A romániai rossz tanulók, csintalan és lusta ifjak bizonyára nem fogadták szívrepesve a hírt, amely szerint a jászvárosi (Iasi-i) Vasile Alecsandri elméleti líceumban (gimnáziumban) bemutatták a szülők és az oktatók közötti közvetlen információcserét biztosító elektronikus rendszert. Az ősök e-mailben vagy smsben akár azonnal értesülhetnek arról, milyen osztályzatot kapott gyermekük, de az on-line katalógus amolyan virtuális osztálynaplóként is szolgál, amelyben megtekinthető a diák korántsem virtuális teljesítménye.
A szülő csak beüti a jelszót, és máris megtudhatja, mennyit hiányzott a fia igazoltan vagy igazolatlanul, képet kaphat arról, hol áll a tanuló az osztályon belüli toplistán. A tanár személyre szabott üzenetet is küldhet a családfőnek, dicsérhet és panaszkodhat, a lényeg az, hogy hamar eljut a címzetthez. A közeli jövőben állítólag Románia minden iskolájába bevezetik ezt a rendszert.
A világ más tájain persze már alkalmazzák a technika e csodáját, Romániában azonban - mint a modernizáció sok más terméke - nyilvánvalóan átalakítja majd a hagyományos társadalmi és családi viszonyokat is. Véget ér a bűnöket tároló, olykor titokzatos körülmények között elveszett ellenőrző könyvek és a legendás intők korszaka, amelyek nemzedékről nemzedékre hol pofonra ingerelték a szülői tenyereket, hol családi hahotát váltottak ki egyes hülye tanári bejegyzések. És leáldozott a kitérő válaszok ideje is, amikor a "Feleltél ma? Hányast kaptál?" kérdésekre a diák otthon azt mondhatott, amit csak akart.
A napokban beterjesztett új oktatási törvény tervezete kimondja, hogy a szülőket fokozottabban kell bevonni az iskola életébe. Joggal firtatják ugyanakkor egyesek, hogy ez a módszer nem idegeníti-e el még jobban a szülőt az iskolától. Van, aki úgy véli: a technika, mely nem ismer határokat, olyan szülőt nevel, aki nem ismer tanárokat.