Helyreigazítás: a Multimedia Europe Kft. helyreigazítási kérelme alapján anyagunkból töröltük a szélhámosság és átverés szavakat. A helyreigazítási kérelem teljes szövege.
Szia, nem ismerjük egymást, a barátnőmtől kaptam a számod. Szívesen ismerkednék Veled, mert uncsizom, és vágyom egy kedves férfihangra. Ugye visszahívsz? Flóra és Heni
Emeltdíjas számról (a (81) 185-182-ről) érkezett a fenti, visszahívásra csábító üzenet a közelmúltban számos mobilelőfizetőnek. A telefonálásra bíztató üzenetből csak azok az adatok maradtak le, amelyek alapján nyilvánvalóvá vált volna, hogy ki a tényleges küldő, milyen tartalomszolgáltatást hirdet, s hogy a visszahívás valamivel többe kerül, mint egy hagyományos hívás: áfával együtt 720 forint. Ennyi egyszeri díjat fizet ugyanis, aki nem kellően bizalmatlan, és tárcsázás előtt nem néz utána ki is kereste valójában. Mindezek ellenére az sms-eket küldő tartalomszolgáltató munkatársa szerint mind morális, mind jogi szempontból teljesen rendben van a szolgáltatás.
Partivonal 720-ért
Azok, akik megkapták az sms-t, és visszahívták a számot egy partivonalat találhattak ott - tájékoztatott Némedi Mátyás, a szöveges üzenetet küldő tartalomszolgáltató, a Multimedia Europe Kft. munkatársa (mi is kipróbáltuk, és valóban egy lányhang jelentkezett, akivel beszélgethettünk volna). A szolgáltató ügyfélszolgálatán (mely a (20) 569-9202 számon érhető el) megtudtuk: azok kaptak az sms-ből, akik korábban regisztrálták magukat egy olyan oldalon, melyen tájékoztatták a felhasználókat, hogy emeltdíjas szolgáltatásokról van szó. Ennek valóságtartalmáról azonban lapunk munkatársa nem tudott meggyőződni, mivel Némedi szerint a weboldal nem nyilvános. Ugyanakkor az [origo]-nak panaszkodó, megvezetett mobilelőfizetők nem emlékeztek ilyen regisztrációra, a cég neve teljesen ismeretlen volt számukra.
Ha rákattint, még nagyobb lesz az sms
A tartalomszolgáltató a Pantelnél fizet elő az emelt díjas számra. A telefontársaságnál megtudtuk: minden esetben egy úgynevezett etikai kódexszel egészítik ki a szerződést, amely előírja: a tartalomszolgáltatóknak valamennyi hirdetésben szerepeltetnie kell, hogy emelt díjas hívással igénybevehető szolgáltatásról van szó, valamint a hívás tarifáját. Az ezek nélkül kiküldött sms-ekkel kapcsolatban a Pantel szóvivője úgy nyilatkozott: vizsgálatot folytattak a tartalomszolgáltató felelősségével kapcsolatban. A vizsgálat eredményeként megállapították, hogy ügyfelük reklámját nem a szerződésekben foglaltak szerint mutatta be.
Elnéző szolgáltató
Mégis felfüggesztették
Cikkünk megjelenése után kaptuk a Panteltől az alábbi tájékoztatást: A PanTel ma délben felfüggeszti a Multimédia Europe Kft. szolgáltatását, mivel az nem teljesítette a szerződésbenA Pantel ennek ellenére csak figyelmeztette ügyfelét, szerződését nem bontották fel, mondván: a jóhiszeműség megilleti a trükkös sms-ek küldőjét is, hiszen elképzelhető, hogy csak lemaradt a szerződésben is vállalt adatfeltüntetés. A telefontársaság figyelmeztette az sms-t szétküldő vállalkozást, hogy felfüggesztheti, vagy akár fel is mondhatja a szerződést, ha azzal ellentétesen szolgáltat.
Ugyanakkor érdeklődésünkre magának az sms-küldő cégnek a munkatársa ismerte be: szándékosan hagyták le az üzenet olvasóit tájékoztató feliratot, mivel nem fért volna bele a 160 karakterbe - amennyit egy sms-ben el lehet küldeni. Abban is belátó volt, hogy talán az ügyfélszolgálat számát feltüntethették volna, de állítása szerint azok, akik kapták az sms-t, felnőtt emberek, akik maguk is képesek eldönteni, hogy felhívnak-e egy számot. Némedi vélekedése szerint egyébként a mobiltulajdonosok már fejből tudják a körzetszámokat, így egy 06-81-es szám láttán is egyértelmű számukra, hogy az emelt díjas - ezért nem is kell ezeket az információkat közölni az sms-ben.