Miután az amerikai fogyasztóvédők is megállapították, hogy az iPhone 4 konstrukciós hiba miatt veszíti el a térerőt, az elemzők azt várták az Apple-től, hogy visszahívja az első szériát. Ez azonban komoly presztízsveszteséget okozna a gyártónak, és nem is lenne olcsó. Toni Sacconaghi, a Bernstein Research elemzője úgy kalkulál, hogy a visszahívás másfél milliárd dollárjába kerülne a cégnek, vagyis jelenlegi készpénzállománya 3,5 százalékát emésztené fel.
Tokot kellene adni
Az iPhone 4-ből a júniusi premierje óta kétmillió példány kelt el világszerte, és összesen hatmillió darabot gyártottak le belőle, vagyis ennyi lehet a hibás példány. Sacconaghi szerint az olcsóbb megoldás az lenne, ha a cég egy ingyenes védőtokot adna minden egyes telefonhoz, ami lehetetlenné tenné, hogy a felhasználók a telefon keretébe épített antennához érve leárnyékolják a vételt.
A probléma érdekessége, hogy a felhasználók nem kezdtek el tömegesen panaszkodni miatta, és a szakújságírók is nehezen térnek napirendre a kérdésben, hogy tényleg nagy-e a baj az egyébként mindenki szerint lenyűgöző készülékkel. Az Engadget blog saját munkatársai és az amerikai informatikai újságírók véleményét kérdezte körbe, és az eredményekből megállapítható, hogy a térerő-probléma létezik ugyan, de felhasználója válogatja, mekkora gondot okoz. A válaszadók közül volt, aki rendszeresen találkozott a problémával, és volt olyan is, aki akkor is alig tudta előidézni, amikor direkt szerette volna.
Az Engadget körkérdéséből az is kiderült, hogy a térerő csak olyan helyeken megy el, ahol eleve gyenge a mobilos lefedettség. Így nem véletlen, hogy problémával először az amerikai felhasználók találkoztak, ahol a nagyvárosokon kívül már sok a fehér folt a mobilhálózatokban. Sőt, miközben az amerikai fogyasztóvédők lapja, a Consumer Reports a keddi cikkében eltanácsolta a vásárlókat az iPhone 4-től az antennahiba miatt, ugyanott az olvasók az Apple készülékét szavazták meg a kedvencüknek.
Jobs néha levelezget, de ennyi
Az Apple nem is elsősorban a konstrukciós hibával, hanem az arra adott reakciójával dühítette fel a felhasználókat. A cég, szokásához híven, nem hajlandó érdemi válságkommunikációra, és nem foglalkozik a problémával, sőt: saját terméktámogatási fórumaiból töröltette azokat a hozzászólásokat, amelyek az antennagondokról szóltak. Ehhez hasonló arrogáns lépést egyetlen más informatikai vállalat sem engedhetne meg magának.
"Rosszul tartod a telefont, Apple" - a hibás fogás a cég saját videóiban
A cég antennagondokkal kapcsolatos kommunikációja egyelőre kimerült abban, hogy Steve Jobs a készülék premierje után egy e-mailben panaszkodó vásárlónak e-mailben azt javasolta, fogja máshogy a készüléket. A szoftverproblémával kapcsolatos későbbi közleményük azonban Jobsnak is ellentmond, de az Apple-vezér már ezzel a kioktató üzenettel is sokakat felbosszantott, főleg, hogy az általa nem javasolt telefonfogás a cég saját bemutató filmjeiben is látható volt. Az egyébként megközelíthetetlen Jobs már ezzel is meglepte a szaksajtót, pár hónappal korábban pedig egy újságíróval állt szóba ugyanilyen formában, és válaszolgatott az e-maileire.
Tény, hogy a balkezesek valóban hátrányban vannak az iPhone 4-gyel, mivel az antennát a készülék bal alsó sarkában lehet leárnyékolni, és a bal kéz tenyere ér hozzá ehhez a részhez a legkönnyebben. A felhasználók ezt a "hibás" iPhone-fogást már el is nevezték "death gripnek", vagyis "halálos szorításnak", de az Engadget szerint ennél jóval könnyebben, akár egy ujjbeggyel is megzavarható a telefon.
Miközben manapság a nagyvállalatok szinte kivétel nélkül a közösségi oldalakon, blogokban, Twitteren és minden lehetséges eszközzel próbálják szorosabbra vonni a kapcsolatot a vásárlóikkal, az Apple mindebből makacsul kivonja magát. A termékvisszahívás körül bizonytalanság pedig már a cég részvényárfolyamának is megártott: a fogyasztóvédők Consumer Reports című lapjában megjelent elemzés óta négy százalékot zuhant az Apple árfolyama a tőzsdén, 2,9 milliárd dollárral csökkentve annak jelenlegi értékét. Az InfoWorld és több más szaklap szerint a fiaskó hosszú távon is megárthat a cégnek, és nem csak befektetők, de a vásárlók bizalmát is megrendítheti a termékeiben.
Visszahívás helyett csendben szoktak javítgatni
Visszahívásra pedig alighanem tényleg nem kerül sor. Az Apple már korábban is végzett módosításokat a termékein teljes titokban, visszahívás nélkül. Az első generációs iPod Nano könnyen karcolódó burkolatát a panaszok miatt erősebbre cserélték, pár évvel ezelőtt pedig egy időre az iMacek gyártását is leállították, de így is csak kétszeri próbálkozásra tudtak kijavítani egy monitorhibát. A cég akkor is pácban hagyta a felhasználóit, amikor az iPhone egyik korábbi szoftververziója elveszítette a kapcsolatot az üzleti életben a legtöbbek által használ Microsoft Exchange levelezőrendszerrel.
Steve Jobs az iPhone bemutatóján - e-mailezni szeret, mást nem
A cég mostani magatartásából arra lehet következtetni, hogy most is valamilyen csendes akcióra készül, és az iPhone titokban végrehajtott módosításával és egy tökéletesített új szériával próbálja majd meg feledtetni az első eresztés gondjait. Egy ilyen lépéssel a cég nem csak a bajos és drága iPhone-visszahívást, hanem azt is megúszná, hogy a készülékekhez adott gumi tokok örök mementóként hívják fel a figyelmet a konstrukciós hibára.
Az Apple a múlthéten el is ismerte az antennagondokat, meg nem is: a cég szerint nem arról van szó, hogy a felhasználók keze leárnyékolja a térerőt az antennakereten, mint ahogy azt a Consumer Reports megállapította, hanem egy szoftveres hibáról. A gyártó szerint a telefon erősebbnek jelzi ki a gyenge térerőt, mint amilyen az valójában, de néha magához tér, és ilyenkor tűnik úgy, mintha hirtelen elveszítené azt. A cég a Consumer Reports kritikájára még egyáltalán nem reagált, és egyelőre azzal a szoftverfrissítéssel is adós, amely állítása szerint kijavítaná ezt a problémát.