A Facebookra belépve a rendszer folyamatosan felkínálja a felhasználóknak, hogy vegyék fel a kapcsolatot azokkal az ismerőseikkel, akikkel már rég nem váltottak üzeneteket. Ennek folyományaként előfordulhat, hogy a rendszer egy olyan ismerőssel való kapcsolatfelvételt javasol, aki valójában már elhunyt.
Adatlap helyett emlékoldak
Bár azt követően, hogy 2007-ben az amerikai Virginia Tech egyetemen egy ámokfutó harminchárom diákot meggyilkolt, az áldozatok családjának kérésére a Facebook lehetővé tette, hogy adatlapjaikat emlékoldallá alakítsák át, ahol az ismerősök többek közt üzenetet hagyhatnak a családoknak. Ezeken az oldalakon az elhunytak személyes információit, fotóját lehet elhelyezni, és sosem kerülnek be abba az ajánlóba, amely egy rég meg nem keresett ismerőssel való kapcsolatfelvételt javasol.
A New York Times cikke szerint a Facebook minden egyes munkatársára statisztikailag 350 ezer darab - összesen mintegy félmilliárd - felhasználó jut, ami azt jelenti, hogy elég körülményes feladat közülük elhunytak "kiszűrése": az ügyfélszolgálattal a felhasználók ráadásul csak webes űrlapokon keresztül vehetik fel a kapcsolatot.
A mostani eljárás nem tökéletes
Ez esetben valamilyen biztonyítékot kell eljuttatni a szájthoz, amely igazolja, hogy az adott felhasználó valóban meghalt. Ezeket a kéréseket a szájt ügyfélszolgálatának munkatársa dolgozza fel, a lap szerint azonban nagyon kevesen tudnak a lehetőségről, ezért nem is igen élnek vele. Emellett a mostani megoldás nem is működik teljesen jól: ha például az elhunyt szülei csak gyermekük halála után regisztráltak a szájtra, számos olyan bejegyzést nem láthatnak, amelyet annak ismerősei publikáltak, emellett ismerősként sem tudják bejelölni saját gyermeküket.
A lap által megszólaltatott szakértők szerint automatizmusok bevezetésével lehetne hatékonyan kezelni a problémát, amely a későbbiekben egyre hangsúlyosabb lesz, hiszen egyre több idős felhasználó regisztrál az oldalra: az elmúlt időszakban a 65 évesnél idősebb netezők iratkoznak fel a szájtra a legnagyobb arányban.
Szakértők szerint automatizálni kellene
Josh Bernoff, a Forrester Research elemzője szerint ilyen hatalmas felhasználói bázis esetében egy lehetséges megoldás lenne egy ahhoz hasonló felület bevezetése, amelyen keresztül például a problémás csoportokat lehet jelezni az üzemeltetőknek, azzal a különbséggel, hogy azt lehetne jelezni, ha valaki elhunyt.
A Facebook szóvivője a lapnak elmondta, a szájt korábban felvetette annak lehetősége, hogy egy szoftveres algoritmus segítségével automatikusan megállapítsák azt, ha egy felhasználójuk elhunyt - például az üzenőfalán publikált bejegyzések tartalmának analizálásával, akár a "nyugodj békében" és hasonló bejegyzések nagy számú előfordulását detektálva. Egyelőre ez a megoldás nem bizonyult teljesen hatékonyan működőnek.
Ráadásul a jelenlegi, ügyfélszolgálaton keresztüli módszer sem tökéletes: egy német szoftverfejlesztőt például barátai vicceltek meg azzal, hogy egy vele azonos nevű elhunyt személy gyászjelentését küldték meg a szájt ügyfélszolgálatának, amely a még élő felhasználó adatlapját alakította emlékoldallá. A saját adatlapjáról ilyen módon kizárt netező minden létező űrlapon megpróbálta felvenni a kapcsolatot a Facebookkal, de nem járt sikerrel, fiókját csak azt követően kapta vissza, hogy hírverést csapott történetének technológiai blogokon és a Twitteren keresztül.