Jonathan Berger, a Stanford Egyetem professzora - aki kutatásai mellett maga is zenész és zeneszerző - egy nyolc éven át tartó felmérés keretében vizsgálta, hogy diákjai ugyanazon zeneszám hallgatását milyen formátumban preferálják leginkább. Eredményeiből kiderül, hogy az mp3-lejátszók elterjedtsége jelentősen formálta a mostani fiatalok ízlésvilágát, mivel az mp3 formátumú, azaz tömörített, s így némileg rosszabb minőségű zenék hangzása áll legközelebb hozzájuk.
A professzor a Times-nak úgy nyilatkozott, maga is meglepődött az eredményen, hiszen a vizsgálatok során az mp3-fájlokat hallgatóik nem találták rossz minőségűnek, sőt, idővel az ilyen formátumban tárolt zeneszámok hangzásvilágát preferálta a kísérletbe bevont diákok legtöbbje. Berger maga egyébként úgy véli, a digitalizálás folyamata ennél a technológiánál egy kissé fémes, sistergős hangzást kölcsönöz a muzsikáknak, míg a bakelitlemez melegebben szól, a lemez felületén lévő porszemek pedig sercegős háttérzajt adnak hozzá a zenéhez: van aki az előbbit, van aki az utóbbit preferálja.
Évtizedes vita az is, hogy a CD- vagy a bakelitlemez szól-e szebben, a digitális zenefájlok megjelenésével az egyes technológiák hívei közti disputa tovább bővülhet - ráadásul a helyzetet bonyolítja az is, hogy már viszonylag szélesebb körben elérhetők a csúcsminőségű hangzást ígérő, tömörítetlen zeneszámok is. A Times által megkérdezett zenei producerek arról panaszkodtak, manapság az emberek zöme a zenéket számítógépén vagy iPodján hallgatja, ezért a dalok hangzását is sokszor ehhez igazítják: gyakorlatilag egy " ki tud hangosabb lenni a másiknál"-verseny alakult ki a bandák között, aminek gyakran a hangzás látja kárát. Más, ugyancsak a lap által hivatkozott zenészek úgy vélték, a tömörítés nyomán jelentősen csökken a dalok leghalkabb és leghangosabb hangjai közötti különbség, ami viszont a zenék érzelmi töltetét csonkítja.
Negatív példaként a Green Day legújabb albumát hozta fel Ken Nelson, egy producer, aki a Coldplay első két albumának elkészülte felett bábáskodott: ezen az albumon már úgy összesűrítették a hangokat, hogy azt már végighallgatni is kínszenvedés. A mai felhasználói igényekhez igazodva a lemezlovas és producer Rennie Pilgrem zenéi keverésekor a végeredményt az iPodokhoz járó fülhallgatón is meghallgatja, hogy megbizonyosodjon róla, azon is jól szólnak. Az elektronikus zenész egyébként nincs elájulva az Apple zenelejátszóitól, a Timesnak úgy nyilatkozott, szerinte azok még a kazettánál is gyengébben szólnak - bár elismeri, hogy hozzá lehet szokni ehhez a hangzáshoz is.