Lassan két éve, hogy a kínai Lenovo megvásárolta az IBM személyi számítógép-üzletágát, és a cég pontosan egy éve van jelen Magyarországon. Ebből az alkalomból a vállalat hazai képviselete vendégül látta a sajtó képviselőit. Egy másik évforduló is szóba került a Lenovo rendezvényén: a PC megszületésének 25. évfordulója, ami szintén idén van.
Ez is felhívja rá a figyelmet, hogy mekkora változás volt, amikor a PC atyjának számító IBM egy feltörekvő kínai vállalatnak adta át személyi számítógép-üzletágát. Az első, Lenovo által szállított, de még IBM címkével ellátott notebookokat elnézve a magyar képviseletnél is megállapították: ez nem éppen olyan, mint egy ThinkPad - idézi fel az egy évvel ezelőtti emléket Gottlieb István, a cég vezetője.
Az első sorozatot gyorsan dobták össze
Ugyan a műszaki tartalommal nem volt gond, de az első "új" gépek külsőre még némileg kidolgozatlanok voltak: egy-egy kapcsoló vagy a ház egyes elemei nem úgy néztek ki, mint korábban, és ez szembetűnő volt. Gottlieb elmondása szerint ezen már csak azért is meglepődtek, mert Kínában a Lenovo egy teljesen más, tökéletes minőségű választékot vonultat fel.
Időközben azonban a cég összekapta magát, és az IBM-től örökölt modellekről is lekopott a régi címke: ma már minden gép csak a Lenovo márkajelzést viseli magán. A cég is érzékeli, hogy ma már leginkább csak a noteszgépek fogynak: mint azt Gottlieb István megemlítette, legutóbb akkor adtak el nagyobb mennyiségű asztali gépet, amikor júniusban a kormányzat újította fel PC-parkját. Az asztali modellek felől is hallhattunk viszont újdonságot, ugyanis a Lenovo is piacra dobta első, AMD processzorral szerelt gépeit.
Az üzleti szférában is hódít a széles kijelző
A legjelentősebb újítás viszont a Core 2 Duo, vagyis az Intel legújabb mobilprocesszorának megérkezése a cég notebookjaiba. A Lenovo az új CPU-választékkal újította meg az IBM-től örökölt ThinkPad-sorozatot, amelyet még elsősorban nagyvállalatoknak terveztek, és ez a legerősebb választható processzortípus saját, 3000-es sorozatába tartozó gépeiben is. Ez utóbbi sorozat az, amelyet a kisebb cégek mellett az otthoni felhasználók számára is alkalmasnak tart a Lenovo. Az új modellek külseje is eltér majd a megszokottól, ugyanis nem csak feketében, hanem ezüstszínben is kaphatók lesznek.
Az egyik ilyen modell az N100-as, szélesvásznú kijelzővel ellátott laptop, amelyen az új formajegyek is szembetűneőek a ThinkPadekhez képest. A Lenovotól új extra, hogy a képernyő fölött egy 1,3 megapixeles felbontású digitális kamerát is elhelyeztek. A cég a ThinkPadek Z sorozatából is megjelentet 14,1, illetve 15,4 hüvelykes szélesvásznú kijelzővel ellátott változatot, amire az a magyarűzat, hogy az üzleti felhasználók is kezdik értékelni a nagyobb képernyőt - tudtuk meg Bíró Szilárd brandmenedzsertől.
A cég másik különlegessége a V100-as minigép, amely mindössze 12 hüvelykes, és 1,8 kilót nyom. A gépet ellátták optikai meghajtóval is, ami feltétlenül jár ebben a méretosztályban: az X sorozatban van például még kisebb, még könnyebb, CD/DVD nélküli modell is. A gép másik, átlagfelhasználó-barát szolgáltatása a rendszer elindítása nélkül, külön gombokkal indítható médialejátszó, amely azonban még nem BIOS-ból, hanem a gép winchesteréről fut.
Mitől robban az akkumulátor?
A Lenovót, mint nagy notebook-forgalmazót, több más céggel egyetemben érintette a robbanó Sony-akkumulátorok visszahívása miatti botrány. Mint megtudtuk, a probléma egy gyártási hiba miatt állt elő: az akkuk egy részének elektródái közé durva fémreszelék kerülhetett, amely az azokat elválasztó szigetelőréteget tönkretéve okoz végzetes zárlatot. A visszahívás azonban csak a cég modelljeinek egy részét érinti, mivel a Lenovo nem csak a Sonytól vásárolja a notebook-akkumulátorokat - mondta el Bíró Szilárd.
A most bemutatott Lenovo notebookok mindegyikén ott volt az ujjlenyomat-olvasó, amely mindegyik modellhez rendelhető. A jelszópötyögésnél biztosabb védelmet nyújtó extrát a vásárlók igénylik és aktívan használják is, tudtuk meg Gottlieb Istvántól, aki elmondta: főleg a pénzügyi szektorban dolgozó, vagy sokat utazó üzletembereknek van szükségük erre.
Bár a Lenovo gépei a kiskereskedésekben is ott vannak, a cég elsősorban továbbra is az üzletemberekre koncentrál. A hazai cégvezető elmondása szerint ez főleg az IBM-es örökségnek köszönhető, mivel a fogyasztói piacra nagyon más üzleti stratégia kell, mint a vállalati ügyfelek világába, amire a Lenovo még nem készült fel.