Crackdown 2
Képregényszerű grafika, hatalmas, szabadon bejárható terület, rengeteg akció, és kiváló többjátékos módok jellemezték leginkább a Crackdown című Grand Theft Auto-klónt, amely az Xbox 360 konzol egyik első sikerjátéka volt. A folytatás nagyjából ugyanazt nyújtja, mint az előd. A helyszín továbbra is Pacific City, itt kell helytállnia a névtelen, rendfenntartóként szolgáló hősnek.
A fő feladat a várost elözönlő zombiszerű lények kiirtása, a területek megtisztítása, a rendelkezésre álló fegyverek, kézi ágyúk és a pusztítást megkönnyítő járművek segítségével. A Crackdown 2 csak nyomokban tartalmaz történetet, azaz nem sorban teljesítendő küldetéseket követve kell megtudnunk, mi történik világában. A játékosnak a térképen előbukkanó, különféle ikonokkal megjelölt helyszínekre kell eljutnia gyalogosan vagy járműveket zsákmányolva, ott pedig megoldani a felmerülő problémákat.
A játszható karakter eleinte nem rendelkezik semmilyen extra képességgel, de a város különböző pontjain elrejtett "orbok" összegyűjtésével hamarosan nagyobb ugrásokra, majd végül repülésre is képessé válik. Az összes orb összegyűjtése után valódi szuperhőssé válunk, aki ellen nem sok esélye van az ellenfeleknek. A zombivadászat mellett a - sokszor lehetetlenül nehezen megközelíthető helyekre - elrejtett, több esetben fogócskázásra beprogramozott orbok felkutatása és megszerzése a fő feladat. Azok, akik szeretik a rejtett extrák gyűjtögetését a hasonló játékokban, biztosan nem csalódnak majd.
A fejlesztők úgy gondolták, a szemet gyönyörködtető megjelenítés nem feltétlenül a legfontosabb szempont, inkább arra törekedtek, hogy egyszerre minél több ellenfél, esemény lehessen jelen a képernyőn. Ennek megfelelően a grafika inkább funkcionális, a Crackdown 2 nem az a játék, amit a haveroknak érdemes mutogatni, amikor az új konzol és az új HD-tévé képességeit kell demonstrálni. Mégsem érdemes egyedül a képernyő elé ülni, a kooperatív és többjátékos módok az új epizódban is kifejezetten élvezetesre sikerültek, ezek feldobják a hosszú távon kissé egyhangú játékot.
All Points Bulletin
Több mint öt évig készült a Grand Theft Auto-sorozat, és az online többszereplős (MMO) játékok elemeit ötvöző APB, melyben a rendőrök és a gonosztevők csapnak össze egy San Paro nevű képzeletbeli város utcáin. A hatalmas méretű területen járőröző rendfenntartókat, és a bűncselekmények elkövetésén ügyködő gonosztevőket valódi gamerek vezérlik, kevés szerep jut a gép által irányított karaktereknek. A manapság már szinte elengedhetetlennek számító történetre nem pazaroltak energiát a készítők, a nem játékos karakternek számító járókelők pedig csak céltáblaként funkcionálnak, így nem maradt olyan feladat, amit a gamerek ne tudnának maguk megoldani.
Az All Points Bulletin ötlete 2005-ben fogalmazódott meg a Grand Theft Auto-játékokon, illetve az első Crackdown epizódon dolgozó fejlesztők fejében. Sajnos valami félresiklott időközben, míg az alapkoncepció nagyon ígéretesnek tűnt, a végeredmény kissé laposra sikerült. A játékmenet egysíkú, a játékosnak többnyire egy megadott helyre kell elmenni, ahol már javában zajlik a lövöldözés, esetleg meg kell szökni a játékosokat üldöző ellenfelek elől.
A helyszínek közti közlekedésre remek járműveket lehet lopni, ám a furikázást - minden GTA játékok legfontosabb funkcióját - sem sikerült tökéletesen megoldani. Hiába felel meg a a játékos számítógépe az ajánlott, brutálisan magas gépigénynek, vezetés közben gyakran válik szaggatottá a grafika. A hibáért valószínűleg a hálózati kód a felelős, amit a hosszú bétatesztelés során sem tudtak tovább tökéletesíteni a fejlesztők. Ezt a feltételezést támasztja alá, hogy mikor az [origo] tesztelője helyi hálózaton, azaz ideális körülmények közt próbálta ki a játékot Los Angelesben, a vezetés, illetve a járművek kezelhetősége kapcsán nem jelentkezett semmilyen probléma. Annak ellenére, hogy csak meghatározott számú gamer tartózkodhat egy területen, a hálózati problémák a játékosok megjelenítését, és ezáltal a célzást, a fegyveres harcot is érintik.
Vannak területek, ahol az APB mégis kiemelkedik az online lövöldék mezőnyéből. A játszható karakterek, a járművek, és a hangok testreszabásánál elképesztő mennyiségű lehetőség áll a gamerek rendelkezésére, szinte semmi sem szab gátat az önkifejezési törekvéseknek. Ha sikerül a barátokkal összeverődni, vagy egy jó csapathoz csatlakozni, akkor látványos, izgalmas küzdelmekben is részt lehet venni. A fejlesztők már bejelentették, hogy dolgoznak a különböző problémák megoldásán, ha ez sikerül nekik, pár hónapon belül sikerül az elvárásoknak megfelelő szintre hozni a játékot.
A játék megvásárlása 50 órányi játékidőt garantál a gamereknek, a továbbiakban pedig több lehetőség közül lehet választani. Azoknak, akik csak néha, egy-egy rajtaütés, vagy bankrablás erejéig szeretnének csatlakozni a játékhoz, 20 játékórát tartalmazó csomagra érdemes befizetni, ez jelenleg 6,29 euróba kerül. A teljes, harmincnapos havidíj 8,99 euró, a kilencven és száznyolcvan napos bérletek esetében további kedvezmények vehetők igénybe. A díjak kifizetéséhez a valódi pénzt RTW pontokra kell átváltani, ezekkel a pontokkal nem csupán játékidőt, de extra felszerelést, fegyvereket, és egyebeket is lehet vásárolni a játék közösségi negyedében. Az APB különösen nagyvonalú a shoppingoló gengszeterekkel és rendőrökkel, a közösségi negyedben eltöltött időt nem vonja le a megvett játékórákból a rendszer.
Tóth Tibor