Az első dolog, amit feltétlen ki kell emelnünk a Universal Combattal kapcsolatban, hogy nem fogjuk végigjátszani fél nap alatt. Sőt, talán fél év alatt sem. Ez annak tudható be, hogy Derek Smart és társai több száz felfedezhető világot, több ezer csillagbázist és űrhajót pakoltak a programba, melyeket egytől egyig bejárni tényleg hatalmas erőpróba, és rengeteg időt igényel. Akik nem akarnak a játék előtt megőszülni, azok azért "szervezett keretek között", vagyis a küldetéssorozat választásával is nekivághatnak a felderítésnek. A kampány huszonöt missziót tartalmaz, melyek ugyan nem ölelik fel a teljes világot, de azért a jelentősebb helyek mindegyikére elkalauzolnak.
A felfedezgetés azért nem egyenlő egy békés turistaúttal, lévén a galaxist rajtunk kívül számos értelmes faj népesíti be, melyek némelyikének szótárából valószínűleg hiányzik a béke szó. Ennek megfelelően a küldetések teljesítése során harcból csöppenhetünk harcba, legyen szó egy bolygó felszínén vívott légi, szárazföldi, vagy éppen vízi csatáról, vagy legyen szó űrharcról, melyben a hatalmas csillaghajóké a főszerep.
Hogy miként tehetjük meg a felfedezéseket, vagy vívhatjuk meg harcainkat, az lényeges kérdés, és sajnos a választ is gyakorlatilag magunknak kell megtalálnunk. Ez alatt azt értjük, hogy a játékban nincs tutorial mód, vagy oktató küldetés, ami igen komoly gond, figyelembe véve a játék komplexitását. Ezzel az összetettséggel lépten nyomon összefutunk, vagy inkább összeakadunk. Mivel még a legegyszerűbb utasítások kiadásához is három képernyőn kell keresztülverekednünk magunkat, elmondhatjuk, hogy nem a kezelőfelület a játék erőssége. Ráadásul hiányoznak azok az üzenetdobozok, melyek egy akciónk hatására figyelmeztetnek, így könnyen lehet, hogy egy jónak tűnő döntés negatív mellékhatásaival csak húsz képernyővel odébb találkozunk.
A tutorial mellett a leginkább hiányzó elem a játékból az a piciny gombocska, mellyel a hasonló játékokban az idő múlását gyorsíthattuk fel. A Universal Combatban nincs lehetőség az időgyorsításra, vagyis mindent szépen végig kell ülnünk valós időben. Ez egy pörgős játékmenetű program esetében nem is lenne baj, de tárgyalt játékunkban így hatalmas üresjáratok keletkeznek. Ha például egy távoli csillag felfedezésére indulunk, akkor végig kell várnunk, míg flottánk megérkezik. Még a legegyszerűbb műveletek, mint például egy bolygó felszínéről történő felszállás is hosszú perceket rabol el a játékostól.
Vessünk egy pillantást a csatákra, melyekről már említettük, hogy egyaránt folyhatnak az űrben és a bolygók felszínén. A felszíni ütközetek közül a szárazföldi járművek lógnak ki a sorból, lévén nem hajlandóak figyelembe venni a terepviszonyokat. Ha például jön egy fa szembe, a jármű minden további nélkül átmegy rajta. Sajnos ez nem azt jelenti, hogy ennyire ütősek a földi járművek, mivel a fa sértetlenül áll a hátunk mögött az incidens után... Az űrpárbajok esetén két problémával szembesülünk: az egyik, hogy szinte valamennyi űrhajót ugyanúgy irányítjuk, legyen szó csatahajóról, vagy egy szimpla vadászról, a másik pedig a már korábban említett időgyorsítás hiánya.
Sajnos kiemelkedőt a grafika, illetve a hanghatások terén sem alkottak a fejlesztők. Az űrhajók, vagy az egyéb járművek ugyan elég aprólékosan modellezettek, viszont árnyékot egyáltalán nem vetnek, és nagyon egy kaptafára készültek. Utóbbi kijelentés a bolygók felszínére is igaz - eleve csak néhány fajta bolygóval találkozunk, és ezek is hatalmas kietlen térségekből állnak. Nem jobb a helyzet a hangok esetén sem: az ember ha kikapcsolja a monitort, nem biztos, hogy rájönne, hogy éppen csataűrhajóban vagy egy légpárnás csónakban ül-e.
Amit mindenképpen elmondhatunk, a névváltoztatás semmiképpen sem tett jót a Battlecruiser sorozatnak. Mivel elég nagy hiány van űrszimulátorokból, az ember igazán nagy várakozással tekint egy olyan klasszikus sorozat folytatása elé, mint a Battlecruiser játékok, de a Universal Combat egyértelműen alulmúlja a várakozásokat.
Rendszerkövetelmény:
Processzor | P3 1000 |
RAM | 128 Mbyte RAM |
HDD | 1 GB |
VGA | 32 MB VRAM |
DirectX verzió | Directx 9 |