Budapesten több nyári, de a szokásos délutáni csúcsforgalommal megáldott hétköznapon is próbára tettük a nemrég indult TMC szolgáltatást. A tesztek során időnként előfordult, hogy a készülék nem találta meg az információkat tartalmazó jeleket - melyek egyébként a Petőfi rádió hullámsávján érkeznek a készülékre -, érdekes módon menet közben viszont sohasem szakadt meg a vétel. A két tesztkütyü közül az egyik egy TomTom Go730-as volt, ezt szélvédőre cuppantható antennával szállítják, míg a Garmin nüvi 255wt esetében a szivargyújtó-töltőbe építették a vevőt: előbbi jobb vételt biztosít, az utóbbit viszont praktikusabb használni. Egyelőre csak ez a két gyártó kínál a forgalmi információkkal kompatibilis típusokat, de hamarosan a többi társaság is előrukkol majd ezekkel, így például az iGO-ból is készül frissített változat.
Nem húzta ki a dugót
A kezdődő délutáni csúcsban azt tapasztaltuk, hogy a készülék nagyon sok főútvonalon nem ad megfelelő információt az aktuális helyzetről. A Könyves Kálmán körúton és a Lágymányosi hídon például a megengedett 70 km/órás sebesség helyett jó, ha negyven-ötven körül tudtuk megtenni a két piros lámpa közötti szakaszokat a zsúfoltság miatt - mint az korábbi cikkünkből kiderül, ha egy úton az egy kilométerre eső autók száma 120 fölé nő, jelentősen csökken a haladás sebessége. Egy szakaszon kaptunk ugyan sárga jelzést a szembe jövő sávra, de akkor, amikor ott összefüggő, araszoló, kamionokkal teli kocsisor alakult ki a körút teljes egészében belátható hosszában.
Ennél kellemetlenebb meglepetést okozott, hogy egy több napja felbontott útszakaszt (külső Mester utca) zöld, vagyis teljesen tiszta útvonalnak jelzett a készülék, pedig itt a valóságban bójákat és munkagépeket kellett kerülgetni a poros, útburkolat nélküli szakaszon. De több percig álltunk akkor is, amikor megpróbáltunk rákanyarodni az említett szakaszra, mivel a munkálatok több száz méteres torlódást okoztak a keresztirányú úton is.
A belváros felé haladva belefutottunk egy sárgán villogó jelzőlámpába két forgalmas főútvonal (a Fiumei és a Kőbányai út) kereszteződésében, ahol igencsak megizzasztott minket az átkelés. A Kálvin téren a metróépítés miatti útlezárást és tereléseket kis táblácskák jelzik ugyan, de a forgalominfó a zsúfolt kereszteződésben összezavarodott: hol pirosat, hol szabad utat jelzett. Mielőtt behajtottunk volna a szakaszra, egy pár perces késést kijelez a torlódás miatt, de a Múzeum körúton már nem a kijelzőről tudtuk, hogy állunk.
Nézze meg rövidfilmünkön is, hogy teljesít a TMC!
A Keleti megöli a GPS-t
A Keleti pályaudvarnál viszont a GPS-en nyoma sincs az útlezárásnak, ez a helyszín egyébként jelenleg a navigációs eszközök réme: egyetlen eszköz sem képes megmutatni, merre is lehetne haladni, mivel a sávok teljesen másképp vannak, mint eredetileg, a lehető legbizarrabb útvonaljavaslatokkal rukkolnak elő a kütyük. Errefelé úgy tűnik, leginkább kikapcsolni érdemes a PNA-t, legalábbis amíg a metró el nem készül. A navigáció felvinne minket a buszsávnak nyilvánított útszakaszra, ami a Keleti mellett halad el, és az építkezést sem jelzi semmi a térképen. A Kerepesi úton araszolva szintén nem kapunk információt a zsúfoltságról. A háromfokozatú skálát így nem igazán ismerhettük ki. A sárga jelzés már igencsak nehézkes haladást jelöl, pirosat csak a lezárt szakaszokon (pl. a felújítás alatt álló budai alsó rakpart) láttunk, a zöld pedig, már ahol volt egyáltalán jel, egyelőre megbízhatatlan: gyakran a szabadnak jelzett úton is állnak az autók.
Nem került ki minden akadályt
Ugyancsak vegyes, de némileg jobb tapasztalatokat szerzett másik kollégánk, aki arra volt kíváncsi, a rendszer a többtucatnyi átépítés, felújítás miatt lezárt budapesti utcából hányat jelez előre. Ahogy korábbi GPS-párbajunk esetén, ezúttal is a szerkesztőség tagjait kértük meg arra, küldjenek nekünk olyan helyszíneket, ahol le van zárva az út, mi pedig elmentünk, és ellenőriztük egy TMC-s navigátorral. A budai alsó rakpartot helyesen lezártnak mutatta a kütyü, ám nem jelezte, hogy az Attila út a Tabán alatt bizony le van zárva, a villamossíneket keresztezve az egyébként egyirányú, a Dunához felőli oldalra terelik a forgalmat.
A piros vonal lezárt utat, a sárga dugót jelez
Az, hogy az egyirányú utcán szemben haladunk, eléggé megzavarta a szoftvert, mindenáron az eredeti útra helyezte vissza virtuális autónkat a képernyőn - hiszen a program nem érti, miért haladunk szemben a forgalommal. A Móricz Zsigmond körtérnél a lezárt Villányi utat előre jelezte a készülék, csakúgy, mint a Gellért térnél a lezárt utat a Műegyetem rakpart felé, ahogy a Farkasréti temető mellett lévő Bürök utca járhatatlanságáról is tájékoztatott.
Még nem kiforrott eléggé
Frissen vásárolt, forgalmi információkat támogató GPS esetén semmit nem szükséges állítgatni, bekapcsolás után minden működik. Egyéb esetben első lépésben a navigátor térképszoftverét kell a legfrissebb verzióra frissíteni, néha még a kütyü firmware-jéből is újat kell letölteni. Többéves készülékek esetében előfordulhat, hogy a TMC-vel nem tudnak együttműködni, a közelmúltban vásárolt típusok zöméhez azonban 10-17 ezer forint körüli összegért külső vevőt lehet vásárolni a boltokban.
Előre is megnézhetjük, merre szabad az út
Bár az igazi nagy dugók kialakulása csak a szeptemberi iskolakezdés után várható, előzetes tesztünk alapján úgy találjuk, egyelőre nem használható kellő biztonsággal a rendszer. Az arányok nem megfelelőek: a GPS-ek térképében sincs benne az összes hazai házszám, sok utca hiányzik, de egy átlagos felhasználó a legtöbbször mégis célba talál velük: hasonló hatékonyságot a TMC tesztünk során egyelőre nem produkált. Ehhez azonban valószínűleg gyorsabb, szélesebb körű - például forgalomfigyelő kamerákról szerzett - információkra lesz szükség. Sajnos komoly korlátot képez egyelőre az is, hogy a forgalomfigyelés nem a GPS-ekbe feltöltött teljes országtérképen, csak az úthálózat egy részén, a fontosabb útvonalakon működik - ha a lefedettségen kívül eső helyen észlelnek lezárást, fennakadást vagy épp az út jegesedését, a készülék nem tudja azt jelezni: ráadásul isten igazából gyakran nincs is merre elkerülni a torlódást a fővárosban.
Tesztünk nyomán most még úgy véljük, érdemes bevárni, hogyan fejlődik itthon a TMC-szolgáltatás, a meglévő GPS helyett nem rohannánk egyből a boltba újat venni. Ingyenes szolgáltatásról lévén szó, már meggondolandó egy 10-15 ezer forintos vevőegység beszerzése, ha az kapható a korábban vett navigátorhoz, a legújabb kütyük zöme pedig úgyis támogatni fogja. Szívesen vennénk még olyan online szolgáltatást is idehaza, amelyről napi frissítéssel lehetne letölteni az útlezárásokat, például mindennap munkába menet előtt. (Cikkünk publikálását követően akadtunk rá a Klubrádió honlapjáról elérhető szolgáltatásra, amely épp ezt teszi lehetővé, érdemes kipróbálnia a Budapesten közlekedőknek.)