Szerdán délelőtt mutatta be első személyes navigátorát, vagyis PNA-ját, az iPAQ 316-ost a HP: a Kelet-Európa-térképpel 120 ezer forint körüli árú kütyü abban tér el a PDA-tól, hogy elsősorban GPS-es térképként lehet használni, böngészni vagy Excel-fájlokat megnyitni nem lehet rajta. Cserébe viszont a kütyüt nagy felbontású (800x480 pixeles) érintőképernyővel és hatszáz megahertzen működő, kétmagos Centrality Titan processzorral szerelték fel.
Realisztikus látványosságok és dobozházak
Az új eszközön a magyar Nav N Go által kifejlesztett iGo 8 térképszoftveren alapuló alkalmazás fut, melynek leglátványosabb újítása a háromdimenziós, virtuális épületeket is tartalmazó térkép, melynek megvalósításához a cég saját játékszoftvereinek 3D-s motorját alkalmazták.
Mint a bemutatón kiderült, a szoftver adatbázisában kétféle épület szerepel: a turisztikai látványosságnak számító épületekről - például a Halászbástyáról, a Parlamentről vagy a Bazilikáról egészen élethű 3D-s modellek szerepelnek. Ezek mellett a szimpla épületek virtuális másai is megjelennek a térképen, bár ezek esetében többnyire csak az alaprajz és a magasság egyezik meg a valóssal, a forma nem. A "dobozházak" textúrái sem eredeti épület fotóiból származnak, bár jellegükben igyekeznek eltalálni kinézetüket - mint az a lenti videón és a képgalériában is látszik.
Egyelőre élesben, azaz autó volánja mögött ülve nem tudtuk tesztelni a kütyüt, így nem tudjuk, a gyakorlatban mennyire könnyítik a tájékozódást a virtuális épületek. A főváros térképét néhány percig böngészve a szimpla épületek között is találtunk viszonylag élethűeket, ám sok esetben a legkevésbé sem hasonlítottak az eredetihez. Az iGo fejlesztői szerint az élethűen megmintázott látnivalók egy idegen városban biztosan a turisták segítségére vannak, segítségükkel például Párizsban már távolról kiszúrhatják az Eiffel-tornyot a képernyőn. A virtuális házakat egyébként ki lehet kapcsolni - illetve le lehet korlátozni megjelenésüket a látványosságokra. A 3D-s grafika egyébként praktikus funkcióval is rendelkezik: az új szoftverben ugyanis már helyesen jelennek meg az egymás felett és alatt elhaladó utak.
Még több kép a HP iGo-alapú navigátorából
Bár a virtuális épületeket is tartalmazó navigáció jelenleg az iPAQ 316-oson érhető el, a jövő év első felében megjelenő iGo 8 szoftver is tartalmazni fogja azt. Az alkalmazást egy sor különböző eszközzel lehet használni, bár azt egyelőre nem tudni, hogy az erőforrás-igényes 3D-grafikai megjelenítést olcsóbb, gyengébb processzort tartalmazó PDA-kon is használni lehet-e majd.
Jövőre startol az ingyenes dugókerülő
Bár különösebb előzetes hírverés nem övezte, s nem is túl látványos, ám rendkívül hasznos szolgáltatást indít be a TrafficNav Kft. itthon a jövő év elején: a cég a GPS-ek számára forgalmi információkat továbbít majd a szakzsargonban TMC (Traffic Message Channel, forgalmiinformációs csatorna) néven ismert technológia révén. A dugókról, balesetekről és útlezárásokról szóló hírek ahhoz hasonló módon jutnak el az járművekben lévő eszközökbe, ahogyan a rádiócsatornák is közvetítik neveiket az autórádióknak, segítségükkel pediga GPS-ek úgy generálhatják le a követendő útvonalat, hogy a sofőr elkerülhesse a torlódásokat.
Heckenast László, a cég ügyvezetője kérdésünkre ugyan nem árulta el, hogy a társaság milyen üzleti modellben gondolkodik, az bizonyos, hogy a forgalmi információkat ingyenesen akarják a végfelhasználók számára nyújtani.
Mint az ügyvezetőtől megtudtuk, másodpercnyi pontosságú friss forgalmi adatokat közlő rendszert lehetetlen megvalósítani, de mivel jelenleg is komoly mennyiségű közlekedési információ érhető el itthon, elég hatékonyan működő forgalmi adatbázist tudnak életre kelteni különböző megoldások vegyítésével.
Fővinform, kamerák és betelefonálók
Az olyan statikus adatokat, mint például egy útlezárás, útépítés, a Fővinformtól és az Útinformtól vásárolják, míg az egyik pillanatról a másikra kialakuló torlódásról, balesetekről az indulásra Budapesten a cég ötven-száz kamerából álló, jelenleg kiépítés alatt álló forgalomfigyelő rendszere szolgáltat majd információkat. További adatokat nyernek egy flottakezelő cég rendszeréből is: a több ezer darabos járműpark gépkocsijainak mozgását elemezve ugyancsak következtetni lehet a forgalom alakulására. Ha például két, az M1-esen egy irányba haladó kamion pozíciója percek múltán is minimálisan változik, valószínűleg azt jelzi, valami miatt dugó alakult ki.
Ugyancsak extra információforrást jelentenek maguk a dugóba rekedt közlekedők: a betelefonálós rádióműsorokhoz hasonlóan a városban utazók telefonos bejelentkezéseit is fogadják majd a cég központjában. Mint az ügyvezető elmondta, nem ad hoc betelefonálók, hanem lelkes, regisztrált - azaz adataik alapján ténylegesen beazonosítható - GPS-használók munkájára számítanak. A különböző forrásokból beérkező információkat, illetve a forgalomfigyelő kamerák képét a diszpécserközpontban lévő, Traffic Information Centre nevű adatfeldolgozó szoftver dolgozza fel és továbbítja a navigációs eszközökre.
Induláskor várhatóan Budapest jelentős részén - leszámítva a peremkerületeket és a kis utcákat -, illetve az autópályákon és két számjegyű főutakon képesek lesznek információkat szolgáltatni a forgalom alakulásáról, a vidéki nagyvárosok lefedését egy későbbi szakaszban tűzték ki célul.
Mire van szükség a dugók elkerüléséhez?
Annak ellenére, hogy a szolgáltatás ingyenes lesz, sok felhasználónak némi beruházást is eszközölnie kell, ha a TMC-t használni kívánja. Az éterből érkező forgalmi információk vételéhez ugyanis szükség van egy olyan TMC-rádióvevőre, amely a speciálisan formázott adatok dekódolására is képes. Ez egyaránt lehet a navigátorba beépített vagy külsőleg csatlakoztatható típus, egy forgalmi információk fogadására alkalmas navigációs szettet hetvenezer forint körüli indulóártól lehet beszerezni idehaza.
Fontos tudni, hogy az GPS-en futó térképszoftvert is alkalmassá kell tenni a forgalmi információk feldolgozására, ezt általában egy egyszerű szoftverfrissítéssel meg lehet majd tenni - elsőként valószínűleg az iGo-ból készül ilyen verzió, de a TrafficNav más cégekkel is tárgyalásokat folytat - magyarázta el nekünk az ügyvezető.
Ha a meglévő navigációs eszközbe nem építettek be TMC-vevőt, általában azt külön is meg lehet vásárolni, bár az árak meglehetősen széles skálán mozognak: egy kevésbé ismert márkájú PNA-hoz már tízezer forintnál olcsóbban lehet venni ilyet, jobban ismert társa estében viszont 30-40 ezer forintot is kóstálhat az extra alkatrész. Karácsonyra már különösebb nehézség nélkül lehet már a jövőre startoló szolgáltatással kompabitilis eszközt vásárolni, ám az eszközt az idén legközelebb az osztrák autópályákon vagy Prágában lehet tesztelni.