Valóban, legyen bármennyire is furcsa manapság az ötlet, ebben az alapvetően szöveges játékban egy gladiátoriskola vezetőjét alakítjuk. Hogy ez az iskola az ókori Rómában van-e, vagy egy kitalált világban, az nem derül ki, főleg az időnként feltűnő középkori lovagokat ábrázoló hátterek megpillantása után. Ettől függetlenül a cél értelemszerűen az, hogy minél hatékonyabban képezzük ki bajnokainkat, akik aztán dicsőséget, és nem utolsó sorban temérdek pénzt szereznek nekünk az arénában. A viadalig, melyen a gladiátorainkból álló csapat bizonyíthat, mindösszesen negyven nap áll rendelkezésünkre; ennyi idő alatt kell mind megtalálni, mind félelmetes harcossá képezni a tehetségeket. Ezen periódus során a kiválasztott tehetségek súlyzóznak, futnak, illetve veterán gladiátorok keze alatt érnek bajnokokká.
Nézzük először is a kiképzést. Minden egyes harcosnak öt alaptulajdonsága van, úgy mint erő, gyorsaság, kitartás, ügyesség, valamint az ellenfél támadásai kicselezésének készsége. Ezen tulajdonságokat a kiképzés során fejleszthetjük - minden tulajdonsághoz két edzésmódszer tartozik, melyekkel nagyjából azonos hatékonyságot érhetünk el. A fiatal tehetségekhez veterán mestereket is rendelhetünk, akik segítségével tulajdonságaik gyorsabban fejlődnek. A csapatunk három tagból áll, és sajnos nincs is lehetőség több harcos egyidejű képzésére.
Párhuzamot vontunk a Coliseum és a sportmenedzserek között, de ez a hasonlat erősen sántít, hisz pont az a rész hiányzik ebből a programból, ami mondjuk egy Total Pro Footballt sokak kedvencévé tesz: a statisztikák. A fent említett tulajdonságokon kívül csak a karakterek egyáltalán nem ókorias hangzású neveivel találkozhatunk, vagyis semmilyen más statisztikában, vagy legalább biográfiában nem böngészhetünk. Persze a sportmenedzserek esetében sincs sok jelentősége ezen adatok zömének, de akkor is ez adja meg a kategória alaphangját.
A harcok előtt vásárolhatunk varázsitalokat vagy különleges áldásokat - magyarán varázslatokat - embereinknek. A varázsitalok valamelyik alaptulajdonságot növelik, annak megfelelő mértékben, hogy mennyi pénzt szánunk rájuk. A varázslatok ezzel szemben valamilyen különleges képességgel ruházzák fel a csapatot, vagy annak valamelyik tagját. Ezekre ne sajnáljuk a pénzt, mivel a konkurens menedzserek valóságos vagyonokat ölnek majd a bajnokaikba töltendő italokra. A mágikus áldások kiválasztás kicsit lutri, mivel a leírásuk nem valami bőbeszédű, és akadnak olyan "spellek", melyeknek vajmi kevés értelmes hatása van.
Vessünk egy pillantást magára a viadal menetére. Sajnálatos módon itt már nagyon kevés beleszólásunk van a dolgokba. Azt persze nem várjuk, hogy egy FPS-es deathmatchben kelljen irányítanunk gladiátorainkat, de annál azért több beleszólást illene engedni a játékosnak, hogy eldöntse, harcosa a védekezést, vagy a támadást favorizálja, vagy esetleg a kettő között ingázzon. Ha ezt eldöntöttük, nincs is más dolgunk, mint hátradőlve olvasgassuk a képernyőn feltűnő, és a harc menetéről beszámoló szövegeket, melyeket rendkívül fantáziadús jajkiáltások és sikolyok kísérnek.
A fenti bekezdés már előre vetítette, hogy hasonlóan a sportmenedzserekhez, a Coliseum is funkcionális grafikával rendelkezik. A szövegek egy pergamenre emlékeztető lapon jelennek meg, néhol eléggé nehezen olvasható betűkkel. Néha feltűnnek háttérképek is a szövegek mögött, mely képek némelyike egy egyértelműen a középkorból ide tévedt katonát ábrázol - ez azért furcsa egy ókori hangulatú játéktól. A hanghatásokról, vagyis a nyögésekről és sikolyokról már ejtettünk szót, de hogy valami pozitívumot is említsünk az audio területén, a játék zenéje egész kellemesre sikeredett.
A Coliseumot elnézve az az érzése az embernek, hogy a fejlesztőknek nem volt idejük kellően kibővíteni, kipofozni alkotásukat. Egy hasonló játékhoz ugyebár nem kell 3D-s motort venni, és ha már a keret készen áll, csak adatokkal kell feltölteni a programot. És mivel a mai "sokdimenziós" korszakban egyedül a végtelenül mély tartalomnak köszönhetően kerülhet ki győztesen egy szöveges játék az arénából, attól tartunk, hogy a Coliseum esetén az a bizonyos hüvelyk nem felfelé mutat...
Rendszerkövetelmény:
Processzor | P2 400 |
RAM | 64 Mbyte RAM |
HDD | 35 MB |