A két hete elhunyt szakember a hatvanas évek elején Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) diákjaként ismerkedett meg a számítógépekkel. Kotok az intézetben részt vett az első videojáték kifejlesztésében is: ez a Spacewar, vagyis űrharc címet viselte, és 1962-ben készült el egy Digital Equipment PDP-1-es számítógépre.
A Joystiq.com online játékmagazin beszámolója szerint Alan Kotok a játékok irányítására szolgáló botkormány, a joystick kifejlesztésében is közreműködött. A Spacewar játék egyébként mindössze 9 kilobájt hosszú volt, s a programban billentyűzetről vagy botkormányról vezérelt - mai szemmel jócskán egyszerűnek tűnő- űrhajókkal kellett kilőniük egymást a játékosoknak.
Alan Kotok a hatvanas években egy sakkprogram készítésében is részt vett, amelynek tudását 1966-ban egy orosz fejlesztésű szoftverrel is összemérték: a komputerek közti sakkparti kilenc hónapig tartott, s végül az oroszok programja nyerte meg. Kotok később a Digital cég internetes keresője, az AltaVista kidolgozásában is részt vett, valamint tagja volt World Wide Web konzorciumnak is.