Minisztertársai szinte kivétel nélkül kiürített kasszával, sokmilliárdos ígéretekkel szembesültek, amikor lezajlott a tárcáknál az átadás-átvétel. Mennyi szabadon elkölthető forintot őriznek most az Informatikai és Hírközlési Minisztérium "széfjeiben"?
Egyetlen szabadon felhasználható fillérünk
sincs jelen pillanatban. A minisztérium elődje, az
Informatikai Kormánybiztosság (IKB) idei
költségvetésének körülbelül
75-80 százaléka már el lett költve, illetve
ígérve. A kifizetéseken túl sok
szerződést aláírtak vagy már
kiértesítették a győzteseket. Jogi
értelemben ezeket a kötelezettségeket
teljesítenünk kell és teljesíteni is
fogjuk, kivéve azokat, ahol törvénytelenség
történt. A még csak meghirdetett programokat
tudjuk módosítani, így talán 5-6
milliárd forint sorsáról dönthetünk mi
magunk.
Befejeződött már az Informatikai
Kormánybiztosság által kötött
szerződések felülvizsgálata?
Nem végeztünk még a munkával, hiszen az
IKB kétéves működése alatt
körülbelül 50-60 ezer pályázati
szerződést kötött. Egyelőre két
olyan ügyet találtunk, amelyet
továbbítottunk a Kormányzati
Ellenőrzési Hivatalnak. Ezek a szerződések
meglátásunk szerint nem jogszerűek, de biztosat
csak a Kehi-vizsgálat után mondhatok.
Ön egyik első intézkedésével
felfüggesztette az Informatikai Kormánybiztosság
nyertes pályázatainak kifizetését.
Újraindították-e már a
folyósításokat?
Mindeddig egyáltalán nem volt kifizetés, most
indítottunk el néhányat. A
köztisztviselők, a pedagógusok, a
könyvtárak esetében közösségi
érdekeket sértenénk, ha nem
folyósítanánk a megítélt
összegeket. Egyébként több mint egy
hónapja két könyvvizsgáló cég
és három ügyvédi iroda vizsgálja a
tonnaszám lévő anyagokat. Az adatok egy
része a Miniszterelnöki Hivatalban van, a másik
része az IKB-ban, a harmadik a Regionális
Fejlesztési Holdingnál. Őrületes
összegről van szó, ebben az évben 35-40
milliárdról, előző évben 15
milliárdról, összesen 50-60
milliárdról döntöttek pályázati
úton. Bízom benne, hogy amennyiben történt
bármilyen törvénytelenség, azt a
vizsgálat feltárja.
Ha pénzt nem is, feladatot jócskán
örököltek az Informatikai
Kormánybiztosságtól. Ezek közé
tartozik 27 ezer pedagógus és köztisztviselő
ingyenes internet-hozzáférésének
megoldása is
Az előző kormány meghirdette, hogy az arra
jogosultak már idén januártól
internetezhetnek otthonukból. Csak azt felejtette el
közölni, hogy mindezt milyen pénzből és
hogyan képzeli el. Az erre elkülönített
keret ugyanis kimerült, mert a vártnál
drágábbak lettek a gépek. Csak ennek az
ígéretnek a teljesítése legalább
másfél milliárd forintba kerül, de még
az idén találunk erre megnyugtató
megoldást.
Melyek azok a programok, amelyeket a pénzszűke
ellenére is elindítanak még az idén?
Reméljük, hogy annyi pénz azért marad, hogy
már az idén meg tudjuk mutatni, milyen
irányokban képzeljük el a jövőt. Ezek
természetesen csak jelzésszerű, de mégis
fontos programok lesznek. Mindenképpen tenni fogunk
valamit a közösségi
internet-hozzáférési pontok
bővítésének érdekében.
Szerződés közeli állapotban vagyunk a Magyar
Teleház Szövetséggel. Ugyancsak szeretnénk
a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok
néhány speciális rétegének - a
vakoknak, a mozgáskorlátozottaknak - segíteni. A
középiskolások és szüleik
internetelérését is ösztönözni
szeretnénk csakúgy, mint az önkormányzatok
világhálós megjelenését. Ezen
programok kidolgozása most zajlik.
Az internetszolgáltatók szerint az új netes
percdíjak annyira alacsonyak lesznek, hogy a rájuk
eső 10, illetve 30 százalékos díjhányad
elenyésző bevételi forrást jelent
számukra. Van, aki azt mondja, fel kellene emelni ezt az
arányt 50 százalékra vagy az egészet
újra kellene gondolni.
Nyilván ez is a hírközlési törvény módosításának a része lesz, mert azt már látjuk, hogy egy-egy elembe nem lehet belenyúlni. Megvolt a távközlési, hírközlési szakmát képviselő Szolgáltatói Tanácsadó Testület ülése, ahol összegyűjtötték a szakmailag indokolt módosításokat. Ezeknek a száma meghaladja a százat. És ebben még nincs benne sem az uniós csatlakozás által indokolt módosítások, sem a mi saját elképzeléseink. Gyakorlatilag a kérdés az, hogy nem kell-e egy új törvényt írni.
Elődeim a legnagyobb hibát azzal követték
el, hogy egyszerűen nem volt igazi programjuk. Vagy ha volt
is, az nem az információs társadalomról
szólt, hanem inkább arról, hogyan lehet bizonyos
pénzeket kinyerni pályáztatásokon
keresztül. Meghirdettek vagy ötvenféle
kisebb-nagyobb programot mintegy 40 milliárd forint
értékben, de ezek nem álltak össze
egységes egésszé, nem volt a
hátterükben egy vízió arról, hogy mit
is szeretnének elérni mondjuk négy év
alatt. A szétaprózott akciók nem mutattak egy
irányba. Jó példa erre a közalkalmazottak
és a pedagógusok számítógéphez
juttatása. Hirtelen kiosztottak több tízezer
gépet, de senki nem tudta, hogy ez a kampány
folytatódni fog-e a következő évben. Hogyan
készítsenek így stratégiát maguk
számára a cégek, a minisztériumok vagy
éppen a köztisztviselők? Olyan ez az egész,
mintha felhelyeztek volna a sakktáblára 32
bábut, de elfelejtették volna, hogy a játék
azzal kezdődik, hogy a bábukat fel kell
állítani a megfelelő sorrendben. Most van 32
bábu a sakktáblán, és a mi feladatunk az,
hogy elrendezzük őket.