A Mass Effect 2 nem csupán az elmúlt időszak egyik legjobban sikerült szerepjátéka, de az Electronic Arts nagy örömére az egyik legsikeresebb is. A kritikusok világszerte kimagasló pontszámokkal értékelték a játékot, ezután már nem is okozott nagy meglepetést, hogy a 2008-ban indult sci-fi trilógia második részéből a premier hetében kétmillió példányt tudtak értékesíteni. A Mass Effect 2 PC és Xbox 360 platformokon jelent meg, és a sikert az sem tudta beárnyékolni, hogy a hivatalos premier előtt nagyjából egy héttel korábban már megjelentek az illegális változatok. A sorozatot fejlesztő Bioware már több kiegészítőn, és az első két részhez szervesen kapcsolódó folytatáson is dolgozik. A második epizód a megjelenésekor az internet egyik legfelkapottabb témája volt, többek közt bekerült a Twitter tíz legfontosabb beszédtémája közé és a játék címe a legkeresettebb Google News szócikké vált a premier napján.
Mass Effect 2
A pletyka igaznak bizonyult: a Crysis-sorozat második epizódjában a Crytek játékaiban megszokott trópusi környezet helyett egy nagyvárosban kell helytállniuk a játékosoknak. Nem is akármilyen nagyvárosban, a folytatás legfontosabb helyszíne ugyanis a földönkívüliek által félig lerombolt New York lesz. Omladozó felhőkarcolók, romos parkok, elhagyatott metrómegállók szolgálnak majd az idegen támadók, illetve a speciális öltözékkel felszerelt hősök közti ütközet helyszínéül. A nano öltözék az első epizódban négy különböző speciális képességgel tudta felruházni viselőjét, a lövéseket elnyelő páncélzat meghatározott ideig láthatatlanságot, gyorsabb sprintelést, és magasabb ugrást tudott garantálni a bozótharcosoknak. A 2.0 verziószámot viselő nano öltözék valószínűleg a már ismert képességek még hatékonyabb változatával szolgál, de ezen felül még egy fontos újítást is tartalmaz majd. A továbbfejlesztett érzékelési lehetőségeknek hála a játékosok kihallgathatják majd a biztonságos távolságból felfedezett ellenfelek beszélgetéseit, és könnyedén észrevehetik a pályákon elszórt fegyvereket, lőszereket. A Crytek első multiplatform fejlesztése PC mellett Xbox 360 konzolra érkezik, várhatóan az év végi hajrá folyamán.
Nano-öltönyben New Yorkban - ez a Crysis 2
Az Electronic Arts bejelentette, hogy készül a nyári labdarúgó-világbajnokság hivatalos játéka, a FIFA World Cup 2010 South Africa. Az április végén megjelenő játékban százkilencvenkilenc nemzet csapata száll harcba, a cél a focivilág legbecsesebb trófeájának elhódítása. A csapatok a selejtezőkkel kezdik meg a küzdelmeket, a meccsek tíz különböző stadionban zajlanak, melyekben minden létező hangulati elem, így konfettieső, tűzijáték, görögtűz is jelen lesz, garantálva, hogy a gamerek maximálisan kiélvezhessék a gólöröm minden pillanatát. A FIFA World Cup 2010 South Africa a focijátékok történetében először lehetővé teszi, hogy a gamerek egy teljes világbajnokságot végigjátszhassanak akár online módban is, ráadásul a Battle of Nations mód segítségével kiderül majd, hogy mely országok játékosai tudják megszerezni a legtöbb győzelmet a többszereplős küzdelmek során. Mindez remekül hangzik, az egyetlen bökkenő csupán az, hogy az új FIFA játék csak konzolokon jelenik meg, legalábbis a jelenlegi tervek szerint. Hogy a PC-sek se maradjanak új FIFA nélkül a nyáron, az EA elindítja a FIFA Online-t, ami a nevének megfelelően csak online, és csak PC platformon lesz játszható. A FIFA-sorozat utolsó részének grafikus motorját használó, illetve a teljes FIFA adatbázist felvonultató játék különlegessége, hogy a Battlefield Heroes-hoz hasonló mikrotranzakciós rendszert használ majd, tehát ingyenesen tölthető, és játszható verzióban tárják a gamerek elé. Hogy pontosan milyen extrákért kell majd fizetni, azt egyelőre nem lehet tudni, de az már biztos, hogy a februári bétateszt után valamikor a nyáron indulhat meg az ingyenes online FIFA őrület. A bétatesztre már lehet jelentkezni a hivatalos oldalon.
Még konfettieső is lesz az új Fifában
Az új generációs konzolok megjelenésével a fejlesztési költségek megugrottak, manapság már nem számít különlegesnek, ha egy - hollywoodi színészek közreműködésével készülő - játékon több száz fős csapat dolgozik hosszú évekig. Mindez több tízmilliós költségvetést jelent, amit a kiadók sok esetben újabb tízmilliós reklámköltséggel toldanak meg. Nem csoda hát, ha egyrészt a cégek biztosra mennek, másrészt, hogy megpróbálják maximalizálni a játékkal elérhető bevételeket is. Ennek jelenleg legnépszerűbb módja a letölthető kiegészítők (DLC) megjelentetése - a kisebb-nagyobb kiegészítő csomagok aránylag gyorsan elkészíthetők, nem igényelik új technológiák kifejlesztését, és a játékidő is megnövelhető a segítségükkel. A játékosok szempontjából a problémát leginkább az jelentheti, hogy a fejlesztők hajlamosak ezeket az extra kiegészítőket már a játék fejlesztésével egy időben elkészíteni, így a megjelenés után megvásárolt extra tartalmak kifizetésével gyakorlatilag csak a játékban már eleve meglévő lehetőségek válnak elérhetővé. David Brickley, az Alien vs Predator című játékon dolgozó Rebellion vezetője elmondta, hogy ez sajnos mindennapos gyakorlattá vált az utóbbi időben. A magyarázat egyszerű: a játékok fejlesztésének végéhez közeledve a csapattagok egy része már nem a készülő programon dolgozik, így tud a később kiadandó kiegészítőkkel foglalkozni. Ezek közül néhány bekerülhet még magába a játékba is, David Brickley szerint erre a megoldásra nincs mentség, egyértelműen a játékosok megkopasztásáról van szó ebben az esetben. Legutóbb a Resident Evil 5 egyik meglévő módjának feloldásáért kért a Capcom öt dollárt a játékosoktól. David Brickley elmondta, az Alien vs Predator esetében semmiképpen sem élnek majd ehhez hasonló trükkel.
Alien vs Predator
A Platinum Games csapatának tagjai közül néhányan korábban a Devil May Cry-sorozaton dolgoztak, nem véletlen, hogy a januárban megjelent, kifejezetten pozitív kritikai fogadtatásban részesült Bayonetta sokban hasonlít a fejlesztők korábbi munkájára. A csapat az utóbbi időben több, hasonlóan erőszakos játékkal rukkolt elő. A szexi tanárnő külsejű Bayonetta brutális kalandjai mellett a minél látványosabb vérengzésre kihegyezett MADWORLD-ön dolgoztak, mely a Wii-re fejlesztett felnőtt tartalmú játékok zászlóshajójának számított. A japán csapat legújabb munkájában sem tér el a megszokott irányvonaltól, a napokban bejelentett Vanquish akciódús élménynek ígérkezik. A Halo főszereplőjére hasonlító karakter feladata valószínűleg a világ, ha nem rögtön a világegyetem megmentése lesz. A játékot kiadó Sega egyelőre nem árulta el, hogy mely platformokon, és mikor várható a megjelenés.
Vanquish - Megtámadták Amerikát
A problémákkal küszködő Rockstar leginkább csak a készülő játékainak késéséről számolhatott be az elmúlt időben, most azonban végre valóban jó hírrel szolgáltak. A Grand Theft Auto IV letölthető kiegészítőivel kapcsolatos Xbox-exkluzivitás lejárt, így a The Lost and Damned és a The Ballad of Gay Tony DLC-k végre megjelenhetnek a PC és a PlayStation 3 platformokon is. A két kiegészítő dobozos, illetve letölthető formában is beszerezhető lesz, a várható megjelenést március végére lőtték be a fejlesztők. A hosszú órákig tartó izgalmakat kínáló, új főszereplőket, és új történetet felvonultató csomagok akár együtt, vagy külön-külön is megvásárolhatóak lesznek epizódonként húsz dollárért. A letölthető változatot a PlayStation Network, illetve a Games for Windows Live szolgáltatásokon keresztül lehet majd beszerezni.
Tóth Tibor