A KSH negyedévente jelenteti meg gyorsjelentését, melyben a távközlés és internetpiac trendjei követhetők. A ma kiadott, 2006. III. negyedévének adatait tartalmazó jelentés szerint az előző negyedévi 160 ezer helyett már csak 69 ezer modemes előfizető van Magyarországon, azaz a jelentés szerint több mint kilencvenezer ügyfél lemondta telefonos hozzáférését.
Mindig van lemorzsolódás
A modemet használók táborában némi lemorzsolódással mindig lehetett számolni, ennek mértéke negyedévről negyedévre 10-20 százalékos volt, azaz havonta 10-20 ezer előfizető valóban elpártolt a modemes internetszolgáltatástól. A mostani negyedévben mért csökkenés azonban már extrém, így a hazai internetpiacon a betárcsázós hozzáférés marginálissá vált: az előfizetők mindössza 6 százaléka hallgatja a modem ciripelését. Mivel azonban a KSH csak az előfizetőket tartja számon, az ingyenes betárcsázós netet használókat nem (mivel ők nem fizetnek érte), ezért pontosan senki nem tudja, hányan csatlakoznak behívószámmal a nethez.
A közel százezer ügyfél eltűnése azonban kétséges. Noha a KSH a kiadványban jelezte, és telefonos érdeklődésünkre is megerősítette, hogy egy szolgáltató leépítette a modemes hozzáférést, ha leszámítjuk a negyedéves "természetes" lemorzsolódást, még így is 50-60 ezer ügyféllel való szerződésbontásról van szó. Ennek pedig híre ment volna - ha nem is hivatalosan, de internetes fórumokon, levelezőlistákon nyomát kellett volna találni. Érdeklődtünk internetszolgáltatóknál, és a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál is, azonban sehol nem szúrt szemet ötvenezer előfizető "eltűnése".
Irány az ingyennet és a DSL?
A KSH munkatársának véleménye szerint előfordulhat, hogy az előfizetők egy része más szolgáltatást választott: azaz az ingyenes betárcsázós internetszolgáltatások felé fordult, vagy ADSL-re váltott. Ezt alátámasztaná, hogy a kérdéses negyedévben az ADSL-re előfizetők száma nőtt, de nem kiugróan: míg korábban negyedévről negyedévre 20-60 ezres tömeg váltott DSL-típusú szolgáltatásra, most 70 ezren csatlakoztak - itt még mindig hibádzik néhány tízezer ügyfél.
Bonyolítja a helyzetet, hogy szintén a KSH jelentéséből az derül ki: a modemes hozzáférések értékesítéséből származó bevétel nemhogy csökkent (miközben a betárcsázós tábor a korábbinak kevesebb mint a felére zsugorodott), hanem húszmillió forinttal még nőtt is. Nem mintha ez lenne a legjövedelmezőbb szolgáltatási ág, de az ellentétes trend mégiscsak figyelemreméltó. A rejtély végül feloldatlan maradt: több mint valószínű, hogy egy szolgáltató nem jelentette be, hogy átvett néhány tízezer ügyfelet, vagy más adminisztrációs hiba tüntette el az előfizetőket.