Azt, hogy a keresők hogyan rangsorolják találataikat, szigorú üzleti titokként őrzi minden magára valamit is adó cég. Persze azért vannak olyan alapelvek, amelyeket minden motor tekintetbe vesz. Az első az, hogy a keresett kifejezés hányszor, milyen sűrűséggel fordul elő valamely oldalon. Az is fontos szempont, hogy a keresett kifejezés a weboldalnak melyik részére esik. Ildomos előrevenni az olyan oldalakat, amelyeken a találatok a weboldal tetején állnak, közel a fejléchez, vagyis hamar szem elé kerülnek. Az is fontos szempont, hogy a keresett kulcsszavak hányszor fordulnak elő egymáshoz kapcsolódva: hányszor jelennek meg egyéb oldalakhoz kapcsolódva. Néhány ilyen kapocs többet érér, mint az olyan szöveges állomány, amelyben százszor is megtalálható a keresett kifejezés. Persze ezeknek az alapelveknek az ügyes felhasználása, apróbb trükkökkel való fűszerezése adja meg a kereső találati karakterét, és éppen ezért nagyon vigyáznak is a módszereikre.
Ez a jól eltalált fűszerezés tette naggyá és ismertté az utóbb néhány évben a Google keresőt: remekül súlyozza a talált eredményeket. Némely kereső a HTML-kódban megadható META TAG-ek tartalmát is vizsgálja. Ezekben a címkékben kulcsszavakat definiálhatunk, s azok segíthetik a keresőket a lap tematikus besorolásában. Fontos tényező az is, hogy a mai fejlett keresőmotorok büntethetnek is, vagyis hátrébb sorolhatják a weboldalt, ha "search-spam" jellegű megoldáson kapják őket - azon tehát, hogy egy állományban több százszor előfordul ugyanaz a kifejezés. Ez ugyan növeli a gyakoriságot, de nyilvánvalóan csak trükk.
(A teljes cikk a Számítástechnika október 15-én megjelenő, 42. számában olvasható.)