Nem tudni, mi lelte a Nintendo mérnökeit, amikor úgy döntöttek, hogy a korábban kipróbált kvarcjáték-modell tökéletesítésre szorul. A csak egy-egy játékot kínáló Game & Watch márkanév alatt futó masinák tulajdonképpen mindent tudtak. Lehetett velük szórakozni, elemmel mentek, színesek voltak - már ami a mozdulatlan részeket illeti - és számos klasszikus Nintendo figurával lehetett találkozni kijelzőiken.
Az 1989-ben bemutatott Game Boy azonban teljesen más volt, mint a cég addigi hordozható kütyüi; leginkább az 1983 óta a piacon levő Nintendo Entertainment Systemre (NES) hasonlított. Ugyan kijelzője négy árnyalatot tudott megjeleníteni, a rendkívül világos szürkétől az egészen sötétig, de a kvarcjátékoktól eltérően már nem csak egyfajta játékot lehetett rajta futtatni, hiszen gyakorlatilag egy komplett, 4,2 megahertzes számítógép bújt meg belsejében. A kétujjnyi vastag szürke műanyagházon négy gomb - A, B, Start, Select - plusz egy négyirányú billentyű sorakozott. A készüléket négy ceruzaelem hajtotta - ezzel a gyártó szerint 14-35 órát, kütyüjére visszaemlékező kollégánk szerint 3-4 órát lehetett játszani - de lehetett hozzá kapni tölthető akkucsomagot is. A kütyüt csak jó fényviszonyok mellett lehetett használni, mert háttérvilágítást nem szereltek a kijelzőjébe: cserébe a kvarcórákéhoz hasonló kijelző a strandon is jól látszott.
A készülék első tökéletesítésekor a cég csökkentette a konzol méretét, ráadásul a Game Boy Pocket kevéssé volt energiaéhes, már két ceruzaelemmel is beérte. A készülék nem csak unalmas szürkében készült el, többfajta külsővel is árulták. A monokróm kijelzőtől viszonylag későn, 1998-ban búcsúzhattak el a készülék rajongói, ekkor jelent meg a Game Boy Color, amire végre pompás, nem csupán szürke játékokat is írhattak a fejlesztők. A masinákból számtalan variáció jelent meg. A színes borítású kütyük egy része - például a teljesen áttetsző műanyagból készültek - mára gyűjtői példánynak számít.
Világjáró kütyü lett
Nem csak autó és vonatutak végigülését könnyítette meg a Nintendo kütyüje, még az Öböl-háborúba is eljutottak a hordozható konzolok. A New York-i nagy Nintendo márkaboltban a mai napig meg lehet nézni egy, a barakkok bombázása során csúnyán megégett, ám még működőképes példányt. A cég neve már nem olvasható a készüléken, a borítás összezsugorodott, sőt a gombok alakja sem emlékeztet már a gyártósorról lejött példányokra, ám a lenti videó tanulsága szerint még működőképes.
Kuvaitban és Szaúd-Arábiában voltam 1991 januárjától májusig. A Gameboyaink sok ember józan eszét mentették meg akkor - írja a készülékről készült fotó alatt a Flickr képmegosztón egy háborús veterán.
Extrákkal felszerelve még szebb
A Nintendo, közel százéves, a gyűjtögetős kártyajátékok terén szerzett tapasztalattal a háta mögött számtalan kiegészítőt adott ki a kütyühöz. Léteztek különböző Game Boy hordtáskák, amiben az eszköz mellett elfért még néhány játékkazetta is. Még játékkazettába szerelt kamerát, illetve a képek kinyomtatására alkalmas - hat ceruzaelemmel meghajtott - hőnyomtatót is tervezett a Nintendo a kézikonzolhoz, igaz ez viszonylag későn jelent meg. Az eredeti kiegészítők közül a WorkBoy nevű billentyűzet a legvágyottabb gyűjtői darab, ebből csak néhány darabot adtak ki.
A legzseniálisabb megoldása az volt a Nintendónak, hogy a Game Boyokat kábellel össze lehetett kötni, hogy a játékosok megmérkőzzenek egymással. Alapból csak két masinát lehetett egymáshoz csatlakoztatni, de spéci kiegészítőkkel akár négyjátékos meccseket is össze lehetett hozni.
Csúcsra járatták gyártósoraikat a kiegészítőket előállító cégek is. Készült a 160*144 pixeles kijelző felé helyezhető nagyító, hogy jobban lássák a gamerek a másik kastélyban rejtőző hercegnőt. A legötletesebb talán a gép testére felpattintható hangszórók voltak, amik a Game Boy monó hangszórójánál biztosítottak szebben hangzó kétcsatornás zenét - a masina egyébként csupán szintetizált hangokat tudott lejátszani, digitális mintákat, így például színészek felvett hangját nem. A cég által jóvá nem hagyott kiegészítők között foglalta el helyét a játékok mentéséhez és persze a játékos teljesítményének javítására használható Game Genie csalókártya is.
Legendás játékkal jó kezdeni
Jól választottak alapjátékot a Nintendo szakemberei, az első Game Boyokhoz a világ egyik legismertebb játékát, Alekszej Pazsitnov Tetris-ét adták. Az orosz matematikus által feltalált program és a kézikonzol hatalmas sikernek bizonyult. Az alap szürke példányból illetve a Color verzióból összesen 118 millió példány kelt el világszerte. A Nintendo kézikonzoljának népszerűségéhez valószínűleg nagyban hozzájárult, hogy a rendkívül addiktív téglapakolós játék volt az első, amit kipróbálhattak rajta a játékosok.
A cég nem kényeztette túlzottan el új játékokkal a Game Boyt vásárló gamereket, a monokróm kijelzős készülék pályafutásának tíz éve alatt rengeteg játék megjelent rá, ezek teljes listáját ezen a linken lehet megtekinteni. A vásárlók szerencséjére a játéktervezők remek, többször újrajátszható, mindig elővehető, el sosem kopó ugrálós platformjátékokat teremtettek, amiket nehéz megunni.
Nem csak a Tetris és a kötelező Mario-játékok terjedtek el a Game Boy-jal, ez a kütyü hozta be a legtöbbek életébe a kis vörös-fehér golyóból előhívható szörnyeket, a Pokémonokat is. A bestiák nevét viselő szerepjátékot 1995-ben adták ki, az pedig végigsepert a Földön, 200 millió játékeladást produkálva. A Game Boy kazettát hamarosan gyűjthető kártyák, és egyéb zsebpénzfaló csodák is követték. A fekete-fehér kütyüre készült legjobb játékokat a GameSpot videojátékos szájt szerzői összegyűjtötték, toplistájukat mindenképp érdemes átböngészni.
"...mi öröklétig áll"
Az idén húsz éves kütyüvel nem csak a múzeumok polcain lehet találkozni, nem múlt el menőnek lenni a Nintendo kézikonzolja. Game Boy-t használnak - igaz külön megvásárolható speciális kártyával - például az Aprilia robogók beállítását végző szakemberek és sufnitunerek. A motor beállítása mellett hibakeresésre is használható a program. Nem csak az Apriliák lelkivilágát lehet megpiszkálni az öreg játékgépek és a speciális programkártyák segítségével, a megfelelő szoftver segítségével a Vespákat is meg lehet buherálni.
Hangszerként sem utolsó a kütyü, egész mozgalom szerveződött a régi konzolos, 8bites hangzás köré. A 8bitpeoples által elindított, és a világon végigsöprő nosztalgikus, a nyolcvanas évek játékainak zenéit idéző elektró hangzást a hackeléstől nem félő művészek Game Boyokkal és régi Nintendókkal érik el. A kézikonzolra számos - a Nintendo irányelveit egyébként megsértő - külső, amatőr fejlesztők által gyártott zeneprogram van, amiket például írható Game Boy kazettákra másolhatnak fel a felhasználók. A 8bites zenei szcénával való ismerkedést a saját számok mellett remixeket is készítő Nullsleeppel, Bit Shifterrel vagy épp a magyar Failotronnal érdemes kezdeni.
Maréknyi készülék közül lehet választani
A mai játékos, hacsak nem a márka olyan örök rajongója, hogy minden valaha kiadott játéka és kiegészítője megvan, már nem a Game Boy-t veszi elő a buszon vagy metrón, ha játszani akar. A hordozható játékot választók manapság a Nintendo kínálatából a sima és érintőképernyővel egyaránt felszerelt DS-ek valamelyikét választják, amire már nem csak Mario-játékok, hanem a legendás Grand Theft Auto sorozat egy része is elérhető. A gyönyörű grafikára, és a PC-re vagy a modern konzolokra emlékeztetően pörgős játékmenetre a Sony Playstation Portable-je a megfelelő választás. A készülék legújabb verziójával, az alig pár hónapja bejelentett PSP Go-val már a különböző kazettáktól is elbúcsúzhattak a játékosok, a kütyüt az internetről pénzért letöltött programokkal lehet megtömni.
Hordozható játékkonzolnak már napjaink okostelefonjai is alkalmasak. Az iPhone-ra számtalan új, az érintőképernyő lehetőségeit kihasználó programot adtak ki. Emellett lassan elkezdtek megjelenni az Apple telefonjára a más készülékekről más ismerős örök klasszikusok. A Nintendo játékosok a Mega Mant üdvözölhetik régi ismerősként, a PC-sek a Wolf3D kalandjait élhetik át újra a készülék segítségével.