Budapest XXI. kerületében új közterületi elnevezés tűnt fel a Google Maps szolgáltatásában: a teljesen hivatalosnak tűnő bejegyzés szerint ott húzódik a Fekete Pákó utca. Ilyen utca természetesen nincs, a hetek óta netes fórumokban, blogokban és laptársaink cikkeiben megmosolygott utcanév azonban, úgy tűnik, nehezen vakarható le a térképről.
Kakukktojás vagy sem?
A Google Maps nem maga állítja elő a műholdképeket, hanem a Teleatlas nevű cégtől vásárolja az adatokat. A vicces utcanévvel már a google-osok is találkoztak, jelezték a térképrajzolóknak, de a javítás időpontját nem tudták megjósolni. Több fórumban elhangzott egy tipp, miszerint térképészkörökben bevett szokás egy olyan jelzés elhelyezése, ami egyedivé teszi a térképet. Erre - a laikus vélekedők szerint - azért van szükség, hogy a térkép vagy adatainak eltulajdonítása esetén a térkép készítője felismerje a saját tulajdonát, azaz erre mutató igazoló bizonyítékot helyezzen el, ami valójában az adatbázisba rejtett apró hiba.
Zentai Lászlónak, az ELTE Térképtudományi Tanszéke vezetőjének, a magyar sajtóban és az interneten elkövetett térképészeti hibák szorgalmas dokumentálójának vélekedése szerint az "easter eggnek" - magyarul húsvéti vagy inkább kakukktojásnak nevezett - jelenség valószínűleg csak legenda. Zentai jelezte, hogy a térképkészítés során nem szokás szándékosan rontani az információkat még csak egy vicces utcanévvel sem. Térképeket sokan használnak - mentők, tűzoltók is -, a bennük szereplő adatoknak pontosaknak kell lenniük. Emlékeztetett arra, hogy szándékosan félrevezető térképeket utoljára a hidegháború idején adtak ki, ám akkor politikai okokból: egyes településeket máshol tüntettek fel, mint ahol valójában voltak, vagy az utak, vasutak kanyarulatait szögletesebben jelezték, mint a valóságban - azért, hogy az ellenséget megtévesszék.
Akkor hogy került oda?
A PDAMánia szaklap szerint a Fekete Pákó utca létrejöttének hátterében más áll. A lap emlékeztet rá, hogy a térképet kiadó Teleatlas egy ismert GPS-gyártó cég tulajdonában van: a TomToméban. A TomTom korábban nyitott a vásárlók számára egy lehetőséget, hogy a térkép hibáit visszajelezhessék. Ez ugyan ellenőrzött keretek között zajlik, azaz a jelzések nem kontrollálatlanul kerülnek az adatbázisba, most azonban elképzelhető, hogy egy visszajelzésnek álcázott tréfa mégiscsak átcsúszott a szűrőn, bekerült a TomTom adatbázisába, innen a Teleatlashoz, majd egyenesen a Google Mapshez. A hipotézist a TomTom hazai képviselője nem igazolta vissza: megkeresésünkkor jelezte: valóban van a GPS-térképükön Fekete Pákó utca, és egyelőre keresik, hogy került oda.
Nem ez a Google Maps egyetlen hibája - bár ez legalább vicces, és valószínűleg senki nem veszi komolyan. Az Urbanista blog szerzője szépen dokumentálta a térkép bakijait, így például azt is, amikor a terézvárosi Rippl-Rónai utca Andrássy úton túli szakasza házakon, fákon-bokrokon átvágva elferdült, vagy a zuglói Hajcsár út egy része eltűnt, a Varannó utcai sikátor pedig szintén árkon-bokron keresztül haladva az eredeti nyomvonalától eltérően halad.
Összevissza sétáltatnak, utaztatnak
Nemrég vezette be a Google az útvonaltervező szolgáltatását, ám a gyalogút-tervezőjében két keresésből két hibát is találtunk: A XIV. kerületi Fűrész utcától a Fűrész közig vezető út kihagy egy gyalogos felüljárót, és nagy kerülőt javasolva mutatja az utat (képünkön), a XI. kerületi Villányi úti templom mögötti lépcsőt pedig nem ismeri az útvonaltervező, legalábbis a gyalogosokkal jókora kerülőt írat le a Balogh Tihamér utca és a Tas vezér utca között. A szolgáltatás ugyan még csak kísérleti szakaszban van, ám itt ismerhető lehetőségekről van szó: nem ösvényről, nem csapásról, hanem kiépített felüljáróról és lépcsőről.
Kékkel a Google által javasolt kerülő, zölddel a gyalog megtehető út Zuglóban
Szintén hibás a térkép tömegközlekedést mutató szolgáltatása. A buszok, villamosok még az idén ősszel bevezetett új járataszámozás és útvonalterv előtti állapotok szerint vannak berajzolva - és úgy is pontatlanul. Egyedül a fővárosi megállók közt böngészve számos érdekes, a Google által átírt útvonallal találkoztunk: a térképszolgáltatás szerint a 124-es busz útvonala valahol Rákospalotán kettéágazik, egyszerre kanyarodik a busz balra Káposztásmegyer és jobbra, a palotai kertváros felé, az 1A villamos néhol más nyomvonalon jár, mint az alapjáratként ismert 1-es, az éjszakai buszok közül pedig van, amelyik meghosszabbított útvonalon jár.
A térkép műholdképei néhol bizony elavultak: nincs fent az M0-s északi hídja, nem szerepel szerkesztőségünk épülete sem a térképen, és a három éve elnevezett Gábor Dénes utcát is hiába keresnénk - pedig az látható, csak mint névtelen közterület. A google-osoktől kapott információk szerint a térképeket szűkebb régiónként szokták frissítgetni, hiszen ezek beszerzése igen drága mulatság. Utoljára - idén augusztusban - Pécs kapott friss műholdképeket, de hogy például Budapest térképe mikor frissül, azt nem tudták megmondani. Megkeresésünk után kaptunk még egy visszajelzést a kereső munkatársaitól, miszerint a térképre felkerülő új BKV-adatok már feldolgozás alatt vannak.
Az 1A villamos bekanyarodik a ligetbe, a 979A is tovább jön, mint a Deák tér - feljebb a Varannó utca árkon-bokron át halad
Bár a szolgáltatások zöme nyilván megbízhatóbb - azaz kevesebb a hibás, mint a pontos adat -, egy helyismerettel nem rendelkező felhasználó a kiszámíthatatlanul felbukkanó hibák miatt könnyen próul járhat. Ha a Fekete Pákó utcát nem keresi is fel senki tudatosan - a Velvet fotósát és talán Fekete Pákót leszámítva -, a valós információk után érdeklődők nemigen lehetnek biztosak abban, hogy nem kapnak fals információkat.