Gyilkolászás Darth Vaderrel

Vágólapra másolva!
A Csillagok háborújának 1977-es megjelenése óta először lesz lehetősége az átlagembernek is, hogy fénykardjával felszeletelje az ellenfeleket, Darth Vaderként súlyos tárgyakat lökjön támadóira, jedi mestereket győzzön le párbajban. A konzolokra múlt héten megjelent Force Unleashed játékot teszteltük.
Vágólapra másolva!

2005 egyértelműen a Star Wars éve volt, megérkezett a mozikba a második trilógia utolsó része, sikerrel futott a klónok háborújáról szóló rajzfilmsorozat az amerikai tévécsatornákon, és még a karácsony előtt megjelent az újkori trilógia összes részét tartalmazó DVD-csomag is. Az azóta eltelt pár év ínséges időket hozott a sorozat rajongóinak, Obi-Wan Kenobi új néven kezdett új, izgalmasnak nem mondható életet, Yoda egy mocsaras bolygóra költözött, ahol nyugdíjas éveit tölti, az eltitkolt ikrek pedig megkezdték felcseperedésük eseménytelen folyamatát.

Darth Vader, a mellékszereplő

Míg a Csillagok háborúja univerzumában nagyjából másfél évtized várakozás következett az újabb események megkezdéséig, a való világban három év kellett ahhoz, hogy George Lucas önműködő pénzgyártó szerkezete újra üzemelni kezdjen. Idén új Clone Wars animációs mozifilm és rajzfilmsorozat is megjelenik. Ezek közül a régi, és új trilógia közti űrt kitöltő Force Unleashed című videojáték-változat érkezett meg elsőként, aminek ki is próbáltuk az összes létező változatát Xboxtól a PSP-ig.


Pazar grafikával hódít az új Star Wars-játék, nézze meg a trailerét!

A Force Unleashed az első olyan játék, melyben végre magát a sith lordot, Darth Vadert is irányíthatjuk, annak ellenére, hogy nem ő a történet főszereplője. Ezzel még nem is lenne semmi baj, sőt, ezzel kapcsolatban maximum azt róhatjuk fel hibának, hogy a futás lehetőségének hiányában most sem tudjuk meg, mi történne a nagyúr híres légzésével komolyabb igénybevételt követően. Az igazi probléma, hogy Darth Vader a játék prológusában a wookie-k anyabolygójára látogat, ahol bemelegítésként Chewbacca összes közeli, és távoli rokonával végezni kell, ami a gyengébb gyomrú, a nagydarab szőrös lényeket kedvelő játékosokban biztosan visszatetszést kelt.

Forrás: [origo]
A Sötét Nagyúr is a játékos rendelkezésére áll

A Force Unleashed-ben szinte teljes mértékben az erő sötét oldala dominál, a történet főszereplője Darth Vader eltitkolt tanítványa, aki mestere jobbkezeként a messzi-messzi galaxist járja, hogy egyesével végezzen a Klón háború után életben maradt és szétszóródott jedi lovagokkal. A prológusban Darth Vader nem csupán a wookie-k populációját tizedeli meg, végez a bolygón rejtőző jedivel is, aki a fiát próbálta biztos helyre juttatni, sikertelenül. A nagyúr megkegyelmez a gyermeknek, maga mellé veszi, és titokban sith lovagot nevel belőle. Természetesen a történet ennyire nem egyszerű, hiszen a Jedi visszatér-ből is tudhatjuk, hogy még a legsötétebb gonosz lelkének a mélyén is ott lapul a jóság szikrája. A történet alaphelyzetének köszönhetően egyébként a birodalmi és a lázadó erők is ellenségüknek tartják a főhőst, emiatt rengeteg alkalmunk lesz arra, hogy a képességeinket felhasználhassuk.

Erő mindenek felett

A játékmenet egészen egyszerű, hősünkkel megadott irányt követve kell előre haladni a nagyjából lineáris felépítésű pályákon, és közben végezni kell minden szembejövő ellenféllel. A folyamatos akciót szinte semmi sem szakítja félbe, csupán néhány kifejezetten könnyű logikai feladványt kell néha megoldani, és ahogy a harc esetében, így ezeknél is az erő használatára kell támaszkodnunk.

Az erő, és a hozzá kapcsolódó képességek minden eddigi Star Wars-játéknál fontosabb szerephez jutnak, köszönhetően annak, hogy végre elhárult minden olyan technikai akadály, ami miatt eddig kordában kellett tartani a jedi lovagok képességeit. A játékba épített fizikai motor segítségével rommá törhetjük az utunkban álló kapukat, könnyedén behorpaszthatjuk a fém akadályokat, vagy dobálhatjuk ellenfeleinket és a képernyőn fellelhető többi tárgyat. Az Euphoria nevű program felelős az ellenfelek viselkedéséért és mozgásukért. Ebben a játékban ugyanazt a technológiát alkalmazzák, mint a Grand Theft Auto IV-ben, ennek köszönhetően a rohamosztagosok megpróbálnak menekülni, amikor megvillantjuk fénykardunkat, kitérnek a feléjük hajított tárgyak elől, úgy viselkednek, mintha életösztönnel lennének felruházva, nem csupán előre programozott zombiként rohannak a játékos elé.

Forrás: [origo]
A császár trükkjeit most a játékos is kipróbálhatja

Az ellenfelek megsemmisítéséhez, a logikai feladatok végrehajtásához számos különböző erőtrükköt felhasználhatunk. Az birodalmi rohamosztagosok, lázadók, valamint a különféle tárgyak felemelése, és elhajítása lesz talán a játékosok legnagyobb kedvence, de ezek mellett többek közt megjelenik az erőt kihasználó gyors helyváltoztatás, a fénykard eldobása, és az erőlökés is. Ha egy fából készült hídon megyünk át, és szemből harminc ellenség közelít, elég csak az erőlökést használni, a hullámzó hídról pillanatok alatt lerepülnek ellenfeleink. Ha egy elérhetetlennek tűnő kapcsolót kellene használni egy ajtó kinyitásához vagy egy erőtér kikapcsolásához, a megfelelő erő képesség használatával ezt is megtehetjük.

Gyors egymásutánban csak nagyjából öt-hat trükköt tudunk előhúzni a tarsolyunkból, utána meg kell várjuk, amíg a megfelelő kijelző újra megtelik, de ezen kívül semmivel sem korlátozták az erő használatának lehetőségét. Nem könnyű egyébként meghalni a játékban, a legyilkolt ellenfelekből kis gömbök formájában életerő repül a főszereplőhoz, melyek gyógyítólag hatnak rá. Az egyszerű játékmenet kedvelőit talán csak az rettentheti meg egy pillanatra, amikor némi szerepjátékos elem is megjelenik. De semmi ok az aggodalomra, az erőhöz tartozó képességek fejlesztése során csak annyit kell eldöntenie a játékosnak, hogy mely trükköket szereti jobban, majd ezek javítására költheti megszerzett fejlesztési pontjait.

Változatok egy témára

A Force Unleashed - a PC-t kivéve - minden jelenleg divatos játékplatformon megjelenik, az alaptörténet és a koncepció megegyezik, a kivitelezésben viszont jelentős különbségek vannak. A fizika, illetve az ellenfelek viselkedését vezérlő szoftvermotor csak a játék PlayStation 3-as és Xbox 360-as változatába került be, mert ezekhez nagyon erős hardverre van szükség. Noha a Wii-s verzió kapcsán arra számítottunk, hogy a speciális vezérlőt kihasználva végre kezünkben érezhetjük majd a fénykard markolatát, és játék közben kedvünkre kaszabolhatjuk a különféle ellenségeket. Sajnos a játékot fejlesztő LucasArts - valószínűleg pénzügyi megfontolásból - nem így gondolta, ezért csak előre letárolt mozdulatsorokkal gazdálkodhatunk.

Mint megtudtuk, a szabad stílusú fénykardozás a fejlesztő következő, Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels című játékába kerül majd be: így a fejlesztők két bőrt is lehúzhatnak már az amúgy is nagyon vékonyka rókáról. A Wii-s változat másik problémája, hogy a vezérlőkön elhelyezett összes gombot fel kell használni az irányításhoz, és ez némileg megnehezítheti a játékosok dolgát, főleg azokét, akik megszokták, hogy elég csupán hadonászni a vezérlővel. A grafika szokás szerint gyengébb minőségű, de mivel ez az első Star Wars-játék a Nintendo konzoljára, rajongóknak mindenképpen érdemes futni vele egy próbakört.

Forrás: [origo]
Teljes pompájában csak konzolon élvezhető

A játék az összes kézikonzolra is elkészült, így megjelent a Nintendo DS-re, a Sony PSP-re, de az új játékplatformnak tekinthető iPhone-ra is. Míg az előző két gép megpróbálja a lehetőségekhez képest, tehát fizika, és élethűen viselkedő ellenfelek nélkül visszaadni az asztali konzolokon megismert játékmenetet, addig az iPhone az érintőképernyő használatára épít, illetve arra a tényre, hogy nem állnak rendelkezésre gombok a játék vezérléséhez. Ebben a verzióban egy képernyő egy-egy újabb pályát, egy-egy újabb leküzdendő feladatot és ellenfelet jelent. Itt is a jedi erőket kell felhasználnunk, de mindezt úgy, hogy a megfelelő képesség egyszerű, könnyen megrajzolható ikonját kell villámgyorsan az érintőképernyőre varázsolnunk. Ha egy feladaton túljutottunk, következik az újabb feladvány, az újabb ellenség.

Az iPhone játékmenete öt percig kifejezetten élvezetes, de utána már inkább fárasztóvá, majd egyenesen bosszantóvá válik. Azoknak, akik csak rövid időt akarnak eltölteni a játékkal, az iPhone változatot, minden más hordozható konzol rajongónak a PSP-változatot ajánljuk, mely a számtalan zavaró játékhiba ellenére is egészen kellemes szórakozást nyújt, a DS-en a játék grafikája jóval gyengébb.

Az erő elszabadult

Bár számos játék készült már a gonosz sithekkel és jó jedikkel teli Star Wars-univerzumból, eddig egyik sem tudta olyan minőségben, olyan komplexitással visszaadni a filmek hangulatát, mint a Force Unleashed Xbox 360 és PlayStation 3 változata. A grafika pazar, a fa törik, a fém rongálódik, a tevékenységünk minden létező objektumra, tárgyra hatással van, az ellenfelek mozgása, viselkedése pedig hihetetlenül élethű. A játékmenettel kapcsolatban voltak fenntartásaink, a program a gyakorlott játékosoknak túl könnyű, a tapasztalatlanabbaknak túl nehéz, és annak ellenére, hogy nem vagyunk erőszakpártiak, furcsán hatott, hogy a fénykard semmilyen látható sebesülést nem okoz ellenfeleinknek.

Tóth Tibor

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!