Magyar buliszoftver a YouTube-diszkósoknak

Vágólapra másolva!
Nem kell már több böngészőfülre elosztani az esti házibulihoz kiválasztott YouTube videókat, és abból sem lesz többé vita, hogy ki zárta be az épp bekészített magas nosztalgiatartalmú slágert. A Dragontape nevű magyar fejlesztésű YouTube alapú videóremixelő oldal leveszi a bult szervezők válláról a terhet: folyamatos mixet biztosít, amit a résztvevők maguk rakhatnak össze.
Vágólapra másolva!

A Dragontape ablakának közepét a szolgáltatás nevét is adó szalag foglalja el, ide lehet felrakni az egymást követő klipeket. A szalagon egyszerű törvények uralkodnak: a videók olyan sorrenben követik egymást, ahogy a felhasználó összerakta őket, átfedés esetén pedig az a klip látszik és hallatszik, amelyik magasabban van. Ezzel a megoldással le lehet vágni a koncertfelvételekről a hosszadalmas konferálást, új dalt lehet elindítani a rockballadák lassú zárlatának végigvárása helyett.

A szerkesztőfelült ad helyet a lejátszónak és a keresőnek is: nem kell váltogatni a különböző ablakok között. Ha új számokat adnak a mixhez, vagy ha átrendezik a számok sorrendjét, akkor a videó szerényen a háttérbe vonul, ha viszont nem bolygatják a lejátszót, akkor ismét teljes képernyőre nagyítja magát a klip.Végül a parti során összerakott mixet le is lehet menteni, így másnap reggel nem kell körbekérdezni, hogy mik voltak az ismeretlen dalok, rendelkezésünkre áll az egész este hanganyaga.


Egy éjszakába nyúló buli végén se okoz gondot az egyszerű kezelőfelület

A Szakál testvérekkel beszélgettünk a videóremixelésről, a teljes filmeket összefűző felhasználókról, és arról, hogy megéri-e egy egyszerű ötletre céget alapítani.

Nem vagytok már lelkes fiatalok, több évnyi webes tapasztalat áll mögöttetek, miért fogtatok mégis startup fejlesztésbe?

Lelkesek vagyunk, legalább annyira, mint a fiatalok. Annyi a különbség, hogy talán eggyel tudományosabb módszer szerint dolgoztunk, picit higgadtabban láttunk neki, mint egy fiatalabb csapat. Az első prototípust még mi raktuk össze, amíg a tudásunk engedte, utána viszont mindent olyan profikra bíztunk, akiknek nagy tapasztalata van fejlesztési projektekben.
Az indulást alapos tervezés előzte meg: megnéztük, hogy kik a versenytársaink, mi történik a piacnak ebben a szegmensében. A felületről vázlatokat készítettünk, mockupokat rajzoltunk, és csak utána vágtunk bele a fejlesztésbe.

A Dragontape a fő projektetek, ebből éltek vagy van más bevételi forrásotok?

Egyre inkább a Dragontape-re fókuszálunk, és úgy néz ki, hogy a jövőben lehetőség lesz arra, hogy ez legyen az egyetlen projektünk. Minden jel arra mutat, hogy az elkövetkező években foglalkozhatunk a saját projektünkkel, és sikerre vihetjük.

Hogyan győztétek meg a befektetőket arról, hogy ez az ötlet pénzt érdemel?

Nem kellett nagy vitákat folytatni a befektetőkkel, a prototípus elég volt ahhoz, hogy meglássák a Dragontape-ben az értéket. Az ötletet korábban a barátainkon teszteltük, így az első befektetőhöz is egy kipróbált ötlettel mentünk oda, és ez működött is.

Mikor döntöttétek el, hogy erre az ötletre megéri alapítani egy céget?

Az elejétől fogva tudtuk, hogy céget kell csinálnunk a Dragontape mögé. A prototípus bemutatását követő befektetői beszélgetésekkel párhuzamosan zajlott az átalakulás. A kezdetekből fogva befektetői pénzből fejlesztettünk, ezt pedig csak céges keretek között lehet elképzelni. Sosem akartunk hobbiprojektként belevágni, hittünk benne, hogy a piacon is érvényesülni fog az ötlet.

Forrás: [origo]
Szakál Bros: nem a Dragontape az első közös projektjük

Honnan jött maga az ötlet, hogy egy YouTube-os videómixelőt kell fejlesztenetek?

Voltunk egy házibulin, amit a házigazda YouTube videók köré szervezett. Előre ki volt adva a feladat mindenkinek, hogy küldjenek videós linkeket, mert majd azok fognak szólni a partiban. Ehhez a bulihoz kerestünk olyan szolgáltatást, amivel a beküldött javaslatokat kényelmesen össze lehet rendezni listába és le lehet játszani, de nem találtunk ilyet.

A YouTube-nak van ugyan lista funkciója, de az volt a baj vele, hogy a keresgélés, lista szerkesztés és a videókba való belenézés teljesen elkülönül. Más oldalon lehet sorba rendezni az eddig kiválasztott számokat, és máshol lehet meghallgatni, hogy az eddig elkészült mix jól szól-e. Komoly elhivatottság kell ahhoz, hogy az ember egy listát rendezgessen, majd azt többször visszanézze, és még igazítson rajta. A Dragontape ezzel szemben egyetlen látványos és kényelmes felületre rendezi a listakészítést és a lejátszást, akár egy buliban, tánc közben is be tudod húzni a következő számot.

A buli az elsődleges alkalmazási terület?

Igen, elsősorban a YouTube- partikat szervező fiatalokat célozzuk meg. Azokat, akik összejöveteleiken, bulijaikon egyébként is a videomegosztóról raknak be zenéket. Azt szeretnénk, ha a Dragontape az online videós bulik legjobb eszközévé válna.

Ti használjátok a szolgáltatásotokat, csináltatok már vele partit?

Egy házibuli szülte magát az ötletet is, de ki is próbáltuk a szoftverünket. Volt már, hogy falra vetítettük az idővonalat és a videókat, de többnyire egy számítógépre kötött monitort és hangfalakat használunk. A szolgáltatás lényege, hogy nem igényel semmi különleges kiegészítőt, mindenhol ott van a szükséges felszerelés. A YouTube-ozás egyébként is megy a házibulikon és a kocsmákban, a Dragontape csak egy jobb szoftver erre a felhasználásra, mint a videomegosztó saját lejátszója.

És mit csinálnak a Dragontape-en a felhasználók? Ismertek Dragontape-VJ-t?

Még nem hallottunk ilyenről, de írták már felhasználók, hogy végre valaki megcsinálta a szoftvert ahhoz, hogy YouTube videókat vetíthessen egy buliban. Illetve van egy kocsma, ahol egy böngészőt futtató számítógép szolgált zenegépként, itt a Dragontape már leváltotta a YouTube-ot.

Forrás: [origo]
Az első pillanattól céget akartak építeni az ötletükre

A legprofibb felhasználónk eddig talán a New York-i Dollar Van Demos tévéműsor. Ők egy mikrobusszal járják a várost, amibe a vállalkozók beülhetnek a kazettájukkal, cédéjükkel és felénekelhetnek egy dalt. A műsor egy amerikai tévécsatornán fut, de a videókat feltöltik a YouTube-ra is, és ők nagyon rákaptak a Dragontape-re, több szalagot raktak már össze nálunk.

A felhasználóink többnyire amatőrök, de ők is csinálnak érdekes dolgokat. Van, aki egy szalagra rendezi össze a YouTube 15 perces korlátja miatt több darabban feltöltött filmeket, mások pedig koncerteket állítanak össze számonként.

Sok lejátszási lista építésére szolgáló, klipgyűjtő szolgáltatás van. Miben érzitek magatokat jobbnak például a Vodpodnál vagy a World TV-nél?

Az oldal nevében is szereplő szalag analógia a mi erősségünk, ami egyszerűbb, könnyebben felfogható, mint a listás nézetek: adott egy idővonal, amire fel lehet tűzni a dalokat, amiket aztán szünetmentesen lejátszik a szolgáltatás. Akik rögzítettek szalagra dolgokat, azoknak ez a nézet egyértelmű, és a többiek is gyorsan megértik a lényegét.

Nagy előnye még a szalag elrendezésnek, hogy az első rápillantással hozzájutok a fontos információkhoz. A listán szereplő számok időtartamait összeadogatni lassú dolog, a Dragontapen viszont rögtön látom, hány perces az anyag, hány számból áll, milyen hosszú videók vannak benne.

A Dragontape webfelülete világszínvonalú, ami itthon korántsem magától értetődő. Mi a titka?

Péter évek több mint 10 éve óta foglalkozik felületek tervezésével, az ő ötlete alapján kezdődött el a munka és az általa fejlesztett prototípus alapelveit megtartva az on-line videólejátszás területén szintén nagyon tapasztalt Gazdik Ricsi tervezte az arculatot és a végleges felhasználói felületet. Nagyon figyeltünk arra, hogy ne legyen túl zsúfolt a Dragontape. Fontos volt, hogy látható maradjon a lényeg: a videó.

Az oldalon az összes funkció ugyanazon a felületen érhető el. A legtetején lehet keresni, a kis buborékokban pedig azt lehet leellenőrizni, hogy a megfelelő videót találtuk-e meg. Teljesen friss fejlesztés, de most már az egyes YouTube klipekhez tartozó ajánlott videókat is le lehet kérni itt. Középen a végtelen szalagon történik a szerkesztés, egy alatta levő rétegben megy a klip, legalul pedig menteni és megosztani lehet.

A magyar szolgáltatásokhoz sokszor nem sikerül ilyen egyszerű, jól használható felületet csinálni.

Többnyire az a baj, hogy a megrendelő nem ad szabad kezet a tervezőnek. Az természetes, hogy vannak elvárások, hogy mit kell tudnia a szolgáltatásnak, de nem jó, ha minden kérdésben a megrendelő tartja magát a legjobb szakembernek.

Nekünk nem kellett ilyesmivel megküzdeni, mert a Dragontape nem megrendelésre készült, saját projekt volt. Olyanra csinálhattuk a szolgáltatást és a felületet, amilyet mi jónak tartottunk, illetve amiről azt gondoljuk, hogy a felhasználók szeretni fogják.

Sikerült eltalálni az ízlésüket? A visszajelzések alapján bele tudtak tanulni a Dragontape-be?

Nagyon pozitívak a visszajelzések. Sokan mondták, hogy mennyire klassz, egyértelmű és hatékony a szolgáltatás felülete. Az különösen jól néz ki, amikor az ember megfogja az időszalagot és beleteker a videófolyamba. A mai sávszélességek mellett már akár egy egyórás mixbe is egyszerűen bele lehet nézni, nem kell sokat várni a videók betöltődésére, ez pedig tetszik a felhasználóknak.

Megoszlik, hogy az oldalra rátalálók mire használják a Dragontapet. A felhasználók többsége elkezd szalagokat összerakni, átlagosan 1-2 mix születik, de vannak olyanok is, akik bár regisztrálnak, csak nézelődni lépnek be.

A béta megjelent, az emberek használják, és ahogy mondtad, szeretik is. Mi jön most?

Készül a HTML5 lejátszója a Dragontape-nek, ami már fog működni az iPaden is. De szeretnénk majd a tévé és az online videózás összeolvadásával létrejövő készülékeken is jelen lenni. Ősszel jön a Google tévé, és várhatóan lesznek más set-top-box-os megoldások is. Az a feladatunk, hogy az ezekre letölthető appok között ott legyen Dragontape alkalmazás is.

Forrás: [origo]
A böngésző után a többi kütyü is meghódításra vár

Láthatóan egyre nagyobb igénye van az embereknek hibrid netes készülékekre: egyre kevesebb tévét néznek, és egyre több online videót fogyasztanak. Az a kérdés, hogy lehet a meglevő készülékek kiterjesztésével összekapcsolni a netes klipeket a nappalikban jelenlevő tévékkel.

A Dragontape alkalmazások vagy az esetleg később megjelenő Google TV-s verzió már fizetős lesz? Hogy tud bevételt termelni a szolgáltatás?

A freemium modellt szeretnénk követni, azaz a szolgáltatásnak mindig lesz egy ingyenesen elérhető, értelmesen használható része. Nem hiszünk az időben vagy funkcionalitásában korlátozott demókban, amiket ki lehet próbálni, de a végén fizetni kell. Abban hiszünk, hogy van egy alapfunkcionalitás, amit ingyenesen használhat bárki bármilyen eszközön: ez teszi lehetővé, hogy mindenkihez eljuthasson a Dragontape, hogy megismerhessék az emberek.

Az extrák viszont fizetősek lesznek. Akik a normál felhasználók igényein túl szeretnének csillogni, villogni, menőbbek lenni, mint mások, azoknak pár dollárjába fog kerülni mondjuk az áttűnések használata. De fizetős funkció lehet például a blog színsémájához illeszkedő tónusú lejátszó is.

Ha holnap bekopogtatna hozzátok a YouTube termékmenedzsere, és meg szeretné venni a Dragontape-et, akkor mi mondanátok neki? Gondolkodtatok már az eladásán?

Ez még nem került szóba. Szeretnénk minél tovább részt venni a fejlesztésben, mert nagyon hiszünk abban, hogy érdemes kidolgozni az ötletünket. Minden startup életében vannak pontok, amikor felmerülhet az eladás, de mi még nem értük el ezt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!