A hírügynökség beszámolója szerint három Olaszország és Egyiptom között, a Földközi tenger alján lefektetett kommunikációs kábel sérült meg, melyek hibája jelentős fennakadást okozott az Európa és a Közel-Kelet közötti adatátvitelben. Sanjeev Gaur, a kábelek üzemeltetésében részt vevő indiai Reliance Globalcom cég minőségbiztosításért felelős igazgatója szerint egyelőre nem tudni, mikorra lehet helyreállítani a kábeleket. A FLAG-et üzemeltető cégnél még nem tudják pontosan mi történt a kábellel. Anurag Joshi a Reliance Telecom hálózati szakembere úgy nyilatkozott, hogy a cég mérnökei dolgoznak a probléma megoldásán. Ugyanakkor a France Telecom SA - amely már javítóhajóját is elindította a helyszínre - úgy becsüli, szilveszterre helyreállhat a kommunikáció a sérült kábeleken. Ugyanakkor a javítások elvégzésének üteme jelentősen függ az időjárási viszonyoktól is - írja a Bloomberg.
Máskor is szakadt már itt az internet
Az Alexandriát és Szicíliát összekötő kábelen bonyolódik a Közel-Kelet, Európa és Amerika közötti adatátvitel több mint háromnegyede. Azonban az öreg kontinens és a Közel-Kelet országai között csaknem a teljes internetes adatátvitel erre utazik a kommunikációs hálózatokat működtető Interoute Plc adatai szerint. Idén januárban már történt hasonló eset, ekkor egy, a rossz időjárási viszonyok miatt lehorgonyozni kényszerülő hajó sértette meg a víz alján kihúzott optikai szálat, melynek sérülése nyomán szinte egész Egyiptom világhálós elérés nélkül maradt. A problémát alternatív kommunikációs vonalak beiktatásával valamelyest orvosolni tudták, ám a helyi telekommunikációs miniszter hivatalosan arra kérte az ország internetezőit, ideiglenesen függesszék fel a sávszélesség-igénylő szolgáltatások, így például a filmek, zenék letöltésével.
Nem csak az internetet, a telefont is érinti
A kábeleken nem csupán az internetezők által generált forgalom utazik, a mobilhasználók tengerentúli beszélgetései, a nagy cégek távol-keletre kiszervezett ügyfélszolgálatainak kommunikációja egyaránt a tengeralatti optikai összeköttetésen zajlik. A kábeleket üzemeltető cégek dolgoznak a kiesett kapacitás pótlásán, a Mumbai és London közti kapcsolatot már Hongkongon keresztül sikerült biztosítani, igaz ez a megoldás fennakadásokkal, megszakadó hívásokkal, és az internetelérések lassulásával jár.
A Vodafone egyiptomi leányvállalatát is érinti a probléma, a cég ügyfélszolgálalata és néhány mobiltelefonos ügyfele nem tud nemzetközi hívásokat bonyolítani. Ugyanakkor a legnagyobb portugál távközlési társaság, a Portugal Telecom SGPS SA a hírügynökségnek úgy nyilatkozott, a kábelek szakadásának csupán minimális hatását érzékelik, mivel a kieső forgalmat más kommunikációs kábelekre irányították át. A France Telecom Orange nevű mobiltelefonos leányvállalatának képviselője a Bloombergnek úgy nyilatkozott, a kábelszakadás jelentős zavart okozott az Európa és Ázsia egyes részei közötti kommunikációban, a szakadás bekövetkeztekor Szaúd-Arábiában, Egyiptomban a beszédhívások több mint felét, Indiában 82 százalékát nem tudták kiszolgálni.