"A vásárlókat már nem nyűgözik le a nagyobb merevlemezek vagy a gyorsabb processzorok. Nem olyan izgalmasak, mint egy nagyobb tévé. Ráadásul Japánban a gyerekek mobillal a kezükben nőnek fel, nem számítógépet használva. Nem derűs a PC-k jövője." - nyilatkozta az AP-nek Masihiro Katajama, az IDC piackutató cég kutatási vezetője a Yahoo híradása szerint.
Vannak, akik már le is mondtak az otthoni használatú számítógépek jelentette piacról. Az IBM 2005 májusában adta el az asztali- és laptop gépekkel foglalkozó üzletágait, a Htachi pedig idén ősszel vonult ki a háztartási szegmensből - októbertől csak a vállalati szektornak gyártanak számítógépet. "Bár a japánokat munkamániásnak gondoljuk, sokan nem viszik haza a munkát." - mondta Macquire Bank technológia elemzője, Damian Thong - "Az irodán kívül többnyire beérik azzal, hogy a telefonjukon bepötyögjenek pár e-mailt vagy zenét töltsenek le rá."
Ehhez természetesen az kell, hogy változatos tartalmak legyenek elérhetőek mobilon, ám ebben a japán szolgáltatók hagyományosan az élen járnak. A legdivatosabb közösségi oldalak vagy indulásuk pillanatától rendelkeztek mobilon is használható felülettel, míg az USA-ban csak az iPhone megjelenése nyomán kezdtek a tartalomszolgáltatók komolyabb mobilos fejlesztésekbe. A helyi belügyminisztérium megbízásából végzett, 2006-os felmérés szerint a japánok ötven százaléka levelezik és internetezik a telefonján. Ráadásul ez harminc százalékuknál vissza is hat a számítógéphasználati szokásaikra, kevesebbet foglalkoznak a levelezésükkel a gépnél ülve.
A számítógépgyártók több stratégiát is kidolgoztak a csökkenő eladások ellen. Egyrészt agresszívebb marketinggel próbálkoznak, másrészt lépten nyomon jelentenek be újabb, a piac alsó szegmensébe szánt gépeket. Itthon is megfigyelhető, hogy a belépő kategóriás laptopok ára folyamatosan csökken, az Asus EEE PC-hez hasonló olcsó hordozható gépek megjelenésével pedig ez a trend várhatóan erősödni fog, bár az még kérdéses, hogy a mobilokat valaha is utol tudják-e érni ezek az eszközök.