Az A Tale in the Desert két dologban mindenképpen különbözik a többi online szerepjátéktól. Az egyik, hogy egyáltalán nincs a játékban harc, a másik pedig hogy a karakterek nem halnak meg. Mivel a legtöbb MMORPG-ben halomra gyilkolásszák egymást a játékosok, vagy valamilyen szörny ontja ki vérüket, ez egy igazán dicsérendő ötlet.
Az új játékosok a programba történő belépéskor egy mentorral találkoznak, aki történetesen egy másik játékos. A mentor feladata, hogy másfél órán keresztül igazgassa az új játékost, és megmutassa, hogyan tud nyersanyagokat gyűjteni, hogyan tehet szert képzettségekre, és hogyan készítheti el első tárgyait.
Mint a bevezetőben említettük, a játék helyszíne az ősi Egyiptom, melyet azonban a programban a játékosok által készített tárgyak népesítenek be. A tárgyak készítéséhez szakértelmekre van szükség, melyeket az iskolákban tanulhatunk meg. Az oktatás nem ingyenes - a szakértelmek elsajátításához szükségünk van a tuition című nyersanyagra.
Nem a kézművesség, a tárgyak előállítása az egyetlen dolog, mellyel karakterünk foglalatoskodhat. Ha úgy tartja kedvünk, tenyészthetünk állatokat, vagy termeszthetünk növényeket is. Persze a tevékenységeket össze is kapcsolhatjuk - termeszthetünk nádat, melyből a megfelelő szakértelem elsajátítása után készíthetünk papiruszt, vagy a felnevelt juhok gyapjából ruhákat.
Függetlenül attól, hogy hősünk kézműves, állattenyésztő, vagy farmer, végső célja a Hét Diszciplína megszerzése lesz. A hét diszciplína az építészet, a művészet és zene, a vezetés, a konfliktusok kezelése, az emberi test, a gondolkodás és az imádat. Valamennyi diszciplína megszerzéséhez hét teszten kell sikeresen átmennünk. A sikeresen teljesített próbák után értékes tárgyakkal, új képzettségekkel, vagy nyersanyagokkal gazdagodunk.
A próbák teljesítéséhez, és egyáltalán, a játékban való boldoguláshoz elengedhetetlen, hogy együttműködjünk társainkkal, céheket, és egyéb közösségeket alkossunk. A közösségek ráállhatnak egy adott termék előállítására, társaik oktatására, vagy bármi másra. Minden Diszciplínában a próbák teljesítése végén létre kell hozni a Nagy Művet, melyet csak együttműködve tudunk megalkotni.
Hogy azért ne legyen teljesen felhőtlen az életünk, akad ellenség is. Ő a Gonosz Idegen, aki kétségbe vonja Egyiptom és a fáraó tökéletességét - végül is őt megcáfolandó kell a Nagy Műveket létrehoznunk. A Gonosz Idegen számos csellel próbálja meg szabotálni munkánkat minden téren. Lehet, hogy csak ellop tőlünk némi nyersanyagot, de lehet, hogy az új játékosok képzésében akadályoz meg.
Egy szintén egyedi vonása a programnak, hogy a játékosok folyamatosan befolyásolhatják a világot. Itt nem arra gondolunk, hogy az általuk készített tárgyakkal és épületekkel találkozhatnak, hanem mondjuk a törvényhozás lehetőségére. Igen, a játékosnak lehetősége van arra, hogy bemenjen az University of Leadership nevű hivatalba, és javaslatot tegyen egy törvényre. Ha elég játékos járul a hivatal elé, hogy egyetértését fejezze ki, a törvényt szavazásra terjesztik fel valamennyi játékos elé. Ha Egyiptom polgárai igennel szavaznak, a törvény bevezetésre kerül.
A Tale in the Desert minden bizonnyal érdekes színfolt lesz az online szerepjátékok palettáján. Noha egyelőre inkább ahhoz vagyunk szokva, hogy öldökléssel lehet előrehaladni legkönnyebben, a Talehoz és a Sims Onlinehoz hasonló játékok talán leszoktatnak erről.