Az engedélyezés szabályozására irányuló ajánlásnak az a célja, hogy ösztönözze a repülőgépeken hozzáférhető mobil szolgáltatások nemzeti engedélyeinek kölcsönös elismerését. Egy másik elfogadott dokumentum, amely bizottsági határozat formáját öltötte, az EU-n belüli használathoz szükséges fedélzeti berendezések műszaki paramétereinek meghatározásáról szól. E szolgáltatások lehetővé tennék, hogy mind az üzletemberek, mind más utasok saját mobiltelefonjukkal telefonáljanak és váltsanak üzeneteket, miközben repülőgépen utaznak Európa felett.
Jó lenne, csak ne legyen drága
- Azt várjuk, hogy az üzemeltetők árkínálatukban átláthatók és innovatívak lesznek. A légi járműveken hozzáférhető mobiltelefónia nagy érdeklődésre számot tartó új szolgáltatás lehet azoknak az utazó üzletembereknek a számára, akiknek helytől, időtől függetlenül elérhetőnek kell lenniük. Ha azonban a szolgáltatás igénybevevői sokkolóan magas telefonszámlákat kapnak kézhez, a szolgáltatás nem fog elterjedni - hangsúlyozta Viviane Reding, a brüsszeli bizottság információs társadalomért felelős biztosa.
A műszaki és engedélyezési követelmények szerint az utasok telefonjainak egy fedélzeti cellás hálózatra kell csatlakozniuk, amely a földi hálózathoz műholdon keresztül kapcsolódik. A rendszer megakadályozza, hogy a telefonok közvetlenül a földi mobilhálózatokra csatlakozzanak. Ennek révén az átviteli teljesítményszint elég alacsony marad ahhoz, hogy a mobiltelefonok használata ne befolyásolja a légi jármű berendezéseinek működési biztonságát, illetve a földi telepítésű mobilhálózatok rendeltetésszerű működését. A légi járműveken hozzáférhető mobil hírközlési szolgáltatásokat néhány országban - így Franciaországban és Ausztráliában - már tesztelték, és ennek nyomán számos távközlési szolgáltató és légitársaság tervezi a szolgáltatás beindítását még ebben az évben.