A grafikus operációs rendszerektől sosem állt messze ez a fajta megoldás - legfeljebb másképp hívták. Gondolhatunk akár a Windows korábbi verzióra, akár a hajdani OS/2-re, mindkettő lehetővé tette, hogy valamilyen módon testre szabjuk a felületet, amelyen dolgozunk. Ez kezdetben legfeljebb az egyes képelemek (keretek, gombok, hátterek) átszínezését jelentette, esetleg egy háttérkép megjelenítését. A Windows 95 bevezette a grafikus témák fogalmát: ez színek, ikonok, hátterek, betűtípusok, animált egérkurzorok egy-egy csoportját jelentette, amely egy adott téma köré épült fel (például évszakok, bogarak, sport stb.). Ám voltak, akiknek mindez nem volt elég.
A Windows 95 még egy fontos újítást hozott: az ablakkeret nélküli, tetszőleges alakú ablak fogalmát. Pontosabban ezek is téglalap alakú ablakok voltak, csak teljesen átlátszó szélekkel, így akár azt a látszatot is kelthették, mintha egy kör alakú ablakot néznénk (természetesen a körön kívüli részek voltak átlátszók). Ez kezdetben csak egy jópofa kuriózum volt, született néhány (gyermeteg) példaprogram illusztrációként, de akkoriban még senki sem sejthette, hogy mérföldkő lesz az operációs rendszer átalakítását célzó irányzatok számára.
Forradalmi szárnypróbálgatások
Valószínűleg az történt, hogy a két irányzat találkozott: jobbról jöttek azok, akik átrajzolható alkalmazásokhoz készítettek bőröket, balról azok, akik itt-ott átlátszó, furcsa alakú ablakokkal kísérleteztek. Találkoztak, és azt gondolták: miért ne alakítsuk át az egész felületet?
Az első kísérletek a Start Menüt vették célba. Elmozdították a helyéről, bárhol felbukkanhatott az Asztalon, megváltozott a formája, a színei. A következő logikus lépés a Tálca átalakítása vagy helyettesítése volt. Itt csatlakozott a forradalomhoz azon programok mellékvágánya, amelyek már korábban, a 3.1-es Windows idejében is a teljes felületet, azaz magát a héjprogramot cserélték ki az operációs rendszer felett. Születtek ilyenek a 9x-es vonalon is, több-kevesebb sikerrel. Ám a fő csapásirány nem a radikális reform volt, mivel egy teljesen új, ám széles körű felhasználásra szánt felületet a semmiből létrehozni és elfogadtatni a tömegekkel egyáltalán nem egyszerű.
WindowsBlinds |
A Stardock nevű cég pályafutását OS/2-programok fejlesztésével kezdte, és éppen az operációs rendszer felületét átalakító próbálkozásain keresztül vált ismertté. Később azonban váltottak, és 1997-ben elkezdtek dolgozni egy teljesen új koncepción, amelyet ma Object Desktop néven ismerhetünk.
Az Object Desktop a Windows felületének megreformálását célzó globális vállalkozás. Nagyon hasonlít a mellékvágányon eltűnt programokhoz abban, hogy ez sem állt meg a gombok átrajzolásánál, ám logikus felépítésének, egyszerű használatának és a folyamatosan beleölt fejlesztésnek köszönhetően nemcsak hogy fennmaradt (míg mások eltűntek), hanem nagy népszerűségre tett szert.
Az Object Desktop több komponensből áll. Ezek mind egy-egy bizonyos feladatot látnak el. A WindowBlinds az egyik főelem, amely a grafikus felhasználói felület átalakítását teszi lehetővé. Itt főleg az ikonokra, az ablakok, gombok, gördítősávok és egyéb grafikus elemek átrajzolására kell gondolni. A WindowBlinds azonban nem áll meg itt; lehetővé teszi, hogy bizonyos új elemekkel bővítsük a már meglévőket, és ezeket új tulajdonságokkal ruházzuk (programozzuk) fel. Tudásának érzékeltetésére egy példa: a Windows XP megjelenése után számos "másolat" készült az új Luna felületről - olyan WindowBlinds-bőrök, amelyek korábbi Windows-verziókat ruháznak fel az XP látványának teljesen hű másolatával. De nem kell leragadnunk a PC-knél, készültek és készülnek mind a mai napig a Macintosh régi és új felületére (Aqua) a megszólalásig hasonlító WindowBlinds-bőrök is, nem kis nemtetszést váltva ki az Apple-ből (a cég görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy ezek a grafikai elemek az ő védett szabadalmai, így lemásolásuk törvénybe ütközik).
Olimpiába torkolló népszerűség
A Stardock előfizetéses rendszerben, fejlesztők számára mondhatni komolytalanul alacsony áron értékesíti az ObjectDesktopot. A felhasználók nagy része azonban a kipróbálható, illetve állóan is kapható komponensek, főleg a WindowBlinds köré csoportosul.
A skinek gyártása mára ipari méreteket öltött, és minden bizonnyal a számítógépes grafika egyik legfurcsább, ám tömegek által művelt műfaja. Megsaccolni sem lehet, hányan készítenek nap mint nap skineket különböző alkalmazásokhoz. Közel egy tucat webhely foglalkozik csak azzal, hogy ezeket összegyűjtse, rendszerezze, kezelje, értékelje, lehetőséget biztosítson arra, hogy az érdeklődők önjelölt kritikusként elmondhassák véleményüket, különböző szempontok szerint böngésszenek, és persze letölthessék a kívánt bőröket. De van már olyan weboldal is, amelyik az alkotók összegyűjtésére, munkáik nyilvántartására vállalkozik, honlapot biztosítva azok számára, akik még nem készítették el a sajátjukat.
A korábban említett Winampen kívül két kiemelkedően népszerű ág a háttérképek és a WindowBlinds-skinek. Utóbbiak népszerűsítésére a Stardock rendkívüli erőfeszítéseket tesz. Amint arról előző számunkban már beszámoltunk, február elején elindult az első GUI-olimpia, azaz a WindowBlind felületek olimpiája, amelyre az egyes támogató weboldalakat képviselő grafikusok több kategóriában nevezhettek új felületekkel. Az esemény igen népszerűnek bizonyult, szép számmal érkeztek pályaművek. A szervezők az érdeklődőket is bevonták a zsűrizésbe, több kategóriában ők szavazhatták be a legjobb 10-15 "bőrt", amelyek közül végül a szakmai zsűri választotta ki a legkiválóbbakat. A legfontosabb kategóriákban éppen lapzártakor hirdetnek győztest.
Sorozatunk következő részében kicsit közelebbről mutatjuk be a WindowBlindsot, valamint részletesen beszámolunk az olimpia egyes kategóriáiról és győzteseiről.
Spányik Balázs
Korábban:
A Windows XP csapdái
Ajánlat:
Letölthető háttérképek