Azt már nyílván megszokta mindenki, hogy a legtöbb shooterben már nem egymagunkban kell megoldani a feladatokat, hanem mellénk rendelnek néhány jól vagy kevésbé jól kiképzett katonát, akik remélhetőleg tényleg segítenek, és nem hátráltatnak küldetéseinkben. A csapatos akcióprogramnak egy különleges válfajába tartoznak azok a programok, melyekben társaink nem képzett katonák, hanem civilek, és a mi feladatunk megvédelmezni őket - ilyenek a tipikus "túsz-szabadítós" programok, mint a Kuma War egyes küldetései, vagy a Condition Zero, és ilyen lesz a Digital Extremes Pariah című műve is.
A programban nem valamilyen különlegesen kiképzett katonát vagy kommandóst alakítunk, hanem egy doktort. Na, ilyesmivel már találkoztunk, lévén a Half-Life jó öreg Gordon Freemanjének zsebében is lapult néhány diploma, de a Pariah főhőse nem kutató, hanem orvos. Hogy miként kerül egy körzeti egy FPS főszerepébe? Úgy, hogy nagyon elhivatottan törődik betegei sorsával, és még akkor sem feledkezik meg az utólagos látogatásról, ha egy páciense egy szigorúan őrzött börtön lakója.
Nem mellesleg a páciens, aki miatt a gondokat felvállaljuk, egy ifjú hölgy, bizonyos Karina. Az nem teljesen világos még, hogy miért is kell ennyire kapálódznunk a kiszabadításáért, és az sem tiszta, hogy miért is került ő rács mögé, de remélhetőleg hamarosan több részlet kerül nyilvánosságra a játék történetéből. Egyelőre legyen elég annyi, hogy nekivágunk a Földnek, mely elnevezés azonban nem a mi bolygónkat jelöli, hanem egy börtönkolóniát, melyben kedvenc csinos betegünk is raboskodik.
A második világháborúban a nácik a koncentrációs táborok őrzésére gyakran hoztak ki nehéz bűnözőket a börtönökből, hogy ne riadjanak vissza a kegyetlenkedésektől. Ezt a módszert a szóban forgó kolónia vezetői is alkalmazzák, csak van egy alapvető különbség. Míg a lágerek őreinek aligha kellett attól tartaniuk, hogy a halál szélén lebegő, szerencsétlen foglyok nekik támadnak, addig az Earth őrei mindennapos harcban vannak az elítéltekkel, akik mindenféle fegyverrel próbálják meg legyilkolni őreiket, és természetesen egymást is.
A különlegesség ebben a harcban, hogy a doktortól és kis betegétől teljesen függetlenül zajlik, és biztosak lehetünk benne, hogy a játék végéig eldöntetlen is marad. Persze ki nem maradunk belőle, sőt! A főszereplő ugye kívülálló, tehát ellensége a foglyoknak. Karina fogoly, tehát ellensége az őröknek. Mivel orvosunk be akar menni, az őrök is vadásznak majd rá, Karina pedig a rabok célpontja lesz, hisz velük ellentétben előtte felcsillan a szabadság. Annyi hasznot mindenesetre húzhatunk a folyamatos háborúból, hogy ha elérjük mondjuk, hogy egy csapat rab addig kergessen, míg el nem érünk egy osztag őrhöz, akkor jó esély van rá, hogy inkább egymást kezdik irtani, mint velünk foglalkozni.
Karina ugyan nem fog fegyvert, és igencsak sérülékeny - ha meghal, az természetesen a küldetés azonnali elbukását jelenti -, de nem csak egy báb, aki lohol a nyomunkban. Először is ügyesen vigyáz magára - mi magunk is adhatunk egyszerű parancsokat neki, mint gyere utánam, maradj a helyeden, és hasonlók, de saját magától is szépen kitalálja, hogyan húzhatja meg magát. Mindezek mellett hasznos tanácsokkal is ellát, melyek leggyakrabban a pályával kapcsolatosak - hol találjuk a kijáratot egy föld alatti bunkerből, hogy van az őrök szobája, vagy hol lelhetünk lőszerre.
Arról sem szól pontosan a fáma, hogy milyen fegyverekkel hadakozhatunk, de az már kiszivárgott, hogy inkább amolyan Halo szerű, futurisztikus cuccokra számítsunk a jó öreg shotgun és rocket launcher helyett. A doktor-beteg páros célja nem az, hogy valamelyik oldal javára billentse a mérleget, hanem egyszerűen az, hogy élve elmeneküljenek a bolygóról. Ehhez felhasználhatnak járműveket is, melyek közül hat - három kerekes és három légpárnás - kapott helyet a Pariahban.
Nem feledkeztek meg a kanadai fejlesztők a többjátékos módokról sem; lesz deathmatch, team deathmatch, capture the flag, és egy front-line assault elnevezésű mód is, melyben területeket kell megszereznünk, majd megvédenünk az ellenséges csapattól. Ejtsünk pár szót a grafikáról is: a Digital Extremes az Unreal technológia felhasználásának jogait szerezte meg, mely ugyan nem mai darab, de az ígéreteknek megfelelően alaposan feltuningolva tolják a játék alá.
Itt van a rengeteg háborús shooter, mindenki a Painkillerrel nyomul, megjelent a Thief III, és októberre, a Pariah megjelenésének havára már csak előbújik a Doom III és a HL-2 is. Jó kérdés, hogy ezek a programok mellett ki fog pont ezzel a játékkal szórakozni, de azért csak érdemes lesz kipróbálni. Már csak azért is, mert mégsem hagyhatjuk szegény Karinát a börtöntöltelékek karmai és egyéb testrészei között.