A Sid Meier nevéhez fűződő legendás stratégiai játékban egy nép teljes történelmét játszhatja le a játékos az ókor hajnalától egészen a világűr meghódításáig. A körökre osztott parti egy maroknyi telepessel indul, akikkel várost alapítva fel lehet építeni akár egy egész birodalmat. A térképet és a szomszédos népeket fokozatosan lehet felfedezni, miközben bővíteni és fejleszteni kell a városokat, gondoskodni kell a lakosság ellátásáról, jólétéről és boldogságáról - ellenkező esetben ugyanis fellázadhatnak -, és hadsereget is kell toborozni, amely megvédi és gyarapítja a birodalmat.
A hódító háborúk mellett a játékosnak a tudomány, a technika és a kultúra vívmányainak fejlesztésével is foglalkoznia kell, miközben egyensúlyban tartja a gazdaságot, és kapcsolatot tart a szomszédos népek uralkodóival. A választott nép fejlődésének irányát alapvetően a játékos által alkalmazott stratégia határozza meg, de hatással vannak rá a nép adottságai és a gép által irányított versenytársak esetében az uralkodó tulajdonságai is.
A Civilization 4 legjelentősebb újítása, hogy a játék teljes egészében háromdimenziós környezetben zajlik. Szintén újdonság, hogy a tudomány mellett vallásokat is ki lehet fejleszteni, amelyek hatással vannak a népek kapcsolatára, és az eddig megszokott csodák (piramisok, a kínai nagy fal vagy az Eiffel-torony) mellett történelmi személyiségek (tudósok, politikusok, próféták) is felbukkannak, akik speciális képességeikkel segítik civilizációjuk fejlődését. Az új játék emellett átalakított kezelőfelülettel és számos automatizált funkcióval segíti a felhasználók dolgát.
Háromdimenziós játéktér |