Straub Elek, a Matáv elnök-vezérigazgatója szerint egyrészt érezhető a növekvő igény az internet iránt, másrészt a kormányzat piacélénkítő intézkedései is azt valószínűsítik, hogy 2003 végére jelentős penetráció-növekedés következik be. A Matáv erre számítva jelenik meg márciustól a nemrég bejelentett új konstrukcióival, amelyek az internetezőknek árcsökkenést jelentenek, de várható ügyfélszám növekedés mellett a Matáv számára összességében pozitív eredményt hoznak. Mint arról korábban beszámoltunk, a távközlési szolgáltató 25 százalékos kedvezményt nyújtó nagykereskedelmi árakat dolgozott ki az internetszolgáltatók felé, aki erre építve új, olcsóbb konstrukciókat kínálhatnak, egy összegben kiszámlázva a távközlési és internetdíjakat.
A hang alapú kommunikáció piacán viszont az ügyfelek megtartására tett erőfeszítések, a mobilszolgáltatókkal folytatott verseny kényszeríti arra a Matávot, hogy olyan csomagokat dolgozzon ki, amelyek a vezetékes telefon használatára ösztönöznek - mondta Straub.
Európai szinten sem drága net
Drajkó László, az [origo]-t is kiadó Axelero Internet vezérigazgatója szerint az internetezők eddig csak nagyon nehezen tudták meghatározni, mennyibe kerül nekik a világháló használata, hiszen ehhez internet- és telefondíjakkal egyaránt kalkulálniuk kellett, a használati szokásuktól függően. A Matáv nagykereskedelmi áraira épülő, most bevezetett Axelero csomagok előnye többek között az egyértelmű ár: tudható, hogy 15 óra internetezés 3000 Ft-ba, 40 óra 6 ezerbe, 100 óra pedig 9 ezer forintba kerül. Ehhez ugyanis már semmilyen további költség nem adódik, és a számlát a felhasználók az internetszolgáltatóktól kapják meg.
A vezérigazgató elmondta: ezek az árak most már európai viszonylatban is olcsónak számítanak.
Az Axelero mérései azt mutatják, hogy egy átlagos dial-up felhasználó 22 órát használja havonta a világhálót. Persze egy ügyfél életciklusa során ez az érték növekszik, de egy bizonyos óraszám elérése után a felhasználók szélessávú hozzáférésre térnek át. Ez azt jelenti, hogy a most bevezetésre kerülő dial-up csomagok olcsó belépési szintet kínálnak az Internet használatához.
Az Axelero széles sávot használó ügyfelei - akikből február 18 óta már 20 ezer van - napi 8 órát kapcsolódnak a világhálóra. Az általuk generált adatforgalom éppen kétszerese annak, amit a dial-up előfizetők forgalmaznak a neten. A vállalat még ehhez képest is tömeges piacnövekedést tervez erre az évre. Ezt segíti elő az a két új ADSL konstrukció is: az eddigi 384 kilobites hozzáférés áráért márciustól 512 Kb sávszélességet lehet kapni, a 384 kilobites ADSL ára pedig 9900 Ft-ra csökken.
Drajkó László szerint az új konstrukciók és a szélessáv iránt mutatkozó nagy érdeklődés mind arra utal, hogy az ár és az infrastruktúra szempontjából már nincs akadálya az internetpiac további bővülésének.
Felező díjcsomag
Christopher Mattheisen vezérigazgató-helyettes, a Matáv lakossági szolgáltatások üzletágának vezetője elmondta: a szintén márciustól bevezetésre kerülő felező díjcsomag szintén az áttekinthetőség és olcsóság jegyében született.
Nem csak azzal kívántak kedvezni az ügyfeleiknek, hogy a csomag alapdíjának a fele lebeszélhető, hanem azzal is, hogy csupán kétféle percdíj van (csúcsidőben és csúcsidőn kívül), nincs kapcsolási díj és a percdíj nem függ az országon belüli távolságtól sem. A vezérigazgató-helyettes szerint ezzel sikerülhet megállítani az ügyfelek lemorzsolódását - a Matáv ugyanis éves szinten százezer előfizetőt veszít. A megmaradt ügyfelek telefonhasználata pedig mindegyik szegmensben csökken, kivéve a fix telefonról a mobil irányba menő hívások számát.