Eltűnhet az internetről az egymilliárdért eladott magyar márka

Vágólapra másolva!
A világ egyik legnagyobb fotóügynöksége, a Getty Images körülbelül egymilliárd forintért vásárolta fel teljes egészében a hazai alapítású Stockxpert és Stock.xchng webes képügynökségeket. A sikeres márkák ezzel ugyanakkor el is tűnhetnek az internetről.
Vágólapra másolva!

A 2001-ben Hamza Péter által elindított Stock.xchng (sxc.hu, a továbbiakban SXC) a világ legnagyobb ingyenes stockfotó-adatbázisává nőtte ki magát a képeit terjeszteni kívánó amatőrfotós közösség révén, amely a digitális fényképezőgépek elterjedésének köszönhetően nagyot nőtt az elmúlt években. A szolgáltatás fizetős változata, a jobb minőségű képeket kínáló Stockxpert (Stockxpert.hu) az ingyenes fotótár alapjain indult el 2005-ben, és fokozatosan került külföldi tulajdonba. Hamza Péter és üzlettársa, Pfaff András piaci értesülések szerint összesen több mint egymilliárd forintot keresett a szájtokat üzemeltető Haap Media Kft. több részletben történő eladásával, amely idén december elején fejeződött be. A cég ezzel teljes egészében az egyik legnagyobb nemzetközi képügynökség, a Getty Images tulajdonába került.

A magyar páros által elindított, pár dolláros letötöltéseket kínáló (szakszóval: micropayment-alapú) szolgáltatás főleg azzal csábította magához a képek készítőit, hogy az értékesített fotók árának felét juttatta vissza nekik, ami magasabb jutalék volt, mint amit bármely más, hasonló szolgáltatónál kaptak. A fizetős letöltéseket az ingyenes oldalon keresgélőknek is reklámozta az SXC, a vonzó bevételi lehetőség pedig sok fotóst csábított oda, az így felhalmozott választék pedig már a vevőknek - internetes tartalomszolgáltatóknak, újságoknak, reklámkészítőknek - volt vonzó. Az ingyenes Stock.xchng a felvásárlás idején 400 ezer, a Stockxpert 4,3 millió képet listázott katalógusában; az SXC felhasználóinak száma a cég statisztikái szerint megközelíti a hárommilliót. Piaci információk szerint az ingyenes SXC-n reklámozott fizetős stockxpertes letöltésekkel a két szájt milliárd forintos nagyságrendű forgalmat ért el.

Bevásárlás, majd tulajdonosváltás

A szájtokat működtető, a Dream Interactive digitális ügynökséget is működtető Dream Csoport érdekeltségébe tartozó Haap Media Kft.-ben először az amerikai Jupitermedia Jupiterimages nevű ügynöksége szerzett tulajdonrészt: a cég 2006 elején vásárolt meg 49,7, egy évvel később pedig 90 százalékot. "Már az első 49 százalékot is nagyon korán adtuk el, amikor még éppen csak fellendülőben volt a cég, mert fontosnak tartottuk, hogy legyen egy komoly szakmai befektető, aki fogja a kezünket" - mondta Pfaff András az [origo]-nak. A felvásárlást már az amerikai online képügynökség új tulajdonosa, a Getty Images fejezte be idén, a maradék 10 százalék megszerzésével.

Mire jó a stockfotó?

A stockfotók olyan, rendszerint hétköznapi témákat megörökítő felvételek, amelyek alkalmasak kiadványok, reklámplakátok, hirdetések, cikkek illusztrálására, mivel nem konkrét eseményeket vagy felismerhető személyeket örökítenek meg. Mind a nyomtatott, mind az online sajtó előszeretettel használ ilyeneket, mivel gyakran egyszerűbb stockfotó-adatbázisból letölteni egy képet, mint saját illusztrációt készíteni például irodában dolgozó emberekről, réten labdázó gyerekekről, vagy egy bögre gőzölgő kávéról.

A nagy képügynökségek mindig is foglalkoztak ilyen felvételek terjesztésével, de rendszerint drága és szigorú, szerződésbe foglalt feltételekhez kötött előfizetéseket kínálnak. A Stockxpertről és a hozzá hasonló oldalakról viszont a regisztrációt követően bárki könnyen, gyorsan töltheti le a számára fontos, jogtiszta illusztrációkat akár a pár dolláros, akár az ingyenes kategóriából.



A Jupiterimages, és vele két magyar ügynökség akkori 90 százalékos tulajdonrésze 2008 októberében került a Gettyhez, amely összesen 96 millió dollárt (körülbelül 18 milliárd forint) fizetett értük. A korábbi tulajdonos Jupitermedia azonban ekkor olyan súlyos pénzügyi gondokkal küzdött, hogy 95 millió dolláros veszteséggel jött ki az ügyletből, és az akkori sajtóhírek szerint a Getty igen eredményesen alkudta le a vételárat. (A korábbi anyacéget ezt követően WebMediaBrandsre nevezték át, azóta is ezen a néven működik.)

Felvásárlások jellemzik a piacot

A Stockxpert és az SXC irányítása még a többségi tulajdonrész eladása után is Budapestről zajlott - mondta el Pfaff András, a Haap Media Kft. korábbi, a Dream Csoport jelenlegi ügyvezetője, aki nem kommentálta az egymilliárd forintos vételárra vonatkozó értesüléseinket. Megerősítette ugyanakkor azt a feltevésünket, hogy az online stockfotó-piac erőteljes konszolidációja miatt tűnt elkerülhetetlennek a lépés. A Getty Images, és fő konkurense, a Bill Gates-féle Corbis Corporation egyaránt intenzív ütemben vásárolja fel a kisebb stockfotó-oldalakat, hogy ezek révén bővítse saját választékát, és nyelje el a potenciális konkurenciát.

Forrás: [origo]
A Stockxpert választéka: profi képek amatőröktől

Az egykori tulajdonos nem tudott biztosat mondani az általa alapított online stockfotó-ügynökségek jövőjéről: szerinte az amerikai cég várhatóan teljes egészében elviszi Magyarországról a cég üzemeltetését, mivel "valószínűleg nem szeretne a magyar bürokráciával bajlódni". Úgy tudjuk, a Getty Images már a nyár óta a kanadai Calgaryból végzi az SXC üzemeltetését, és a képállomány is amerikai szerverekre került át.

A Getty nyár óta már nem is a Stockxpert letötéseit kínálja a SXC-n, hanem saját, iStockphoto nevű oldalának képeit. Ez a szájt azonban nem olyan vonzó a fotósok számára, mivel csak 20, tartós tagság esetét maximum 40 százalékot ad vissza a bevételből. A stockfotó-piaccal foglalkozó szakblogok szerint is arra utal a lépés, hogy a Getty igyekszik elsorvasztani a házon belülre került konkurenciát.

A történet vége?

A szájtok közelmúltbéli történetét a blogján feldolgozó Hilary Quinn véleménye az, hogy minden jel erre mutat. Az ír fotográfus szerint sokakat elriasztott az oldaltól a Getty Images agresszív üzletpolitikája. Az SXC-t otthagyó felhasználók jellemzően olyan hobbifotósok voltak, akik irtóznak a nagy cégek monopolisztikus módszereitől, és éppen ezért működtek közre lelkesen a magyarok által alapított oldalon. Az közösség értékes tagjainak elvesztése pedig azt jelenti, hogy a szolgáltatás igazi értékét jelentő fotóállomány is megfogyatkozhat.

Forrás: Pfaff András
Pfaff András, az eddigi ügyvezető

A közösség tagjai közül sokan az amerikaiak fórummoderálási módszereivel is elégedetlenek, és az oldalt kiszolgáló szerverek sem mindig működtek tökéletesen az átállás után - állítja Quinn. Ő úgy tudja, nyár elején majdnem 396 ezer képet listázott az SXC ingyenes adatbázisa, ám ez mostanra nemhogy nem növekedett, hanem csaknem kétezerrel csökkent. (A fizetős Stockxpert katalógusa ugyanakkor a Haap felvásárlásról szóló közleménye szerint hetente 50 ezer fotóval nő.) Ha a baljós jeleket összefoglaló Quinn-nek és az általa idézett, kiábrándult SXC-felhasználóknak igazuk van, akkor hamarosan egy sikeres magyar márka tűnik el a webről.

Hamza Péter, a SXC egykori alapítója, aki főleg fejlesztésekkel és a közösség menedzselésével foglalkozott, nem ilyen szkeptikus az oldal jövőjével kapcsolatban. "Valóban különböztek a jövőről alkotott elképzeléseink a Getty-étől, de ennél többet erről a témáról nem szeretnék mondani. A felhasználók reakciója érthető, hiszen majdnem kilenc évig mi irányítottuk az oldalt, és az emberek mindig félnek a változástól. Más cég, más kultúra, más hozzáállás. A Getty nevében nyilván nem nyilatkozhatok, de kétlem, hogy megfojtanának egy oldalt, ami több millió aktív felhasználójával jelentős bevételt hozhat nekik." Az ingyenes SXC, amely immár a Getty fizetős letöltéseihez csábítja a felhasználókat, Pfaff András szerint nagyon értékes az új tulajdonos számára, szerinte inkább a Stockxpert jövője lehet bizonytalan.

A Dream Csoport közleménye szerint az alapítók levették a kezüket a sikerszájtról, vagyis a továbbiakban semmilyen szerepük nem lesz azok működtetésében. Ugyanakkor az eladás után sem lépnek ki teljes egészében az online fotóügynökségi piacról: új szolgáltatások elindításában gondolkodnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!