Valóban készül a Google-mobil, méghozzá nem is egy, hanem egész sor olyan készülék, amelyeket a mobilszolgáltatókon keresztül szeretne értékesíteni az internetes vállalat - adta hírül a Wall Street Journal (WSJ) meg nem nevezett informátorokra hivatkozva. A lapnak minden bizonnyal a mobilcégek emberei beszéltek, akik látták a gPhone-nak is becézett készülékek prototípusait.
Reklámhordozónak kell
Ezek szerint a modellek nem lesznek olyan látványos újításokkal felszerelve, mint például az Apple iPhone: a beavatottak egyszerű szétcsúsztatható, vagy qwerty-billentyűzettel felszerelt, Blackberry-szerű prototípusokról számoltak be. A Google számára az a lényeg, hogy a készülékek képernyője alkalmas legyen a webes alkalmazások, és ami még fontosabb, a hozzájuk kapcsolódó hirdetések megjelenítésére, az internetezéshez pedig wifi, esetleg wimax, és a mobilhálózaton legalább 3G-s adatátvitelre lesznek képesek.
A lokalizált szolgáltatások kedvéért nem elképzelhetetlen, hogy egyes modellekbe GPS-egység is kerül majd, és valószínű, hogy több különböző gyártó üzemeiben készülnek majd. A Google eddig is kötött megállapodást szolgáltatókkal vagy gyártókkal mobilos szoftverei vagy szolgáltatásai készülékekbe való integrálásáról, most pedig ezt saját modellválasztékkal egészíti majd ki, amire a WSJ informátorai szerint eddig százmillió dolláros nagyságrendű összeget költött.
Ingyen telefonálás reklámért cserébe
... és egy másik, sokkal trendibb változatban
A lehetséges partnerek között ott van a T-Mobile, a Vodafone, Amerikában pedig a Sprint Nextel és a Vodafone-közeli Verizon Vireless is. A gyártóknak és a szolgáltatóknak nem kellene licencdíjat fizetni a Google-telefonokért, viszont a modellek forgalmazásáért cserébe a cég a mobilos hirdetési bevételek javától megfosztaná őket, amitől sokan érthetően idegenkednek. A szoláltatók kezében ugyanis így "csak" az adatforgalom díja maradna, miközben a mobilos reklámpiac az elemzők szerint a jelenlegi 1,5 milliárd dollárról 2011-re közel 14 milliárdosra nő.
A Google Amerikában már egy mobilfrekvenciát is megpályázott, és a hosszú távú tervei között szerepel, hogy a megjelenített reklámokért cserébe teljesen ingyenes mobilszolgáltatást indítson. Sok minden függ azonban a szolgáltatókkal való egyezkedéstől, és a cég saját tervezésű internetes mobiljai is csak legkorábban 2008-ban kerülhetnek majd piacra, valószínűleg elsőként az Egyesült Államokban.