A játék címében szereplő gettysburgi ütközetet alighanem a történelemben kevésbé jártas olvasóknak sem kell igazán bemutatni, hisz nyílván mindenki hallott a több ezer áldozatot követelő mészárlásról, az amerikai polgárháború legádázabb ütközetéről. Egyetlen csata azonban aligha lenne elegendő anyag egy egész játékhoz, amivel természetesen a HPS Simulations tervezői is tisztában vannak. Ennek megfelelően a programban nemcsak a címben szereplő csatával, hanem az oda vezető eseményekkel, illetve más összecsapásokkal is találkozhatunk.
Valóban, a HPS más játékaihoz, például a War Over Vietnamhoz hasonlóan a Campaign Gettysburg sem az a játék, melyen egy jó fél délután alatt végigrohan a felhasználó. Ugyan van lehetőség csak a gettysburgi ütközetre koncentrálni, de aki a fejlesztők által megszabott ösvény követésére teszi a voksát, annak mintegy háromszáz (!) küldetésen kell átverekednie magát ahhoz, hogy elmondhassa magáról, hogy végigjátszotta a Campaign Gettysburgöt. Akinek még ez a temérdek misszió sem lenne elegendő, újakat is készíthet a mellékelt szerkesztő segítségével.
A játék irányításának elsajátítása nem bizonyul embert próbáló feladatnak. A térkép a War Over Vietnamhoz hasonlóan most is hatszögletű mezőkre oszlik, melyek között mozgathatjuk az egyes unitokat szimbolizáló figurákat. Ha olyan területre lépünk, amit az ellenség birtokol, és csapatai is vannak az adott régióban, akkor ütközetre kerül sor. Az ütközetben egyaránt részt vehet a lovasság, a gyalogság, valamint a tüzérség is, mely három hadnem összehangolása nélkül csak hatalmas túlerő esetén lesz reményünk a sikerre.
Az egységekről, illetőleg azon térségekről, ahol a harcokat megvívjuk, mindig nagyon részletes információkat nyerhetünk a jobb egérgomb megnyomásával. A terepnek döntő szerepe van minden egyes csatánál, így sose feledkezzünk meg a terepviszonyokra vonatkozó információk lekéréséről! Az egyes hadtestek nem mindig ugyanolyan erősek, minek következtében egyáltalán nem mindegy, hogy egy csapatunkat az ellenség melyik osztaga ellen vezéreljük, ami ismételten előtérbe helyezi az adott hadtestre vonatkozó adatok elolvasását.
Fontos az ellenség egységeinek kikémlelése, de eközben még véletlenül se feledkezzünk meg saját katonáink gondjairól, bajairól. Az egyes csapatok legfontosabb jellemzője természetesen az, hogy hány katona tartozik alá, de emellett még számos információ bír nagy fontossággal. Ott van például az, hogy mennyi lőszere maradt a gyalogsági katonáknak, vagy a tüzérségnek - a gyalogosnak még ott van a szurony, de az ágyúk teljesen hasznavehetetlenekké válnak golyók nélkül. Fontos odafigyelnünk az egységek moráljára, valamint a fáradtságra is - mivel a győzelemnek nem feltétele valamennyi ellenséges katona megsemmisítése, az esetleges diadal vagy vereség akkor is bekövetkezhet, ha az katonák túlságosan elfáradnak vagy moráljuk csökken egy kritikus szint alá.
Alapvetően hangsúlyos szerep jut a tábornokoknak és más tiszteknek, méghozzá két aspektusból is. Egyfelől a játék elején megválaszthatjuk, hogy melyik tábornokot akarjuk megszemélyesíteni - akár Lee vagy Grant tábornok bőrébe is belebújhatunk -, és természetesen mindegyik hadvezér egyedi előnyökkel bír. A tisztek második megjelenése a csatákban jelentős, mivel az egyes hadtestek élére tábornokokat nevezhetünk ki, akik éppúgy bírnak valamilyen, az egész egység hatékonyságára kiható bonusszal, mint a magunknak választott "hős".
Sajnos nincs a helyzet magaslatán a mesterséges intelligencia, ami bizony elengedhetetlenül fontos lenne egy ilyen összetett programban, ami nyilván nem a grafikájával akarja elkápráztatni a játékosokat. A kisebb küldetések esetén még úgy-ahogy elboldogul a gép, de a nagyobb, akár száznál is több körből álló ütközetekben bizony igencsak gyengén teljesít. Szerencsére nem kell beérnünk a masinával, hanem lehetőségünk adódik barátaink ellen is harcolni - akár még e-mailben is.
A program grafikáját gyakorlatilag funkcionálisnak tekinthetjük, habár a szöveges menedzserjátékokhoz és hasonló munkákhoz képest azért óriási az eltérés. Az egységeket a HPS többi programjához hasonlóan apró kis figurák jelképezik, amik egyértelműen mutatják, hogy lovas, gyalogos, vagy tüzér egységgel van dolgunk, habár e figurák az áttekinthetőség érdekében lehetnének azért kicsit nagyobbak. A terep ugyan kellően színes, de a 2D-s megjelenítés nagyon megnehezíti, hogy az adott térségre vonatkozó információk átnyálazása nélkül eldöntsük a helyes felállást. A hanghatások kimerülnek a puskák és ágyúk durrogásában, de e téren nem is vártunk többet a programtól.
A Campaign Gettysburghöz hasonló, rendkívül összetett történelmi stratégiai játékok mindig egy adott szeletét célozzák meg a játékos társadalomnak, így nem nehéz kiismerni az ilyen programokkal szembeni elvárásokat. A HPS munkája sajnos pont az egyik legalapvetőbb igény, a mesterséges intelligencia színvonalával marad el az elvárásoktól, de ez nem jelenti azt, hogy a kategória és az amerikai polgárháború rajongói ne találhatnák szórakoztatónak a játékot.
Rendszerkövetelmény:
Processzor | P 133 |
RAM | 32 Mbyte RAM |
HDD | 280 MB |
DirectX verzió | Directx 8.1 |