyeket eddig csak az interneten élvezhettünk.
Színre lép az MHP
Persze ahhoz, hogy a digitális szórakoztatás új piaca kialakuljon, és fejlődni tudjon, szabványokra van szükség. Ilyen a DVB Multimedia Home Platform (MHP), ami lehetővé teszi, hogy a digitális, interaktív televíziók számára fejlesztett alkalmazások, szolgáltatások a legkülönfélébb eszközökön is működőképesek legyenek.
Az első MHP alapú vevőkészülék és alkalmazás egy évvel ezelőtt mutatkozott be, Németországban pedig tavaly év végén már a piacon is megjelent az első ilyen berendezés, a Sony Integrated Digital TV-je. Az idén több gyártó is tervezi hasonló készülékek piacra dobását.
Németországban tavaly szeptemberben született meg az úgynevezett "Mainzi Dekrétum", amelyben a legnagyobb műsorszolgáltatók - köztük az ARD, a ZDF, az RTL, a Kirch Group -és a médiahatóságok közösen jelentették be az MHP szabvány elfogadását. Azóta pedig újabb és újabb gyártók csatlakoznak a dekrétumhoz.
Az Egyesült Államokban az a Cable Labs is elfogadta az MHP-t, amelynek tagcégei kábeltelevíziós hálózataik révén a háztartások 85 százalékában vannak jelen az USÁ-ban és Kanadában. Az MHP-t Kínába és Ausztráliában is használják.
Idén február 13-án azt is aláírták a német médiacégek, hogy még idén októberben megkezdik a földi digitális műsorszórást. 2003 szeptemberétől kezdve pedig a hatóságok már nem fognak kiadni engedélyt analóg adást sugárzó társaságnak.
A közeljövő szolgáltatásai
A Cebiten az RTL egy televíziós e-mail és SMS küldő rendszerrel demonstrálta az MHP képességeit, a Premiere a tévéműsort kiegészítő adatszolgáltatást mutatta be, a KarstadtQuelle pedig iTV Shoping néven indított interaktív tévés vásárlócsatornát. Sony Europe és a DaimlerChrysler pedig közös interaktív reklámot sugároz az iTV-n. A Mainzi Dekrétum értelmében július 1-től még több hasonló szolgáltatás lesz elérhető Németországban.
Az RTL televíziós e-mail és SMS-küldő felülete egy az egyben a hasonló webes szolgáltatásokra emlékeztet. A tévénézők egy vezeték nélküli, infrás billentyűzettel regisztrálhatnak, és küldhetik el üzeneteiket - az e-mail esetében percdíj alapon, az SMS-nél viszont darabszám után fizetve. Az RTL azt tervezi, hogy hamarosan a rendkívül népszerű Legyen ön is milliomos játékot is hozzáférhetővé teszi ebben a rendszerben: a nézők a műsor elején bejelentkezhetnek, és végig együtt játszhatnak a stúdióban ülő játékossal.
A Premiere csatorna iSoccer és F1 szolgáltatásával büszkélkedett a Cebiten. A vásáron három különböző platformon is elérhető interaktív oldalak sportesemények kiegészítésére szolgálnak. Focimecss közben a képernyőre hívott iSoccer folyamatosan frissített adatokat szolgáltat a mérkőzésről, az autóverseny esetében pedig még kameraállást is válthatunk.
Hasonló alapelven működik a Sony és a DaimlerChrysler közös Mercedes Benz reklámja, melynek megtekintése közben számos további pluszinformációt lehet megtudni a hirdetett E-osztályú kocsikról. A Mercedes hivatalos weblapjához hasonlóan képeket hívhatunk le az autó designjáról, külsejéről, belsejéről és megismerkedhetünk a járműbe épített újdonságokkal.