A vállalat statisztikái azt mutatják, hogy az elmúlt fél évben az adathalász - vagyis a címzettek adatainak hamis honlapokon keresztül való csalárd megszerzésére irányuló - üzenetek csupán a teljes levélszemét-forgalom 0,1 százalékát tették ki, míg tavaly ilyenkor arányuk még 0,8 százalék volt - számolt be az AP hírügynökség.
Egyelőre azonban a szakértők sem tudják, mi lehet a csökkenés oka, de az IBM szakértői biztosak abban, hogy nem statisztikai hibáról van szó, és a spamek más típusainak aránya sem bővült az elmúlt időszakban - bár továbbra sem mernék kijelenteni, hogy az adathalászat teljességgel megszűnt volna, mint internetes fenyegetettség.
Kris Lamb, a vállalat internetbiztonsági szakértője úgy vélekedik, az adathalász e-mailek száma egész egyszerűen azért esett vissza, mert a felhasználók már óvatosabbá váltak, másrészt a biztonsági szoftverek, valamint a webes keresőkbe, böngészőkbe épített szűrők is nagyon sok csaláshoz használt honlapot szűrnek ki. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a csalók csupán módszert váltanak, a szakértők ugyanis például egyre jobban terjednek trójai falónak hívott, legitim szoftvernek tűnő, ám valójában a felhasználó után kémkedő programok, ráadásul az adathalászok tevékenysége leginkább ünnepek tájékán erősödik.
Megváltoztak az adathalászok célpontjai is: míg tavaly még a levelek 90 százalékában banki jelszavakat próbáltak kicsalni a bűnözők, mostanra ezek aránya 66 százalékra csökkent, miközben a PayPal és más hasonló online fizetési rendszereket támadó üzenetek aránya emelkedett.