Vágólapra másolva!
Gyakorlatilag mától - jogilag várhatóan novembertől - lép életbe a gyors ADSL-szolgáltató-váltást lehetővé tevő szerződés. A Nemzeti Hírközlési Hatóság és tizenhét internetszolgáltató ma írta alá az erről szóló szerződést.
Vágólapra másolva!

A Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén élő ADSL-ügyfeleket érinti az a megállapodás, melyet ma írtak alá. Ennek értelmében a jövőben ha egy előfizető ADSL-szolgáltatót váltana, nem kell a korábbi kétszer 30 nap kieséstől tartania, hanem gyakorlatilag a felmondás beadásától számított kilencedik napon már új ISP-je (ISP - Internet Service Provider - internetszolgáltató) hálózatán internetezhet. Az erről szóló szerződést ma írta alá Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője, valamint 17 ADSL-ben érintett internetszolgáltató és telefontársaság munkatársa.

Csatlakozott a megállapodáshoz a Hungarotel is - bár az ő területükön még nincs konkurens szolgáltató, de a társaság már készül a piacnyitásra. A Monortel és az Emitel - lévén területükön egyeduralkodóak az ADSL-piacon - nem írták alá a szerződést, hiszen versenytárs híján ügyfeleiknek nincs hova váltani. Jogilag akkor lép életbe a könnyített váltás, ha a szolgáltatók általános vállalkozási feltételeikben is közzéteszik a lehetőséget. Erre legkorábban november elsején kerülhet sor, a fogyasztói szószóló közlése értelmében azonban a gyakorlatban már mától él az új eljárási rend.

Milyen lesz ezután?

A jövőben tehát, ha valaki szolgáltatóváltásra adja a fejét, a felmondással egy időben jeleznie kell, hogy új ISP-t is választott. Mivel a felmondási idő a szerződések szerint 8 nap, ezt az időt korábbi szolgáltatójánál mindenkinek le kell töltenie (és ki is kell fizetnie). Az ügyfeleknek legkésőbb a felmondást követő harmadik napon jelentkeznie kell a választott új szolgáltatónál. Más dolga az előfizetőknek nem lesz, a kilencedik napon már az új internetszolgáltatónál szörföl anélkül, hogy hozzáférése akár egy pillanatra is megszakadna.

Értelemszerűen a fentiek elsősorban azokat az ADSL-ezőket érintik, akiket nem köt hűségszerződés a szolgáltatójukhoz. A hűségszerződéssel kötődők is válthatnak persze szolgáltatót, de csak akkor, ha kifizetik a szerződésből fakadó kötelezettségeiket - ez a szerződéstől függően akár több hónapnyi havidíj egy összegben való befizetését jelenti. Az előfizetés felmondásakor az elhagyni kívánt szolgáltató egy igazolást állít ki, miszerint az ügyfélnek nincs tartozása - így a hűségszerződéssel rendelkező ügyfeleknek igencsak érdemes megfontolniuk, megéri-e a váltás.

Korábban egy ilyen szolgáltatóváltás komoly hercehurcát jelentett: le kellett mondani az ADSL-előfizetést, majd megvárni, hogy a T-Com fizikailag is leszerelje az eszközöket (ez jellemzően az ADSL-modem elvitelét jelentette). Ez nemritkán hetekbe telt, s csak ezt követően jelentkezhetett az ügyfél új előfizetőként valamelyik akciós csomagra. A felszerelést 30 napos határidővel vállalták a szolgáltatók, így az ADSL le- és felszerelés összesen akár több mint egy hónapig is eltartott.

Gyors váltás akciók nélkül?

Internetszolgáltatóktól származó értesülések szerint ugyanakkor lehetséges, hogy a T-Com novemberben megváltoztatja nagykereskedelmi szerződési feltételeit, és csak azokat az ügyfeleket tekinti új ügyfélnek, akiknek a vezetékes telefonján 90 napra visszamenőleg nem volt ADSL-előfizetés. Mivel az ADSL-akciók zömét csak új ügyfeleknek hirdetik meg, így azok, akik csak a kedvezményekért váltanának szolgáltatók, elesnek ettől a lehetőségtől. Hogy pontosan hányan váltottak korábban egy-egy kedvezményért internetszolgáltatót, arról nincs adat. Egy szolgáltató közlése szerint mivel a hűségszerződések zömmel kétévesek, ezért évről évre a 310 ezer ADSL-ező fele számít potenciális szolgáltatóváltónak - közülük azonban csak kevesen élnek a lehetőséggel.

(Az [origo] kiadója a T-Online Magyarország Rt., mely a Magyar Telekom-csoport tagja.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!