Pandora kietlen vidéke csak első pillantásra tűnik kihaltnak, valójában a határvidék minden négyzetméterére jut egy kellemetlen, halálos meglepetés. A vad vidék azonban kincset rejt, a mutánsokon, gonosztevőkön és teljesítendő küldetéseken túl ott várja a kalandorokat a misztikus trezor.
A Borderlands könnyen megérthető, gyorsan megtanulható játék, ami hosszú ideig tartó szórakozást garantál. Annak ellenére, hogy a fejlesztők szerepjátékelemekkel tűzdelték meg a játékmenetet, semmi sincsen túlbonyolítva. Azok is pillanatok alatt az akció sűrűjében találják magukat, akik soha az életben nem láttak RPG jellegű játékot közelebbről. És ami a legfontosabb, a teljes történetet végig lehet játszani kooperatív módban négy barátunkkal vagy netes ismerősünkkel.
Csak a világ végéig
A posztapokaliptikus témára épülő játékok nagy népszerűségnek örvendenek az elmúlt években. A majdnem egy évtizedig készülő S.T.A.L.K.E.R.-ben a világvége még csupán Csernobil környékére korlátozódott. Az utóbbi évek egyik legsikeresebb játékának számító Fallout 3 ennél tovább ment, a nukleáris katasztrófa már az egész Földre, illetve annak egész lakosságára hatással volt. A nagyobb merítés és a profi játéktervezés meg is hozta a gyümölcsét, az atomháború utáni Földön kalandozó bunkerszökevény történetét elmesélő szoftver kapta az év legjobb játékának járó Golden Joystick-díjat.
A hasonló témára épülő játékok általában szinte teljesen azonos receptet használnak a játékmenet tekintetében is, a főhős leginkább elhagyatott, romos környezetben kell kalandozzon, lehetőleg mutánsok hordáinak támadásai közepette.
A fejlesztés kezdetén még a Borderlands is hasonló játéknak tűnt. A Gearbox realisztikus grafikát, csavaros, a végtelenségig pesszimistára hangolt történetet és szerepjátékelemekkel megtűzdelt, de alapvetően lövöldözős játékmenetet próbált egybegyúrni. Már a felsorolásból is egyértelműnek tűnik, hogy ha megmaradt volna ez az irányvonal, a végeredmény nagyon hasonló lett volna a Fallout 3-hoz- A Bethesda játéka a Borderlands fejlesztésének kellős közepén jelent meg, és robbanásszerű sikert aratott a játékosok körében.
A Gearbox kénytelen volt új irányt találni a projektnek. A segítség a legváratlanabb helyről érkezett: a csapat grafikusai, programozói és pályatervezői a vezetőség tudta nélkül, csak próbaképpen létrehoztak egy technológiát, amivel a játéknak rajzfilmes, képregényes megjelenést tudnak kölcsönözni. A főnökség megdöbbent, amikor a prototípust váratlanul eléjük tárták. Az új látványvilág azonban jó volt, így hamarosan megszületett a döntés, ami aztán a játékra várakozó rajongókat is megdöbbentette. Az új generációs konzolok és videokártyák összes tranzisztorát megizzasztó valósághű grafikát rajzfilmes látványra cserélték le. A régi grafikával kidobták a komoly, pesszimista történetet is, helyére egy egyszerűbb, könnyebben emészthető, fekete humorral átszőtt sztori került. A komoly világvége-játékból laza lövöldözés lett.
Irány a határvidék
A játék kezdetén négy, különböző speciális képességel megáldott főhős közül kell kiválasztani a legszimpatikusabbat vagy épp a legaljasabbat. A tenyérbemászóság mellett a karakterek felépítésükben és a fegyverkezelési képességek tekintetében is különböznek egymástól. Van, amelyik jobban bánik a mesterlövész puskával, míg a másik puszta ököllel is komoly sérülést tud okozni az ellenfeleknek.
A játék bevezető mozijához mesterien illesztett kiválasztási procedúra befejezése után gyors, akciódús oktatáson kell átesni. Az alapmozdulatok, a fegyverhasználat és az eldobott tárgyak felvételének művészetébe vezeti be a játékosokat Claptrap, a robot, aki egyébként a Borderlands-re jellemző fekete humor fő képviselője. Mire az oktató rész véget ér, a játékos máris végzett néhány gonosztevővel, és elvileg készen is áll az elkövetkezendő küldetésekre.
A missziókat nem bonyolították túl a játék tervezői, többnyire különféle tárgyakat kell megtalálnia a gamernek Pandora egyenként is hatalmas, szabadon bejárható területein. Néha ezt a feladatot megfűszerezik egy-egy kiemelten fontos, és veszélyes gonosztevő megöletésével is.
Minden gyilkolás tapasztalati pontot jelent, melyekből elegendőt begyűjtve a játékos karaktere átlép a következő szintre. Az ötödik szintet elérve kiválaszthatóvá válik az adott karakterhez tartozó speciális képesség, melyet - a különféle fegyverforgatási képességekkel egyetemben - a következő szinteket elérve lehet tovább fejleszteni. Az egyik karakter például egy madarat tud megidézni, amely halálos csípéseivel térdre tud kényszeríteni néhányat a főhősre egyszerre támadó számtalan ellenfél közül.
Szükség van fegyverre... rengeteg fegyverre
A fejlesztők már a játék bejelentésekor megdöbbenést okoztak a Borderlands fegyverkészletével kapcsolatos kijelentéseikkel. Először csak több százezer, majd végül több millió kipróbálható, összegyűjthető lőfegyverről beszéltek a sajtótájékoztatókon. Valószínűleg nem lódítottak, valóban nagyon sok különféle fegyver szerezhető be a játékban, de alapvetően mind a néhány elérhető alaptípus - pisztolyok, vadászpuskák, mesterlövészpuskák, gépfegyverek stb. - különböző képességekkel ellátott képviselői. Az Őrült Stone nyomán komolyabb fegyverekre vágyó játékosnak van miből válogatnia.
A fegyverek nem csak kinézetükben, de a találati pontosságban és az okozott sebesülés mértékében is különböznek, leginkább ezekre az információkra érdemes figyelni az egyes fegyverek felvételénél, megvásárlásánál. A megfelelő helyeken elhelyezett automatáknál lehet fegyvereket, gránátokat, pajzsokat, illetve egészségügyi csomagokat vásárolni, és szintén ehhez hasonló automatáknál lehet a fegyvereket, pajzsokat továbbfejleszteni. Fizetőeszközül a megölt ellenfelektől, és a legkülönbözőbb rejtekhelyekről - például dobozokból, postaládákból - összegyűjtött helyi valutával lehet fizetni. A pénz a szokásosnál is fontosabb szerephez jut - ha a gamer karaktere elhalálozna, a játék bizonyos összeg befizetése után engedélyezi az újraéledést.
Egyedül is megy, de nem az igazi
A Borderlands a magányos farkasok számára is többnapnyi élvezetes kalandozással szolgál, de az igazi kihívást, az igazi élményt a játék kooperatív módozatai jelentik. Két játékos már osztott képernyőn is nekiláthat a küldetések teljesítésének, de a Borderlands legjobban a négyszereplős online módban mutatja meg magát. A csapatok nehezebb missziókat kapnak, több ellenfelet uszít rájuk a gép, így nagyobb szerephez jut a taktikázás is. Nem mindegy, hogy milyen karaktertípusok kerülnek a csapatba, sőt a megszerezhető zsákmány elosztása is nehéz feladat elé állíthatja a lehető legjobb felszerelésre hajtó, de persze ugyanazon célért küzdő gamereket. A Borderlands első végigjátszása - az összes mellékküldetés teljesítését is beleértve - nagyjából 25 órányi tiszta játékidőt vehet igénybe. A trezor elérésével azonban nem áll meg az élet, a feltápolt - azaz lehető legmagasabb szintre fejlesztett - karaktereket fel lehet használni a következő végigjátszáshoz, amely még keményebb ellenfelekkel, de egyben sokkal értékesebb zsákmánnyal is kecsegtet.
Annak ellenére, hogy a Gearbox igazi mestermunkát eddig nem tudott felmutatni és hogy nehéz pillanatban - a Modern Warfare 2 és az Assassin's Creed 2 megjelenése előtt - dobták piacra a játékukat, a Borderlands sikere garantált. Eddig nem sok olyan játék készült, amely a lövöldözős és a szerepjáték kategóriát ilyen élvezetes egyveleggé tudta volna varázsolni. Ráadásul a történetbe szőtt fekete humor, az egyedi, rajzfilmes grafika mind tovább emelik a végeredmény értékét. Az akció jellegű játékok rajongóinak, de a szerepjátékosoknak, és a Diablo jellegű hack & slash RPG-k rajongóinak is nyugodt szívvel ajánlható, mindenki megtalálja vele a számítását.
Tóth Tibor