Az Office 2010 a három évvel ezelőtt bemutatott Office 2007-et váltja fel, ám az átlagfelhasználó számára is szembetűnő újításból nem sokat tartalmaz, ezért minden bizonnyal kevesen fognak átváltani a legutóbbi változatról a legújabbra. De miért is tennék? Érdemes manapság még irodai csomagért fizetni?
Vegye meg, aki megengedheti magának
Minden bizonnyal többségben vannak azok, akik úgy tudják, hogy a Microsoft Office elengedhetetlen tartozéka minden számítógépnek, hiszen nélküle nincs mivel megírni egy szerződést, összeadni a lakásfelújítás költségeit vagy prezentálni a főnöknek a következő negyedévet megmentő ötletet. Ez azonban ma már csak tévhit: az irodai csomagok között több az ingyenes, mint a pénzbe kerülő, sőt számos webes szolgáltatás is méltó versenytársa az egykor egyeduralkodónak számító Office-nak. A legújabb változat kereskedelmi forgalomba kerülése napján fontos megkérdezni, kinek érdemes legalább harmincezret kiadnia a Microsoft legnagyobb bevételt termelő szoftvercsomagjáért és ki lesz elégedett az ingyenes OpenOffice-szal vagy a webes Zohóval vagy Google Dokumentumokkal, netán a Microsoft saját webes szerkesztőjével, a Live Office-szal.
Kényelmes lenne kijelenteni, hogy kidobott pénz az Office ára, hiszen az ingyenes alternatívák ugyanazt tudják, mint a nagy versenytárs. Ez nem igaz, a Microsoft közel harminc éves tapasztalata ezen a területen nyilvánvaló előnyökkel szolgál. Az Office 2010 messze a legmegbízhatóbb, legkényelmesebb és legtöbbet tudó irodai csomag. A kérdést inkább úgy érdemes feltenni, vajon megérnek-e ennyi pénzt a fenti tulajdonságok, vagy érdemes elfogadni egy-két kompromisszumot cserébe az ingyenességért? (A mellékkérdés pedig így szól: az Office temérdek funkciójának mekkora hányadát fogjuk valóban használni?)
Elöl az Office 2010, hátul az OpenOffice 3.2
Annyit megkockáztathatunk, hogy aki csak a túlnyomó többség által is használt funkciókra tart igényt, ugyanakkor fontos számára, hogy több helyszínen, több gépről is elérhesse iratait, esetleg szeretne egyes dokumentumokon többedmagával egyszerre dolgozni, az jól jár az online szolgáltatásokkal. Ugyanígy, akinek egyszerűen nincs ennyi pénze, lopni nem akar, és nem építhet az állandóan kéznél levő netkapcsolatra, meg fog barátkozni az ingyenes OpenOffice-szal. Az alternatívákat választók ezzel nem fogják teljesen kizárni magukat a Microsoft-univerzumból, hiszen képesek lesznek fogadni és küldeni Office-formátumú fájlokat (az egyszerűbbeket mindenképp), de arra fel kell készüljenek, hogy a többszörös konverziónak lesznek áldozatai, különösen összetettebb dokumentumok esetén.
Van, aki nem szorul rá
A legjobban azok járnak majd, akik nem szorulnak rá az Office-formátumok állandó használatára - például, mert egész irodai rendszerüket valamelyik alternatív megoldásra építhetik át, vagy csak papíron, esetleg PDF fájlban kell kiadniuk dokumentumokat a kezükből. Számukra mindhárom lehetőség teljes értékű megoldást biztosít, hiszen ma már a korábban igencsak fapados online csomagok is tudnak mindent, amit egy szövegszerkesztőtől vagy táblázatkezelőtől várunk. Újságok nyomdai előkészítésére vagy közgazdaságtudományi kutatásokra ugyan nem alkalmasak, de egy szerződés, szakdolgozat vagy éppen hitelkalkuláció elkészítésére tökéletesen megfelel mindegyik. Aki ott maradt el, hogy a webes szövegszerkesztők mindössze kövér betűt és sorkizárt bekezdéseket tudnak, az biztos meglepve hallja, hogy a mai verziókban elérhetők az olyan ritkábban kihasznált képességek is, mint a lábjegyzet, automatikus tartalomjegyzék, a tabulátor-beállítások, egyenletszerkesztő vagy éppen a szöveggel körbefuttatott képek használata is.
A kritikus pont nem a funkciókínálat, hanem az átjárhatóság a két világ között: mindenhonnan lehet DOC vagy XLS formátumban kimenteni a fájlokat és ezek használhatóak is, ugyanakkor az Office-ban készített fájlok feltöltése az alternatív szoftverekbe nem mindig sikeres. Ezen a területen a Google Dokumentumok teljesít a legrosszabbul, de a Zoho vagy OpenOffice sem tudja hiba nélkül megjeleníteni a bonyolultabb szövegeket, táblázatokat. Fontos hangsúlyozni, hogy a "bonyolultabb" itt keretes szövegekkel, több hasábbal, extrém táblázatokkal gazdagon tűzdelt anyagokat jelent.
A Microsoft saját webes Office-a sem boldogul minden formázzással még
A webes megoldásokkal szembeni másik komoly ellenérv a helyesírás-ellenőrző tudása lehet: a webes szolgáltatások magyar nyelvi funkciói legfeljebb a minimumot teljesítik. Ebben azonban az offline OpenOffice nem vall szégyent, helyesírás-ellenőrzője és tezaurusza is pontos, kiterjedt képességekkel bír. Aki mindezek után mégis úgy gondolja, számára fontos a világgal való teljes kompatibiltás, a funkciók kényelmes elérhetősége, a legapróbb részletekig a felhasználók logikáját követő kialakítás, annak érdemes megfontolnia az Office 2010 beszerzését. Már, ha nincs a birtokában az Office 2007-es változata.
Miben jobb az új Office a réginél?
Az Office 2010 újdonságait korábban már részletesen bemutattuk: leginkább a felhasználó munkáját egyszerűsítő, kisebb fejlesztéseket tartalmaz, ezekből azonban többet is. Míg az elődben sikerrel debütált szalagmenü megmaradt, a 2007-es változatból ismert Office-gomb helyét egy kék hátterű Fájl-gomb vette át, erre kattintva hívható elő az egész képernyőt betöltő kulisszanézet, amelyből olyan gyakran használt funkciók érhetők el, mint a nyomtatás, a mentés, vagy a fájl megosztási lehetőségei. Az Office 2010 elődjéhez képest sokkal okosabb képernyőmentő és képkivágó modult tartalmaz, ami leginkább prezentációk készítésekor jön jól.
Az új Outlook már a Gmail által bevezetett módon képes témája alapján is csoportosítani egy-egy levélfolyamot, összerendezve ezzel egy levélváltás összes elemét - próbáink szerint még nem eléggé hatékonyan. Immár az Office-ban szerkesztett fájlokat is megoszthatjuk másokkal a neten keresztül, akárcsak a Google Dokumentumok vagy Zoho esetén: a Skydrive nevű online szolgáltatáson öt gigabájt tárhely áll rendelkezésünkre.
Leginkább a profi céges Excel-mágusok örülhetnek annak, hogy az Office 2010 már a hagyományos, 32 bites mellett 64 bites változatban is kapható: ez lehetővé teszi, hogy akár három gigabájtnál nagyobb memóriát használjon - a 32 bites szoftverek ennél többet nem tudnak kezelni, hiába van felszerelve több memóriával a gép -, ami a nagy mennyiségű adatok feldolgozását teszi majd fürgébbé.
Egy gépre drága, három gépre olcsóbb
A Microsoft programcsomagjának ára harmincezer forintnál indul: ennyiért az Otthoni és diákverzió termékkulcs-kártyáját lehet megvenni, amely utóbbi tartalmazza a telepítéskor bekért sorozatszámot, magát a szoftvert pedig az Office.com-ról tudja letölteni a vásárló. Ugyanez a csomag dobozos, DVD-t is tartalmazó változatban drágábban, 40-44 ezer forintért kapható, ezt azonban három otthoni számítógépre is jogosult feltelepíteni a tulajdonos.
A kisebb irodáknak szánt legolcsóbb csomagból termékkulcs-kártyát 66 ezer forintért lehet megvenni - ez ugyancsak egygépes licenc -, míg a dobozos, telepítőlemezt is tartalmazó változata százezer forintba kerül, és összesen két darab PC-re telepíthető licencet tartalmaz.
Fent a jól bevált szalagmenük a Wordben, Excelben, Powerpointban
Egyáltalán kell még Office?
Akárcsak a barkácsáruházak szerszámrészlegében, az irodai szoftverek terén is van ma már alapszintű és "profi" megjelölésű készlet. Aki a finom precíziót, elnyűhetetlen megbízhatóságot helyezi előtérbe, válassza a drágább megoldást, annál is inkább, mert egy olcsó kalapács néha elgörbül egy keményebb szögön. Egy pillantást azonban mindenképpen megérnek az ingyenes ajánlatok is - kipróbálni nem kerül semmibe.
Az Office 2010 magyar nyelvű, 60 napig működőképes próbaverzióját bárki letöltheti az Office.com-ról: ehhez egy meglévő Live-fiókra (például Messenger felhasználói név és jelszó) van szükség, de újat is lehet regisztrálni az oldalon.