Húsz évnyi vágyódás és tervezgetés után megkapták a vasutasok is a maguk szimulátorát: hétfőn avatták fel a MÁV Baross Gábor Oktatási Központjában - stílusosan az Istvántelek vasúti megállóban - az első mozdonyszimulátort. A berendezést a kifejezetten vasútszimulátorok gyártására szakosodott francia CORYS cég készítette, szállította, és alakította át a hazai kéréseknek megfelelően.
Ötezer mozdonyvezető
Mint Keszmann János, a MÁV képzésfejelsztési osztályvezetője elmondta: évente 200-250 új mozdonyvezetőt képeznek, az ő oktatásukban mintegy húsz órás időtartamot jelent majd a felügyelt vezetés (azaz a szimulátoros gyakorlás). A már aktív mozdonyvezetőknek (belőlük 4-5000 van az országban) évente egyszer egy napig kellene szimulátoros kiképzésben részesülniük.
Mint minden eddigi szimulátoros képzésnél, itt is az a képzés lényege, hogy olyan vészhelyzetekben gyakoroltassák a mozdonyvezetőket, amikkel nem, vagy csak néhány évente egyszer találkoznak. Keszmann felsorolt néhányat a számítógép által rendelkezésre bocsátott lehetőségekből: fel kell ismerni, ha rosszul van beállítva a váltó, ha az éberségjelző elromlik, ha veszélyes mozgást végez egy szembejövő vonat, s a sínre kerülhet bármi: pályamunkás, autó, tehén, sorompó közé szorulhat egy jármű. Mindezt a legváltozatosabb időjárási körülmények, és bármely napszaknak megfelelő látási viszonyok közt. Az szituációk egy részére szigorú protokollt dolgozott ki a MÁV - a szimulátoron is ennek megfelelően kell cselekedni -, de vannak olyan helyzetek, amelyeken csak a normális, elvárható emberi reakciók segíthetnek.
Vezérigazgató a vezetőfülkében: vezetőségi szimulátorpróba
Lélektani tréning
Számos esetben csak az eszközök helyes kezelését, a reakcióidőt figyelik majd a mozdonyvezetőknél, egyfajta lélektani tréningként tekintve a virtuális utazásra - egyelőre tehát nem is lesz szimulátoros vizsga, csak a képzés részeként töltenek el itt némi időt az aktív és leendő mozdonyvezetők. Mindenesetre az is elég: a beüzemelés közben tartott tesztvezetések során azt vették észre, hogy 15-20 percnyi szimulátorozás után már leizzadnak a mozdonyvezetők, annyiféle szokatlan szituációval, és vészhelyzettel kell megbírkózniuk (emlékeztetőül: a Malév pilótáinak két órát kell a szimulátor kabinjában tölteniük).
További érdekesség, hogy bár a CORYS külön gyárt szimulátorokat villany- és dízelmozdonyra, a MÁV kérése kifejezetten az volt, hogy a hazai berendezések uniszex kivitelűek legyenek, azaz bármilyen típusú mozdonyról van is szó, használhassák a vezetők mindegyiket. Mint Keszmann elmondta: minden mozdony vezérlése hasonlít például a menetszabályozóban, és a fékberendezést vezérlő karokban, de különbözhet a kapcsolókban (például áramszedője csak a villanymozdonynak van), és eltérő lehet a egyes kijelzőkben is.
Vonatút menetrenddel, szabadjelzővel és avatási pezsgővel
A szimulátorok vezérlőpultján a kijelzőket tartalmazó panel például egy LCD-kijelző: olyan mutatókat rajzol rá a program, amilyet a mozdonytípus kíván. A kezelőpult értelemszerűen nem változtatható, de a menetszabályzó és a fékkar legalább logikáját tekintve azonos a mozdonyokban, így a vezetőnek nem nehéz beleképzelnie magát a tesztnek megfelelő típusú járműbe.
Digitalizált törzshálózat
Megvásárolták a vasutasok azt a fejlesztőeszközt is, amivel a szimulátorho újabb vasútvonalakat lehet digitalizálni. Jelenleg egy 125 kilométeres szakasz, a Kelenföld-Győr vonal meglehetősen élethű digitális változatán gyakorolhatnak a vezetők, de a tervek szerint évente három újabb szakasszal bővülhet majd a választék: hamarosan elkészül a Budapest-Szolnok és a Budapest-Esztergom vonal is. Összességében a teljes hazai vasúti törzshálózatot fel akarják dolgozni néhány éven belül.
A szimulátor érdekessége, hogy a feladatokat megszabó irányítók nem csak a vészhelyzetek előidézését kiszolgáló panelen kísérhetik figyelemmel a mozdonyvezető ténykedését, hanem magát a képzésen résztvevőt is figyelhetik - amolyan nagy tertvérként látják a vezető reakcióit, arckifejezését is.
Bár Keszmann szerint a játékprogramként értékesített szimulátorok is komoly teljesítményt mutathatnak fel, azok csak a haladás élményét adják. A most átadott mozdonyszimulátor túl azon, hogy az életben is fontos szituációkat gyakoroltat, a berendezés valósághűségével, a kabin-élménnyel, s nem utolsó sorban a "hazai pálya" bemutatásával is élethűbbé teszik a mozdonyvezetést. A speciális szerkezet 369 millió forintot kóstált, ami nem kevés pénz, de ebben már benne foglaltatik a szimulátort befogadó épület átalakítása (előbb helyezték el benne a fix telepítésű szimulátort, és csak utána falazták be az épület oldalát). A vasúttársaság nem csak saját pilótáinak képzésére gondolt, hanem a liberalizált vasúti piac többi szereplője számára is kínálja szolgáltatásait.