A Remedy Entertainment nevű finn fejlesztőcsapat csupán három szoftvert készített eddig, de ez elég volt ahhoz, hogy beírják magukat a videojátékok történelmébe. 2001-ben forradalmasították a külső nézetből játszható akciójátékokat, ekkor született meg Max Payne, akit nemrégiben Mark Wahlberg személyesített meg az azonos című amerikai filmben - amely kategóriájában vizsgálva még jónak is mondható. Payne kalandjainak folytatása 2003-ban jelent meg, azóta egy újabb magányos hős életre keltésén dolgoznak a cég kóderei: remélhetőleg az Alan Wake című új programjuk is elődjéhez hasonló forradalmi újításokat tartalmaz majd.
Max Payne árnyékában
A Remedy játékai többnyire filmes stílusokat idéznek meg mind történetvezetésükben, mind a játékmenet kivitelezésében. Míg Payne esetében a film noir stílust vették alapul, addig Alan Wake története leginkább egy pszichothrillernek felel majd meg. A sikert nem garantálná csupán egy filmes stílus adaptálása, az viszont már hatásos lehet, ha az elmúlt évek legjobb játékainak -- például a Grand Theft Auto vagy a Silent Hill - elemeit is sikerül megfelelő arányban adagolni az egyveleghez. Ha ehhez egyedi történet, valóban elképesztő grafika, és néhány technológiai újítás is társul, már biztosítottnak látszik a játék világra szóló sikere. Nem véletlen hát, hogy a 2006-os bejelentés óta a legjobban várt játékok között emlegették az Alan Wake-et. 2007-ben azonban nem jelent meg a játék, és az újabb megjelenési időpontként megjelölt 2008-as karácsonyi szezonban is hiába kerestük a boltok polcain. A 2007 óta egyébként csak találgatni lehet a játékkal kapcsolatban,mert akkor a Microsoft a szárnyai alá vette a stúdiót, és teljes hírzárlatot rendeltek el, csak néhány halvány utalás, elejtett mondat, rejtélyes fórumbejegyzés látott napvilágot. A legújabb információk fényében összegyűjtöttük, mit lehet tudni a legoptimistább becslés szerint idén év végén megjelenő játékról.
Nézze meg, hogyan fest majd az Alan Wake!
A sztori szerint a főhős egykoron sikeres, elismert írónak számított, de az elmúlt két évben egy sort sem tudott papírra vetni, és ha ez nem nyomasztaná éppen eléggé, az utóbbi időben fokozatosan súlyosbodó inszomniájával is meg kell küzdenie. A feleségével együtt az amerikai vidék egy csendes városkáját, Bright Fallst szemelik ki lakhelyül, úgy gondolják, Alan itt végre össze tudja szedni magát. A terv részben beválik, Alan egy idő után újra írni kezd, de az álmatlanság egyre jobban elhatalmasodik rajta, hamarosan eljut arra a pontra, amikor már nem tudja megkülönböztetni a valóságot a rémálmaitól, és egyre inkább úgy érzi, a készülő könyv története magától íródik. A lapok megtelnek számára teljesen ismeretlen szöveggel, a korábban saját kezűleg írt fejezetek tartalma pedig megváltozik. A főszereplő neve egyik napról a másikra Alan Wake-re változik, a feleségéé pedig Alice-re. A lapokon, és ezzel párhuzamosan a valóságban is egyre borzalmasabb események történnek, Alice nyomtalanul eltűnik, miután egy ismeretlen gonosz erő váratlanul belép a képbe. Alan úgy érzi, fokozatosan hosszabbodnak az éjszakák, és rövidülnek a nappalok, a gonosz természetesen az éj leple alatt támad, így a hős kilátástalan helyzetben találja magát.
Még több kép a készülő játékból
Zseblámpa lesz a fő fegyver
A játék helyszínéül szolgáló várost, és annak erdőkkel, tavakkal, gyönyörű vízesésekkel gondosan körbekerített környékét szabadon, különböző járműveket felhasználva lehet majd bejárni, hasonlóan a GTA-hoz - persze ezúttal nem gengszterkarrier felépítése a cél. A város dugig van a leginkább a Twin Peaks szereplőihez hasonló különc karakterekkel, nem tudni, hogy ki áll majd a játékos mellé, és kiket zavar majd a hírességként kezelt Alan Wake érkezése. Az általános felfogással ellentétben a fejlesztők teljesen új utat választanak a gonosz erők ábrázolásához: hogy ezen pontosan mit értenek, nem tudni. Azt mindenesetre többször is megerősítették, hogy a játékban nem kell majd tipikusnak mondható szörnyek, zombik, vagy hasonló lények ellen küzdeni. A "hagyományos" ellenfelek furcsán is hatnának ebben a játékban, Alan nem feltétlenül tartozik a mindenre felkészült akcióhős kategóriába, az író szinte teljesen védtelen a kalandok kezdetén. A legfontosabb fegyverei - főleg az egyre hosszabb éjszakák miatt - a különböző fényforrások lesznek, köztük az az elemlámpa, amelyről már előre kijelenthetjük, gyorsan fogyatkozó energiaforrást használ majd.
Ének az esőben
Az elágazó, nem lineáris történetvezetésre építő, hatalmas bejárható területeket kínáló játékok fejlesztése rengeteg fejtörést okoz a fejlesztőknek. Ha rosszul mérik fel a lehetőségeket, úgy járhatnak, mint a S.T.A.L.K.E.R. ukrán készítői, akik csak négy év késéssel tudták megjelentetni első játékukat. Nem csupán a mesterséges intelligencia megalkotása és megfelelő alkalmazása okoz problémát, de a rendkívül magas hardverigénnyel is számolni kell. Az Alan Wake eredetileg PC-re készült, az első publikus prezentációt nagy meglepetésre nem is egy szokásos játékipari eseményen, hanem az Intel új, négymagos processzorának bemutatásakor tartották. Ekkor már sejthető volt, hogy a játék megjelenésére csak a futtatásához elegendő teljesítményű hardverek elterjedése után kerülhet sor.
Alan Wake készenlétben (még több kép)
A fejlesztésbe a Microsoft szólt bele, a cég jókora összeget fizetett a csapatnak azért, hogy a játék első körben csak az Xbox 360 konzolra jelenjen meg. A kiadó határozott kérésére a finn csapat ekkor minden kommunikációs csatornát lezárt, egészen 2008 végéig semmilyen új információ nem szivárgott ki a készülő alkotásról. A csendet a Max Payne film finnországi premierjén törték meg, az ünnepi alkalomból kiadott demonstrációs videó leginkább csak átvezető animációkból tartalmazott részleteket, de ahhoz pont elég volt, hogy a hosszú várakozás után újra felcsigázza a játékosokat.
A teljes hírzárlat feloldódni látszik, egy napokban készült interjú során a fejlesztők újabb nagyra törő tervekről számoltak be. Várhatóan az idei E3 kiállításon további részletekről is értesülhetnek a virtuális borzongásra vágyók. A napszakok váltakozása már jó néhány játékban - így például a GTA IV-ben és a S.T.A.L.K.E.R.-ben is - megtalálható, és a váltakozó időjárással is találkozhattak már a gamerek más játékokban. A korábbi programokkal ellentétben viszont az Alan Wake-ben az eső, vagy szélvihar nem csupán látványelemként lesz jelen: ha vezetés közben beborul az ég, felkészülhetünk majd arra, hogy a hamarosan nyakunkba szakadó eső teljesen megváltoztatja a látási viszonyokat, és a jármű vezethetősége is romlik. Az időjárási viszontagságok megnehezítik majd a feladatok teljesítését, és a fények, illetve a sötétség hangsúlyos alkalmazásával együtt eddig sosem tapasztalat játékélményt garantálnak. A történet, az egyedi, kaland elemekkel átszőtt játékmenet, a videókban is látható elképesztő grafika mind kiemelik az idei évre tervezett játékok mezőnyéből az Alan Wake-et, reméljük valóban beváltja majd a hozzá fűzött reményeket.
Tóth Tibor