A játékosok kalandjai Atys világán zajlanak, mely minden eddigi univerzumtól eltér. Nincsenek kövek, nincsenek fémek, csak fák, és egyéb növények. A kalandok a több száz kilométer magasba nyúló, országnyi lombkoronákon, illetve a mélyben, a gyökerek közti barlangokban zajlanak.
A játékos karaktere megalkotásakor négy emberszerű, egy orkra emlékeztető, és egy tündér jellegű faj közül választhat. Minden faj saját kultúrával, öltözékkel és technológiával rendelkezik, és mindegyikük Atys különböző területein él. A Fyros nép például egy sivatagos vidék lakója, és tűzálló fából készítenek tűzfegyvereket és páncélokat. A Tyrkerek egy a Karib-szigetekre emlékeztető vidéken élnek, és légi hajókat gyártanak. A Matis nép az erdők mélyén lakozik, és a genetikával manipulálnak, míg a dzsungellakó Zorais nemzetének tagjai a mágia használatában jeleskednek.
A játék történetét maguk a játékosok írják. Ezeket a hangzatos szavakat sok online szerepjáték dobozán olvashatjuk, de a Ryzom fejlesztői komolyan is gondolják, amit ígérnek. A történet folyamatosan alakul, annak függvényében, hogy a játékosok hogyan teljesítik a küldetéseket, melyek egyébiránt minden fajnál más céllal lesznek jelen, és a később bekapcsolódók a társaik által alakított sztorit olvashatják.
A karakter fajának és nemének megválasztása után választhatunk neki kasztot, mint harcos, vagy varázsló, majd szakmát, mint például íjász, vagy ranger, illetve különféle mágiahasználók. A szakma határozza meg, hogy a karakter milyen szakértelmekkel fog rendelkezni. A szakértelmeket vagy szintlépéskor növelhetjük, vagy maguktól növekednek, hogyha használjuk őket.
Hogy mennyire érdekes hely Atys, azt az is mutatja, hogy a pénz a fákon terem. Persze nem korlátlan mennyiségben, és nem mindenki számára hozzáférhetően. A pénzt, vagyis az azt jelképező arany magvakat évente egyszer szüretelik, de a magok fokozatosan változtatják színüket, így fokozatosan veszítenek is értékükből. Ennek a rendszernek köszönhetően a játékosok arra kényszerülnek, hogy hamar elköltsék pénzüket, és ne létesítsenek kincseskamrákat.
A játékosok szabadságát jól jellemzi, hogy akár városokat is létesíthetnek. Ehhez először meg kell tisztítani a területet a szörnyetegektől. Ezután össze kell gyűjteni a megfelelő erőforrásokat, majd fel kell építeni belőlük a legfontosabb épületeket, illetve védműveket. Ha már áll a város, további karakterekre lesz szükség, akik megvédik a szörnyek, illetve ellenséges játékosok támadásától.
A játékosok Atys világán öregszenek, és előbb-utóbb meg is halnak. Ha az elhalálozás nem természetes úton történik meg, magyarul emberünket levágják, akkor kétféle dolog történhet. Ha alacsony színtű volt a hős, akkor automatikusan megjelenik a választott céhe központjában. Ha magasabb szintű a karakter, akkor viszont magának kell gondoskodni a mágiáról, illetve technológiáról, mely a feltámadását segíti. A karaktereknek gyermekeik is lehetnek, melyek egy bizonyos kort elérve belépnek a játékba. A játékos ekkor dönthet úgy, hogy a gyermek NPC-ként szerepel, de akár egy másik játékosnak is átadhatja az ifjoncot.
Tényleg erős, sőt, egyre erősebb a konkurencia, de a Ryzom tartalmaz elég újdonságot, hogy ha nem is lesz annyi előfizetője, mint az EQ-nek, vagy a DAOC-nak, de sok játékos fog nekiindulni felfedezni Atyst.