A Wheelman a szórakoztatóipar egyik legambiciózusabb vállalkozásaként indult. A programot kiadó Midway, és a főszereplő hangját és külsejét kölcsönző Vin Diesel azt ötlötték ki, egy alapötletből párhuzamosan készítenek filmet és videojátékot is, hogy egyszerre indítsanak támadást a mozilátogatók, illetve a gamerek meghódításáért. A tervből végül semmi sem lett, a Wheelmanből csak játékot alkottak, a héten debütáló Halálos iram című filmnek igazából semmi köze ehhez a játékhoz, bár tagadhatatlan, hogy történeteik hasonlók.
A kiadó a fejlesztés hosszúra nyúlt ideje alatt hozott néhány rossz döntést, kis híján csődbe ment, így a Midway végül már annak is örülhetett, hogy egyáltalán sikerült kiadni az eredetileg 2007-re ígért Wheelmant. A program története pontosan illusztrálja a végeredmény minőségét is, a nagyra törő tervek ellenére a kész játékot kézbe véve csupán egy halvány GTA-utánérzéssel gyarapítja gyűjteményét az, aki megveszi a programot.
A klónok támadása
Szabadon bejárható terület, ellopható és kipróbálható járművek, rengeteg mellékküldetés, nyaktörő száguldozás. Többtucatnyi játék írható le ezzel a rövid jellemzéssel; a stílusteremtő Grand Theft Auto III megjelenése óta szinte minden egyes kiadó megpróbálta újrahasznosítani a nagy előd alapötletét, amely a játékosok körében frenetikus sikert aratott. A siker azonban nem garantált a sziklaszilárd alap ellenére sem, sok hasonló fejlesztés átlagos vagy még annál is rosszabb játékot eredményezett. A Wheelman készítői megpróbáltak kitörni a skatulyából, és a megszokott stílust néhány saját ötlettel próbálták megfűszerezni. Sajnos ezek inkább rontanak az összképen, ráadásul az időzítéssel sem volt szerencséje a kiadónak, tavaly megjelent ugyanis a Grand Theft Auto IV, ami a játékosok elvárásait még feljebb tornászta, a Rockstar sikerjátéka mellett ugyanis nem könnyű labdába rúgni, s ez a Wheelman készítőinek sem sikerült.
A hasonló jellegű játékok egyik legfontosabb összetevője a történet, ezen a vonalon már ezerszer felhasznált sablonokat rángattak elő a fejlesztők: valószínűleg érdekesebb lett volna a sztori, ha a Wheelmanből film is készül.
Az első küldetés során úgy tűnik, Vin Diesel végre egy igazi könyörtelen gengszter bőrébe bújik, de pár perccel később kiderül, valójában ügynök, aki beépülni készül Barcelona alvilágába, és városi roncsderbinek tekinthető akcióival csak a helyi rosszfiúknak szeretne bizonyítani - ezt a nem túl frappáns fordulatot legutóbb a Need for Speed Undercover-ben sütötték el a játékkészítők. Egyedül a helyszín terén hoz némi felüdülést a Wheelman: végre nem egy amerikai városban lehet száguldozni, hanem a meglehetősen szépen lemodellezett Barcelonában. A hazai játékosoknak valószínűleg az is tetszeni fog, hogy a megszokott amerikai benzintemetők helyett zömében európai járgányokkal lehet száguldozni az utcákon, ráadásul a játék magyar feliratos változatban is megjelent.
Az autód a fegyvered
A már említett játékmenetbeli újítások a Wheelman jobban sikerült részének, a száguldozásnak próbálnak új dimenziót adni. A járműveket nem csupán a gyors helyváltoztatás eszközeként, inkább hatékony fegyverként képzelték el a fejlesztők. A játékost üldöző rendőröket nem csupán ügyes manőverezéssel lehet lerázni, de egy jól irányzott taszajtással rommá lehet törni a járőrkocsit. Autós játékoknál szokatlan módon a PC-s változat esetében járgány vezetése közben az egyik kéznek folyamatosan az egéren kell lennie, mivel azt kell hirtelen oldalra vagy előrerántani, ekkor az autó a megadott irányba ugrik egyet, hatalmas csapást mérve az ellenséges autóra. A meglökött járművek a fizikát meghazudtolva rögtön felrepülnek a levegőbe, majd pár szaltót követően nekicsapódnak a falnak. Utasaik általában a szélvédőn keresztül távoznak az aszfaltra, mielőtt a kocsi egésze hatalmasat robbanna. Annak ellenére, hogy a realitáshoz semmi közük, a lassításban látható ütközések, ugratások bizony jócskán feldobják a hangulatot.
PC-n egérrel kell kiütni a zsarukat (még több kép)
A moziszerű élményt tovább fokozzák az első néhány küldetés során megtanult újabb trükkök: ezek egyike során villámgyors kézifékes fordulót követően lassításban lehet pisztollyal likvidálni az üldözőket. Látványosnak szánták, ám inkább nevetséges hatást kelt a kaszkadőrszerű ugrálás lehetősége: a megfelelő kombinációt elsütve Vin Diesel karaktere ugyanis képes vezetés közben a mozgó autóból egy másikra átugrani, majd bejutva az anyósülés melletti ablakon, kilökni a sofőrt és átvenni a helyét a volán mögött - mindezt persze nagyjából két másodperc alatt.
Vin Diesel járgányai is rongálódnak, de közel sem olyan mértékben, mint az ellenfelek járművei - nagyjából Barcelona összes rendőrautóját le lehet amortizálni, mielőtt a játékosnak újabb autóba kellene átszállnia. A fizika nem csak itt sántít, a járművek közt csupán két tényezőben, a gyorsaság és a strapabírás terén jelentkezik eltérés. Teljesen mindegy, hogy mekkora autót, milyen motort kell éppen használni, a járművek fizikája, vezethetősége szinte teljesen azonos. Az utcákon egyébként szinte minden tárgyat, növényt, pavilont vagy éppen villanyoszlopot porrá lehet zúzni akár gyorsasági motor nyergében ülve is, egyedül a nagyobb törzsű fák állítják meg az autókat.
Saját kocsink akár egy tank (még több kép)
A száguldozás minden hiányossága ellenére is a játék legnagyobb erősségének tekinthető, az igazán lesújtó pillanatok akkor következnek, amikor a főhősnek el kell hagynia a járművét. Ekkor kiderül, hogy a virtuális Vin Diesel mozgása darabos, nehézkesen lehet célozni fegyverével, ráadásul a gyalogosan végrehajtandó küldetések hihetetlenül egysíkúak. Szállj ki, lődd le, szállj vissza - ennyivel ki is merült a fejlesztők repertoárja. A hangulatot tovább rontja, hogy bár az utcát benépesítik az ártatlan járókelők, de azon túl, hogy a száguldó járművek elől elugrálnak, semmilyen interakciót nem lehet kezdeményezni velük.
Gépigénytelenség, a csábító erő
Az általunk tesztelt PC-s verzió esetében a játék grafikai beállításainál nagy meglepetésre csupán egyetlen opció, a felbontás megváltoztatása szerepel. Nem véletlenül, a Wheelman sok egyéb mellett a grafikájával sem igazán hódítja meg a játékosok szívét. Azonban éppen a kevésbé részletes megjelenítés lehet az a fontos fegyvertény, amivel esetleg mégis sikerülhet rajongókat toboroznia. A nagy rivális, a GTA IV futtatásához ugyanis egy nagyon drága, nagy teljesítményű számítógépre van szükség, míg a Wheelman olcsóbb, gyengébb konfiguráción is hajlandó elindulni. PC-s változata nagyjából 9 ezer forint, Xbox 360 és PlayStation 3 konzolra készült verziója pedig 15 ezer forint körüli áron kapható a hazai boltokban.
Diesel benzines autóra vált (még több kép)
A Wheelman a látványos száguldozásra, az eltúlzott, filmszerű akciójelenetekre vágyó gamereknél válhat be, viszont bárki olyannak, aki már próbálta és megkedvelte a GTA IV-et, azt javasoljuk, messzire kerülje el ezt a játékot. Vin Diesel rajongóinak pedig érdemesebb lesz megvárniuk a Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena című lövöldözős opuszt, amely szintén magyar feliratos változatban lát majd napvilágot.