A TechFest 2009 című éves rendezvényén mutatta be a Microsoft kutatórészlege legújabb fejlesztéseit, melyek a társaság több ezer dolgozójának kezei közül kerültek ki - ennek egyik korábbi eseményén mutatták be többek közt az általunk is kipróbált, érintésérzékeny felületű, óriásképernyős asztal, a Surface alapjául szolgáló technológiákat is. A TechFest honlapján és a Microsoft Research YouTube csatornáján bárki részletesen tájékozódhat.
A Terminátor szemeit készítik
Augmentált valóság a tudományos elnevezése a számítástechnika azon kutatási ágának, amely a valós tér és a számítógép által generált tartalmak összevonásával foglalkozik. A legképletesebben a Terminátor 2 képsorait felidézve lehet szemléltetni azt, hogy miről van szó: ez az a technológia, amit a T-100-as akkor is használ, amikor például a kocsmában a motoros vagány ruhaméretét elemzi, vagy a Robotzsaru lekéri a bűnözők adatait rájuk nézve.
A fenti videó végignézhető a megoldás működés közben: a kamerával mászkáló fejlesztő laptopjának képernyőjén a digitális effektek úgy jelentek meg, mintha a valóságban is ott lennének: például az útirányt jelző nyíl a valódi padlóra vetülve látható. Ezen a képen egy másik lehetséges felhasználási módot mutatnak be: virtuális sárga cetliket lehet segítségével elhelyezni a munkahely körül.
A bemutatón látható technológia még csak egy egyszerű kincskereső játékra alkalmas, így elég nehéz elképzelni, hogy mondjuk pár év múlva a kamerás mobilunkat egy szoborra irányítva részletes információkat kérhetünk majd le a netről.
Légbe írt szövegek
A Sony Eyetoy játékáhozhasonló, webkamerát használó megoldást mutatott be egy kínai Microsoft-kóder: a webkamerát használó alapuló megoldással billentyűzettel, egérrel nem rendelkező eszközökön, így például játékgépeken, intelligens tévéken válik lehetővé a szövegek bevitele.
Mint az a fenti bemutatóvideón is látszik, a szöveg bevitele bármilyen kézben fogott tárggyal történhet (a kamera ugyanis csak ezt képes detektálni, az ujj ehhez túl kicsi lenne), a fejlesztő például egy zöldalmával formázza a írt betű feldolgozása után a számítógép különböző lehetséges variációkat ajánl fel, s ezekből kell kiválasztani a valóban begépelni kívántat. A megoldás az angol ábécé betűi és arab számok a virtuális billentyűzet használata sem rossz, ám ezzel a megoldással például kínai, koreai, japán szövegek bevitele is megoldható.
Közösségi Asztal a Windowsba
A Windows Asztal eddig egy kimondottan offline területe volt a számítógépnek, ezen a helyzeten változtatnának a Social Desktop, vagyis a Közösségi Munkaasztal készítői.
Ismertetőjük szerint a megoldás azt teszi lehetővé, hogy a Windows Asztalon egyszerre többen is dolgozzanak, mivel minden egyes itt szereplő fájlhoz egy URL-t lehet hozzárendelni, ha pedig ezt a webcímet átküldjük egy ismerősnek, az rögtön elérheti az állományt a böngészőjén keresztül - persze lehetőség van arra is, hogy a felhasználó beállítsa, az adott címen meddig lehessen elérni a fájlt.
A Surface-asztal új változata
A Microsoft Surface nevű érintőképernyős számítógépasztalát már részletesen bemutattuk, a SecondLight nevű fejlesztés ennek a továbbfejlesztett változatának tekinthető.
Újítása, hogy párhuzamosan több képet is ki tud vetíteni, így például ha ráhelyeznek egy átlátszó papírt, azon is képes egy másodlagos képet megjeleníteni, a fent megtekinthető demonstráció során leginkább röntgenfelvételre hasonlító funkciók elérését lehetővé téve.
Beszédvezérelt autós szórakoztatás
A Commute UX nevű fejlesztés képességeit egy autószimulátoron mutatták be. Ez a megoldás a fedélzeti elektronikus eszközök beszéddel való vezérlését teszi lehetővé a rádiótól kezdve a navigációig.
Gagyi videókból HD-t készít a Photosynth
Tavaly nyáron debütált a Microsoft remek szolgáltatása, a korábban már részletesen bemutatott Photosynth, amely azonos helyszínen készült fotókból panorámafelvételekből álló virtuális 3D-s világot generál le, melyen az egérrel lehet barangolni. Kifejlesztői most egy másik újítással rukkoltak elő: ez az azonos helyszínen rögzített, kisfelbontású felvételek tucatjaiból képes egyetlen nagyfelbontású videót kreálni.
Kisfogyasztású szerverek netbook-processzorral
Újításokból az idén sem volt hiány: bemutatkozott például egy olyan szerver prototípusa, amelyet a netbookokból ismert, alacsony fogyasztású - bár nem is túl kimagasló teljesítményű - lapkákkal szereltek fel. A Microsoft szakemberének elmondása szerint a kísérleti kiszolgáló ötven darab kétmagos Atom processzort tartalmaz. Egy ilyen lapka egyötöd, egytized annyi áramot fogyaszt, mint egy tipikus szerverprocesszor, és jóval olcsóbb annál. Noha a netbookos processzorok teljesítménye csupán mintegy harmada a hagyományos szerverchipekének - azaz azonos teljesítmény eléréséhez háromszor annyi chipre van szükség -, olcsósága miatt ennek ellenére is megérheti alkalmazni ezeket a géptermekben - legalábbis az elsődleges tapasztalatok szerint.
Ráadásul a netbook lapkák jóval kevésbé melegszenek mint standard társaik: nem is szükséges felszerelni őket egyenként hűtőventilátorokat, a megfelelő szellőzést a gépház levegőjét mozgató lapátok is elvégzik. A szoftveróriás kutatói emellett azzal is kísérleteznek, hogy olyan funkciókkal bővítsék ki az eredetileg netbookokba szánt processzorokat, amelyek egy adatközpont esetében gyakran végrehajtott műveletek gyors végrehajtását teszi lehetővé. A cég szakértője szerint a jövőben egyre fontosabbá válik, hogy az adatközpontokban működő gépek áramfogyasztását minél alacsonyabbá teszik.