A szolgáltatási feltételek (Termos of Service, TOS) módosításának életbe léptetésére február 4-én került sor, nem sokkal az után, hogy a Facebook felhasználóinak száma elérte a 175 milliót. A szájt üzemeltetői egy igen kritikus ponton változtattak ezeket: az új rendelkezés értelmében a Facebook "örökös" jogot kapott arra, hogy rendelkezzen a felhasználók által feltöltött tartalmakkal (képek, videók, személyes adatok és egyéb információk), még akkor is, ha azokat a felhasználó törli a rendszerből, illetve, ha megszünteti felhasználói fiókját.
Az újításokat a szájt üzemeltetői nem kommunikálták széles körben, de amikor erre fény derült, érthetően jelentős felháborodást váltott ki a felhasználók részéről. Az oldalon belül több százezren csatlakoztak a tiltakozó csoportokhoz és megmozdulásokhoz, személyes adataikat és magánszférájukat féltve.
Az ügy már csak azért is érzékenyen érintette a felhasználókat, mert az ismerősök közötti kapcsolattartást ösztönző oldal működésének jellegéből adódóan az aktív felhasználók rengeteg információt adnak meg magukról a rövid személyes üzeneteiktől kezdve a kedvenc helyeiken, könyveiken vagy filmjeiken át egészen a feltöltött képekig és videókig. Ez az információbázis természetesen hatalmas értéket képvisel az oldalt megcélzó hirdetők körében - és sokan azt gyanították, hogy ez áll az új felhasználói feltételek hátterében.
Visszavontak mindent a tiltakozás miatt
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója ennél prózaibb magyarázatot a módosításra az oldal hivatalos blogján TK. "Ha valaki e-mailt küld egy barátjának, az két példányban marad meg, az egyik a küldő, a másik a fogadó fél postafiókjában, a levél másolata pedig még akkor is fennmarad az interneten, ha a küldő később törli az e-mail fiókot. Úgy gondoljuk, hogy a Facebook is csak így működhet jól. Nem tehetjük lehetővé, hogy valaki bármikor megnézhesse, amit a barátai addig feltöltöttek, például az e-mailcímeket, miközben a saját adatait bármikor törölni tudja" - írta Zuckerberg. Az érvelés, bár látszólag logikus, mégsem teljesen helyénvaló, hiszen, mint említettük, a közösségi oldal jóval komplexebb információkat tárol, és a szolgáltatásai is más jellegűek, mint egy elektronikus postafióké.
Az új TOS elleni tiltakozás odáig vezetett, hogy Zuckerberg egészében visszavonta a módosításokat. Az alapító erről szintén blogjában nyilatkozott, ahol közkedvelt hasonlatával élve fejtegette: a Facebook a maga 175 millió felhasználójával a világ hatodik legnagyobb országa lehetne, a szolgáltatási feltételek pedig ennek az "országnak" a kormányzását meghatározó elveket rögzítik, amelyek nem kerülhetnek szembe a felhasználók értékeivel és elveivel. Kicsit erőltetetten hangzik, de Zuckerberg ezzel a megfogalmazással igyekezett érzékeltetni: demokratikus szellemben képzelik el a szájt üzemeltetését, vagy legalábbis, odafigyelnek a felhasználói visszajelzésekre.
Ugyan az első körben a legtöbb értékelés a felhasználók közösségének nyomását látta a siker mögött, az új TOS visszavonásában komoly szerepet játszottak az amerikai civil jogvédő szervezetek, amelyek az egyik ilyen washingtoni kutatóközpont, az EPIC (Electronic Privacy Information Center) vezetésével 25 oldalas panaszt írtak a fő amerikai versenyjogi szervhez, a Federal Trade Commisionhoz. Az EPIC és a panaszt támogató civilek legfontosabb érve az volt, hogy a Facebook visszaél a felhasználók által generált tartalommal (user generated content), és hirdetési rendszerén (Facebook Connect), illetve fejlesztői platformján (API) keresztül kiszolgáltatja ezeket a tartalmakat. A jogvédők következtetései nem feltétlenül állják meg a helyüket, mivel az általuk említett szolgáltatások már jó ideje léteznek, vagyis működésük nem kötődik az általuk kifogásolt módon az új felhasználói feltételekhez, ahogy a PC World hírt adott a beadvány tervéről, a Facebook meghátrált.
Újra kell fogalmazni
Zuckerberg azonban azt is egyértelművé tette tegnapi üzenetében, hogy a módosításokra ilyen vagy olyan formában sor kerül majd: csupán az aktuális helyzetben látták megfelelőnek egy az egyben visszavonni a pár héttel ezelőtt kidolgozott új felhasználási feltételeket, hogy megnyugtassák a kedélyeket. A TOS módosítását ugyan átszövegezik, és ehhez várják a felhasználók hozzájárulását, de, amennyire ez írásából leszűrhető, kitartanak annak lényege mellett. Az alapító emellett igyekezett leszögezni azt is, hogy a fő alapelvük továbbra is az: a felhasználók rendelkeznek a feltöltött tartalommal, a TOS csak azt határozza meg, hogyan használhatja fel mindezt a portál.
Ennek szabályozása pedig még igen képlékeny, mint az a Facebook körüli botrányból is kiderült. Zuckerberg szerint a felhasználók félreértették a portál szándékait, míg a tiltakozók szerint egy sor kérdés tisztázatlan, amire a 88 ezres támogatást élvező Facebook-csoport, a People Against the New Terms of Service is felhívta a figyelmet. A csoport szerint kérdéses, hogy a TOS betűje miért tette lehetővé a felhasználói fotók felhasználását, amit a cég korábban nem akart, illetve, feltételezve Zuckerberg és csapata egyenes szándékait, jogi garanciákat szeretne a felhasználók védelmére egy esetleges tulajdonosváltás esetén.
Az új felhasználási feltételek tehát még formálódnak, immár a tiltakozók és a jogvédők odafigyelése mellett, ami azért is lényeges, mert a szájt működése, már csak jelentős nemzetközi sikere okán is, sok tekintetben modellértékű - és a jelenlegi, hasonló szolgáltatások közül a Facebook kínálja a legkomplexebb lehetőségeket az online tartalommegosztásra, ami fölött nagyon nem mindegy, hogyan rendelkeznek az üzemeltetők.