Kevés olyan üzlet van, ami hússzoros hasznot tud hozni, és már háromezer forinttal is be lehet szállni. A webcímek adásvétele ilyen, és a hasonló szintű nyereséggel kecsegtető üzletekkel szemben teljesen legális is. A távolról talán unalmasnak tűnő területen webcímekkel és cégekkel játszott pókermérkőzések zajlanak, és ügyeskedéstől sem mentes, harcokkal teli itt az élet.
Az igazán jó nevekért - ilyen például a közelmúltban felszabadult, majd el is kelt DJ.hu - sok mindenre képesek a befektetők. Akár arra is, ahogy egy nemrég lezárt vitarendezési eljárás anyaga állítja, hogy egy kiskaput kihasználva, cégeket átkeresztelve, majd a védjegyre hivatkozva gyorsított eljárásban szerezzék meg a többi versenytárs elől az amúgy elérhetetlen neveket.
Mindenről a ragozás tehet
A magyar domainpiac berobbanását hátráltatja, hogy a magyar ragozó nyelv. Kis gondolkodással lehet találni olyan szót, szóalakot, ami pont annyira jó webcím lesz, mint az elsőre kigondolt, ám már foglaltnak bizonyuló domain. Az autosbolt.hu helyett például tökéletes lehet a csak egy betűben eltérő autobolt.hu, a gpsnavigacio.hu helyett pedig a gpsnavigaciok.hu. Egy ragozott, még be nem regisztrált domain nevet négyezer forintból meg lehet venni, ami lényegesen olcsóbb, mint domainbrókertől vásárolni a mégoly tökéletesnek is gondolt címet.
Az internet olasz szegletében három éve kezdődött meg a drágulás, ekkor fogytak el a rövid, egyszerű, könnyen megjegyezhető nevek. A kézenfekvő domainek hiánya felpörgette a webcím kereskedelmet, ráadásul az árakat is megemelte. Közelebbi szomszédaink közül a csehek vannak túl hasonló változáson.
Ennyi a domain: számok, címek, szervernevek
Vannak már olyan területek a magyar domaintérben is, ahol nagyon nehéz szabad domaint találni. Az ingatlan adásvétellel, bérlettel kapcsolatos neveket nagyrészt már lefoglalták, illetve a biztosításhoz kapcsolódó címekből sem könnyű igazán jó szabad domaint találni. Ezen a területen várható először az árak megugrása, mert a tevékenységhez kapcsolódó, egyszerű, rövid nevek elfogytak.
A drágulást segíti elő a Google keresőmotorját vezérlő szabályok változása is - véli Koleszár Péter, a DomainABC szakportál főszerkesztője. A szakember szerint korábban egyszerű volt a Google találati listájának elejére kerülni egy frissen vásárolt, új tartalommal feltöltött névvel. A keresési sorrendet erőteljesen befolyásolja a domain név életkora. A Google jobban díjazza a régebb óta létező, folyamatosan frissített oldalakat, ez újabb érv a "használt" domain beszerzése mellet.
Milliós meghiúsult üzletek
Egyelőre nincs olyan domain név a magyar interneten, mint a sex.com, amiért legutoljára 14 millió dollárt - több mint 2,7 milliárd forintot - kapott a gazdája. Milliós üzletekről inkább csak mint meghiúsultakról lehet hallani. Hazánkban utasítottak már el 12 és 15 milliós ajánlatot is a címükhöz ragaszkodó tulajdonosok.
Korábban még az is hírnek számított, hogy a Sanoma kiadó induló, fiatalokat célzó weboldalának 2005-ben 200 ezer forintért vett webcímet. A hotdog.hu megszerzése után a cég a kötőjeles hot-dog.hu-t is megvásárolta további 150 ezer forintért. Mára ez az árazás már nem számít kirívónak, a néhány százezer forintos domainüzletek a mindennapok részévé váltak. Hazai sex.com sztorik azonban még nincsenek, akinek sok domain van a birtokában, az még kivár, hogy feljebb menjenek az árak.
A lejáró címekre is vadásznak a profik
A legnagyobb üzlet, amiről a Koleszár által vezetett DomainABC beszámol, a hitel.hu és a 777.hu eladása volt. A két webcímért együtt több mint ötmillió forintot fizetett a két új tulajdonos (az összeg megoszlása a vásárlók között nem ismert) a neveket piacra dobó CrowInvestnek.
Alkudni olcsó, perelni drága
A százezer forint körüli áraknak kedvez a domainek körüli viták rendezésére életre hívott módszer is - állítja a szakértő. A vitarendezési eljárás nyolcvanezer forintjába kerül az ügy elindítójának, az ügyvédi költségekkel pedig tovább drágítják a pereskedés árát. Többnyire egyszerűbb és gyorsabb megalkudni a címre a hosszas, akár 2-3 évig is tartó huzavona vállalása helyett.
A jó címek elfogytával várhatóan berobbanó piacon máris vannak nagy befektetők. Koleszár kétszáz körülire becsüli azoknak a számát, akik legalább ötven domainből álló portfólióval rendelkeznek. Az üzlet beindulásában igazán bízók nem álltak meg a párszázas készlet felhalmozásánál, a legnagyobb befektetők kezében ezernél is több cím várja, hogy beinduljon a kereskedelem.